Aviseringar
Rensa alla

Alkohol- och tobaksvanor ÅNGEST


Ämnesstartare

Jag får varje söndag ångestattacker av att jag varje vecka druckit 2-3 gånger. Det blir tolv fyllor på en månad varav mellan varannan och var tredje ger minnesluckor. Jag är aldrig hemma innan 5 på morgonen. På detta så röker jag nästan ett paket ciggaretter varje dag. I och med att jag tar studenten snart så blir det inte bättre av alla skivor.

Jag har inte tillräckligt med självdiciplin för att sluta röka och jag tycker att det är tråkigt att sitta hemma istället för att gå ut och supa med människor man tycker om.

Detta är självklart ett stort problem men jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har befunnit sig i en liknande sits och kanske tagit sig ur den?

MVH


   
Citera

Väx upp, ta dig i kragen och sluta sup. Svårare än så är det inte. Vänta inte tills du blir alkis.


   
SvaraCitera

drick inte s satans mycket varje gång då hur svårt kan det vara att veta sin gräns, så ofta som du super borde du känt till den för länge sedan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan ha kul utan att dricka också. Angående självdisciplin;

isola:

Väx upp, ta dig i kragen


   
SvaraCitera

låter inte så farligt enligt mig, men om du mår dåligt av det, så chilla med livet lite och sluta drick så jävla mycket [smile]


   
SvaraCitera

manvetaldrig:

Detta är självklart ett stort problem men jag vet inte vad jag ska göra.

manvetaldrig:

jag tycker att det är tråkigt att sitta hemma istället för att gå ut och supa med människor man tycker om.

Vad är problemet!? Om du tycker om det, då är det inget problem.


   
SvaraCitera

Skärp dig. Seriöst, skärp dig.


   
SvaraCitera

Shit vi e typ jätte lika, ja festar oxå vardagar o folk tkr ja e dum i huvet! Men man pallar inte vänta till helgen iaf, hatar o ba sitta hemma iaf!


   
SvaraCitera

bryr sig ej din mami å papi om dig el???


   
SvaraCitera

manvetaldrig:

Jag har inte tillräckligt med självdiciplin för att sluta röka och jag tycker att det är tråkigt att sitta hemma istället för att gå ut och supa med människor man tycker om.

Detta är nyckeln. Går du ut mycket med folk som super så kommer du själv supa.

Hitta på saker med folk som inte super. Antingen universellt "vi dricker inte"-folk, eller bara saker som inte involverar alkohol. Skaffa någon att gå på bio med, utan alkohol. Testa någon hobby, sport, spel eller dylikt. Eller häng mycket på något internetforum, typ här. Jag har själv varit i riskzonen för alkoholism, och det ÄR viktigt att ta tag i det tidigt.

Ta en vit period med jämna mellanrum, bara för att kolla så att du klarar det. Du kan t.ex. bestämma dig för att var fjärde månad är helt alkoholfri; det blir en bra reality check liksom.

Och jag röker inte, så vet inte hur det är med det missbruket, men sluta köp cigg, det är nog det bästa sättet att dra ner på det. Gå inte in i affären och köp cigg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filip94:

Shit vi e typ jätte lika, ja festar oxå vardagar o folk tkr ja e dum i huvet! Men man pallar inte vänta till helgen iaf, hatar o ba sitta hemma iaf!

Om man inte festar måste man automatiskt sitta hemma [rolleyes]


   
SvaraCitera
smisk

Skaffa partner!
Det brukar alltid hjälpa. Då sitter man hemma hela tiden [wink]


   
SvaraCitera

manvetaldrig:

mellan varannan och var tredje ger minnesluckor.

sluta säg emot dig själv! har man inte minnesluckor är man ju inte full[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta dricka om det ger dig ångest.

Du har redan övervägt detta och kommit fram till att det inte är en bra lösning så du postar här, bara det är oroväckande.

Att din umgängeskrets dricker väldigt mycket och du känner att du inte kan träffa de utan att dricka betyder bara att du måste lära känna annat folk.

Du kommer inte lära känna folk som har andra intressen än alkohol på krogen.


   
SvaraCitera

isola:

Väx upp, ta dig i kragen och sluta sup. Svårare än så är det inte.

[rolleyes]


   
SvaraCitera