Aviseringar
Rensa alla

Aldrig mätt


Ämnesstartare

Sagitta:

Hög ämnesomsättning kan även tyda på för mycket sköldkörtelhormon. För att veta om man har det måste man gå till doktorn och ta blodprov. Jag har själv gjort det, dock för för låg ämnesomsättning.

Men, om man har hög ämnesomsättning så borde jag väl vara jätte smal? Samt att jag borde fortfarande kunna bli mätt som i få mättnadskänsla, eller?


   
SvaraCitera

Gullregn:

Men, om man har hög ämnesomsättning så borde jag väl vara jätte smal? Samt att jag borde fortfarande kunna bli mätt som i få mättnadskänsla, eller?

Det behöver inte betyda att man gå ned i vikt. Man kan vara hungrig och äta Gå till vc och ta ett blodprov. De kommer kolla dina sköldkörtelhormoner om du beskriver dina symptom. http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyreos--overskott-av...
Antingen har du något fysisikt problem eller så sitter det mentalt.


   
SvaraCitera

Gullregn:

Det är alltså, jag kan äta i stort sett hur mycket som helst utan att bli mätt. Max som jag faktiskt ätit är nog fyra fulla tallrikar på en kinarestaurang samt efterrätt.

[bigsmile] jadu, då slår nog inte mig iaf [wink] Kan äta som fa-an ibland!


   
SvaraCitera

Gullregn:

Mjoo, det går lite fram och tillbaka med sockret, ibland kan jag vara sockerfri en månad (alltså inget godis glass etc) men blir fortf inte mätt.

äter du vitt bröd, kex och yoghurt med smak? ta bort allt sånt och köp naturella produkter, inte lättprodukter, som du äter "normala" portioner från. kanske har du töjt magsäcken?


   
SvaraCitera

Det finns en sjukdom, som jag inte minns namnet på, men min mamma har det och den här sjukdomen gör att man varken känner hunger eller att man är mätt. Hon kan äta hur mycket som helt utan att bli mätt, men när hon väl slutar äta kan hon inte känna att hon är hungrig på flera dagar. Hon måste äta under ett visst schema. Tänkte att du kanske oxå har något sånt?


   
SvaraCitera

WhoIsThatGirl:

Det finns en sjukdom, som jag inte minns namnet på

Prader-Willis syndrom.


   
SvaraCitera

Jag har mätt, 35 cm slak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WhoIsThatGirl:

Det finns en sjukdom, som jag inte minns namnet på, men min mamma har det och den här sjukdomen gör att man varken känner hunger eller att man är mätt. Hon kan äta hur mycket som helt utan att bli mätt, men när hon väl slutar äta kan hon inte känna att hon är hungrig på flera dagar. Hon måste äta under ett visst schema. Tänkte att du kanske oxå har något sånt?

Fast jag är ju hungrig hela tiden istället så jag tror inte de :/


   
SvaraCitera

Gullregn:

Eller nån annan som kanske har samma grej?

Jag känner i stort sett alltid hunger! Har jag ätit bedrövligt mycket mat, så blir jag hungrig igen 10 min senare..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PurpleMusicRain:

Jag känner i stort sett alltid hunger! Har jag ätit bedrövligt mycket mat, så blir jag hungrig igen 10 min senare..

Kan du bli mätt då?


   
SvaraCitera

Gullregn:

Kan du bli mätt då?

ja, det kan jag dock.. men det är mycket sällan. Har inte den känslan förrän jag är spymätt, men sen är jag som sagt jättehungrig igen efter 10 min..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm, det liknar då mig väldigt mycket... Har du gått till nån dok eller nått?


   
SvaraCitera

Kan det inte vara så att du misstar suget efter mat som hunger? Misstaget många gör. Testa att en tid äta normalstora portioner på bestämda tider, sex gånger om dagen (tre lagade, tre mellanmål). Lägg upp ett schema och följ det några veckor/månader. Försök undvika socker, motionera dagligen (eller åtminstånde några gånger/veckan) och sov ordentligt.


   
SvaraCitera