Aviseringar
Rensa alla

Alkohol- och tobaksvanor ÅNGEST


Kråkslott:

[rolleyes]

Det är sant. Finns inget annat man kan göra.


   
SvaraCitera

isola:

Det är sant. Finns inget annat man kan göra.

Så man ska klippa-sig-och-skaffa-ett-jobb för att bli kvitt ett missbruk? Det är inte bara att "ta sig i kragen". Ge vettiga råd istället för att klanka ned på folk.


   
SvaraCitera

Kråkslott:

Så man ska klippa-sig-och-skaffa-ett-jobb för att bli kvitt ett missbruk? Det är inte bara att "ta sig i kragen". Ge vettiga råd istället för att klanka ned på folk.

Det är ett vettigt råd. Ingen annan än han själv kan få honom att sluta gömma sig bakom flaskan.


   
SvaraCitera

Känner igen känslan av att behöva supa för att "vara med" polarna.
Jag är en nerd så jag pallar inte det trycket, klart jag festar men min kropp är inte gjord för att supa jämt och alltid, varje helg.

Testa att börja träna, om du ska upp och röra på dig tidigt en lördagsmorgon så super du inte dagen före.
Om dina vänner inte är kvar för att du inte dricker jämt och ständigt så är det en bra idé att skaffa nya vänner.

Jag har mina kompisar kvar, de vet att jag inte fungerar som resten av gruppen men jag har även nya kontakter som gärna promenerar osv med mig, på så vis får jag mig en skopa snack.

Alkoholen måste du dra ner på om du inte vill sluta som alkis tycker jag att det verkar som, den är värre än rökningen i mina ögon då du redan är fast i rökningen.
Alkoholmissbruk leder till mer direkta konsekvenser än rökning, trots allt.
Men det är klart att det är skitdåligt att röka också, inget sagt om den saken.

Du måste vilja sluta/dra ner med/på rökningen, du är redan fast.
Alkoholen har du fortfarande ett val med.
Bli beroende, eller göra något åt det.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag känner igen mig i det där att man tvunget måste dricka för att inte tappa kompisarna, men insåg för ett tag sedan att de knappast gillar mig mer om jag är ett fylledrägg. Sen började jag också få ångest och var orolig över att jag blev FÖR full, och då började jag självmant leta efter spärren, den magiska "Har jag fått tillräckligt?"-spärren. Det är väldigt vanligt att inte kunna sluta efter att man börjat men risken för att sluta upp som alkoholist är ganska stor om man inte är vaksam.

Så mitt tips är att alltså försöka känna med huvudet och hjärtat när du fått tillräckligt. [y]


   
SvaraCitera

inget att oroa sig över... jag dricker typ 6 dagar i veckan utan några problem


   
SvaraCitera