Aviseringar
Rensa alla

Alkohol suger.


mynona

Schism:
Ja, det gick ju jättebra i USA: "Flera sociala problem har tillskrivits förbudstiden. En lukrativ, ofta våldsam, svart alkoholmarknad blomstrade.[8] Kraftfulla gäng idkade utpressning och korrumperade på så vis polis- och åklagarväsende.[11]Försäljningen av starksprit ökade kraftigt då det var mer lukrativt att smuggla den på grund av dess potens.[källa behövs] Kostnaden för att försöka upprätthålla förbudet var högt, och avsaknaden av skatteintäkter från alkoholen påverkade statens skattekista. Dock minskade drickandet totalt, om än inte alls i den utsträckning myndigheterna hade förväntat[12]."

+1 Du sade vad jag tänkte säga. 

Förbud fungerar inte, legalisering av saker som kan vara ofarliga om de hanteras på rätt sätt ökar kunskapen och därmed möjligheten för rätt bruk av dem. 


   
SvaraCitera

Fan sant döh.
Skulle "supa" igår. Var vääldigt opepp på alkohol av någon anledning, för var relativt längesedan jag drack innan (snittar 1gång/mån nu typ). 

Kom dit, öppnade någon öl, såg den välkända dunken + div. fruktjuicer, men tänkte då på hur man brukar må dagen efter så luktade inte ens på sattyget, drack lite mer öl.

Blev en billig kväll, 6st fulbärs importerat från tyskland. Noll bakfylla idag.

Tror jag börjar bli gammal, alt. jävligt trött på hembränt och dess morgonefter-verkan. Skönt i vilket fall. 


   
SvaraCitera

Svarade endast på rubriken alltså.... 


   
SvaraCitera
reben

Graavgardspsalm: den välkända dunken

Mycket gladHjärta


   
SvaraCitera

Sommar: Största misstaget i Sveriges historia var att inte förbjuda spriten 1922.

Jo det hade varit underbart med en svensk version av Al Capone.


   
SvaraCitera

Kryptonian:
Även om jag hatar alkohol så är förbud inte vägen att gå.
Folk behöver komma till insikt att dricka inte är bra kort och gott.

vad bra att du har förstått det nu. är du fortfarande emot narkotikalegalisering trots att exakt samma princip gäller där?


   
SvaraCitera

christover_bandy:

vad bra att du har förstått det nu. är du fortfarande emot narkotikalegalisering trots att exakt samma princip gäller där?

Det är svårare att förbjuda någonting som är lagligt än att häva ett förbud av någonting olagligt, så nej, det är inte exakt samma princip.


   
SvaraCitera

Sommar: Största misstaget i Sveriges historia var att inte förbjuda spriten 1922.

Finns dock inga exempel där alkoholförbud har gett någon positiv effekt, se bara på USA under 1920- och 30-talet. Sen kan jag hålla med om att alkohol har del i mycket misär, men ett förbud tror jag inte riktigt på. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Det är svårare att förbjuda någonting som är lagligt än att häva ett förbud av någonting olagligt, så nej, det är inte exakt samma princip.

principen jag menar är att förbud inte minskar förekomsten av ohälsosamma vanor, utan snarare gör dem mer dolda och svårhanterliga, till och med ökar dem i vissa fall genom att provocera fram en motkultur hos berörda medborgare, som förstärker identitetsfaktorn i vanan; drogen eller vad det nu kan vara.

självklart är det svårare att effektivt införa ett förbud än att häva ett existerande förbud. skulle vilja hävda att det inte går att effektivt införa förbud mot riskbeteenden.

fattar inte vart du vill komma med din jämförelse. jag jämförde narkotikalegalisering med att inte förbjuda alkohol. du jämför narkotikalegalisering med att förbjuda alkohol. väldigt rörigt. tror inte vi är oense nånstans egentligen. 

du kanske egentligen menade att det är svårare att införa ett förbud än att fortsätta ha ett redan existerande förbud? men folkligt stöd är inte den enda faktorn. narkotikabruk är tabubelagt och kan inte ha en lika bestämt, högljudd lobby som alkoholen skulle få om förbud stundade. det förändrar inte faktum att förbudet är kontraproduktivt.


   
SvaraCitera
Lounge

Schism: En lukrativ, ofta våldsam, svart alkoholmarknad blomstrade

this

men ja, håller med dig ts

men det enda möjliga är att alkohol slutar existera på denna jord, vilket aldrig kommer ske


   
SvaraCitera
Draug

Jo d finns bättre grejor kalas knark t.ex.
a-honey-monster-huglee-taylor.jpg


   
SvaraCitera
Smilen

Det blir ett nyttigare liv nu. 


   
SvaraCitera

Sommar: Alkohol och sprit ligger bakom nästan alla våldtäkter och misshandel i vårt samhälle

Det är människor som våldtar, inte spritflaskor. 


   
SvaraCitera