Aviseringar
Rensa alla

Alkohol


Ämnesstartare

Jag undrar en sak.
Om man är 18 år. Vad gäller det då med Alkohol och sånt?

Om man bor hos sina föräldrar så bestämmer dom då om hur mycket alkohol man får dricka?

Och om man FÅR dricka.
Då menar jag inte krogen utan ute eller på en hemma fest.

Tacksa för svar.


   
Citera

Du får dricka om du blir bjuden på det, tror jag.. [cute]

Men då skall det la inte vara 14 åringar som bjuder.. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha okej.

Men alltså, min föräldrar ska inte bestämma om mig, fast jag är 18. Men bor ändå hemma?


   
SvaraCitera

Om det är deras hus så bestämmer de nog [wink] men annars så om du är på en annan plats så får du väl dricka hur mycket som helst, de kan väl inte tvinga dig att inte dricka.


   
SvaraCitera

det är inte direkt så att du enligt lag är berättigad alkohol.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

du kan ju inte få tag i det på ett lagligt sätt

Men finns ingen åldersgräns på att dricka det om du faktiskt fått tag i det [cute]. Därmed kan en 11åring dricka starköl lagligt, typ.


   
SvaraCitera

hemma bestämmer dom nog men det är ju lite svårt för dom att hålla koll på dig ute på krogen osv. och dom borde inte kunna hindra dig från att gå dit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men alltså, om jag inte är hemma. Utan ute =)
Jag tycker de är lite konstigt.. alltså jag lär ju få dricka även om jag bor hemma. Är man 18 bestämmer man ju trotsallt själv liksom .


   
SvaraCitera

MOsitossi:

Men alltså, min föräldrar ska inte bestämma om mig, fast jag är 18. Men bor ändå hemma?

Är inte säker på det. Tror dom får bestämma en del saker så länge du bor kvar hos dem.. [smile]


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

Men finns ingen åldersgräns på att dricka det om du faktiskt fått tag i det [cute]. Därmed kan en 11åring dricka starköl lagligt, typ.

fast man kan ju inte få tag i det på ett lagligt sätt [no-no]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

fast man kan ju inte få tag i det på ett lagligt sätt

Ptjaa, det går! Om mor säger att du får ta vad du vill ur kylen och så tar man en starköl, då har föräldrarna inte langat och barnet inte stulit[cute].

Varför inte bara dricka utan att berätta det för dem? Problemet löst [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kan dom hindra mig från att dricka ute tex nu på valborg?
Jag får väl skylla mig själv iaf polisen kommer, eftersom de är olagligt att dricka ute. Man får ju bara dricka på krogen när man är 18l.


   
SvaraCitera

Du kan ju inte köpa annat än folköl och drycker under 3,5% iaf, eftersom att du är under tjugo.


   
SvaraCitera

MOsitossi:

Men kan dom hindra mig från att dricka ute tex nu på valborg?

nej det kan dom väl inte


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

nej det kan dom väl inte

Om dem inte är där och slår ut burken ur hennes händer hela tiden [cute]


   
SvaraCitera