Aviseringar
Rensa alla

Alkoholist, hur hjälper man?


Du kan inte göra någonting. [smile]


   
SvaraCitera

minimojen:

annpeta: Det är svårt att stoppa en alkohlist från att dricka.

men det går.

Nej, det går inte. Många barn tar på sig skulden för en förälders alkoholmissbruk och tror att de kan förändra situationen, men det går inte. Som barn ska man inte behöva ta ett sånt ansvar. Är man vuxen så kan man försöka hjälpa men det går inte att hindra en alkoholist från att dricka.

Att hälla ut alkohol i vasken är praktiskt taget onödigt. En alkoholist som vill dricka dricker.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Nej, det går inte. Många barn tar på sig skulden för en förälders alkoholmissbruk och tror att de kan förändra situationen, men det går inte. Som barn ska man inte behöva ta ett sånt ansvar. Är man vuxen så kan man försöka hjälpa men det går inte att hindra en alkoholist från att dricka.

uppenbar:

Att hälla ut alkohol i vasken är praktiskt taget onödigt. En alkoholist som vill dricka dricker.

Min mor är alkoholist och har varit det hela mitt liv, jag har gått på "kurser" om hur man hjälper och stöttar en alkoholist.

Nej du kan inte göra så att alkoholisten slutar dricka, men du kan vara ett stort stod för alkoholisten för att han/hon ska sluta dricka.

Och jo, det hjälper att hälla ut alkoholen, "en alkoholist som vill dricka dricker" sant, men du gör det fortfarande svårare för alkoholisten att dricka när du häller ut alkoholen. Du ger även ett budskap till alkoholisten att det är inte okej att han/hon köper mer, jag hittar det och jag häller ut det.

Det krävs olika saker och metoder för var och en alkoholist att bli frisk (ja alkoholism är en riktig sjukdom tro det elr ej), som någon nämnde tidigare i den här tråden, för vissa krävs det att dom håller på att dö för att dom ska sluta, vissa kan inte äns sluta när dom ligger inför dödsbädden pga alkohol. För vissa krävs det bara att besluta sig för att sluta, gå på AA, behandlingshem kanske, det är olika, men den som annhörig till en alkoholist kan alltid hjälpa och stötta, men du kan inte förändra alkoholisten.

"Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden"

och nej, ingen borde någonsin lägga skulden på sig själv för att någon annan dricker för mkt.


   
SvaraCitera

minimojen:

Min mor är alkoholist och har varit det hela mitt liv, jag har gått på "kurser" om hur man hjälper och stöttar en alkoholist.

Min pappa är alkoholist och har varit det hela mitt liv. Jag har inte gått på några kurser om hur man hjälper eller stöttar en alkoholist, men jag har gömt ölburkar. Jag har stöttat, gått ner på mina bara knän, slängt sprit och på alla sätt och vis signalerat att DET ÄR INTE OKEJ ATT DU DRICKER. Men inget hindrar honom från att sätta sig i bilen (full) och köra iväg och hämta mer sprit.

minimojen:

(ja alkoholism är en riktig sjukdom tro det elr ej)

Jag vet, jag är inte dum i huvudet. Jag tycker bara att det är stört att du som sextonåring ska behöva ta på sig det ansvaret. Hur kan de ens ha kurser för hur barn ska göra det svårare för alkisen att dricka? Det är ju makabert.

Jag skulle kunna viga mitt liv åt att undvika att ett enda barn till ska behöva hälla ut sprit i vasken för att föräldern super. Barn ska därifrån, barn ska inte vistas kring en alkis eller försöka stötta eller hjälpa. Barn ska inte ha det ansvaret.


   
SvaraCitera

minimojen:

(ja alkoholism är en riktig sjukdom tro det elr ej)

Nej, ett drogberoende är inte direkt samma sak som en sjukdom.


   
SvaraCitera

uppenbar:

DET ÄR INTE OKEJ ATT DU DRICKER. Men inget hindrar honom från att sätta sig i bilen (full) och köra iväg och hämta mer sprit.

uppenbar:

Jag skulle kunna viga mitt liv åt att undvika att ett enda barn till ska behöva hälla ut sprit i vasken för att föräldern super. Barn ska därifrån, barn ska inte vistas kring en alkis eller försöka stötta eller hjälpa. Barn ska inte ha det ansvaret.

min mor är likadan, hon dör av spriten när som helst men det hindrar henne itne från att dricka.

Notera att jag skrev "kurser", hon var iväg på behandlingshem och dom har ju anhörighets grejs, det är ju som en kurs då man får lära om sjukdomen alkohlism och hur man kan hjälpa och stötta och framför allt hur man ska undvika så att den inte påverkar sig själv.

Rodja:

Nej, ett drogberoende är inte direkt samma sak som en sjukdom.

alkoholism är en sjukdom ja, drogberoende vet jag dock inte om det räknas som en sjukdom elr inte.


   
SvaraCitera

minimojen:

alkoholism är en sjukdom ja, drogberoende vet jag dock inte om det räknas som en sjukdom elr inte.

Alkohol är en drog och alkoholism är en sorts drogberoende. Var inte en idiot.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Nej, det går inte. Många barn tar på sig skulden för en förälders alkoholmissbruk och tror att de kan förändra situationen, men det går inte. Som barn ska man inte behöva ta ett sånt ansvar. Är man vuxen så kan man försöka hjälpa men det går inte att hindra en alkoholist från att dricka.

det går. o ja, det är inte barnen fel, även om de tar på sig skulden, men man kan hjälpa sin förälder genom att prata med någon vuxen om det som kanske tar det med t.ex ANE (alkohol och narkotika enheten) som i sin tur hjälper missbrukaren att sluta dricka.

går inte att hindra dem, men finns antibus iallafall. hindrar inte direkt från fortsatt missbruk, men kan vara en hjälp på vägen. kuratorerna på ANE kan hjälpa en hel del då de finns där för missbrukaren


   
SvaraCitera

Rodja:

Alkohol är en drog och alkoholism är en sorts drogberoende. Var inte en idiot.

alkoholen är det ja, men missbruket är en sjukdom


   
SvaraCitera

Det är typ omöjligt, alkoholisten måste vilja sluta själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken hjälte du kommer bli 🙂
Släng all sprit för personen i fråga, så slutar stackarn sen, det brukar vara så att när deras sprit försvinner så förstår dem helt plötsligt hur ovärt det är att vara alkis.


   
SvaraCitera

Rodja:

Alkohol är en drog och alkoholism är en sorts drogberoende. Var inte en idiot.

alkoholism är en riktig sjukdom, jag kommer itne ihåg vad det heter och vet inte hur jag ska förklara det men det är en kronisk sjukdom, en riktig sjukdom.


   
SvaraCitera

minimojen:

alkoholism är en riktig sjukdom, jag kommer itne ihåg vad det heter och vet inte hur jag ska förklara det men det är en kronisk sjukdom, en riktig sjukdom.

Det klassas som en sjukdom men är ett ovanligt jävligt drogberoende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

Är det en smygare?

ja.. :/ tyvärr

Pepparkaksgubbe:

Jag tror inte man kan hjälpa en alkholist att sluta dricka, jag tror att bara dem kan hjälpa sig själva och genom ta itu med det "riktiga" problemet, alltså anledningen till varför dem började dricka från första början.

ne, men hur man får dom att förstå att de är alkholister, förnekelsen är ju ganska stark. när de förstår kan man ju bara hoppas på att de söker hjälp egentligen.

btw , tack för alla svar [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

alkoholism är en riktig sjukdom, jag kommer itne ihåg vad det heter och vet inte hur jag ska förklara det men det är en kronisk sjukdom, en riktig sjukdom.

ja håller med dej , sjukdomen finns i kroppen, men när man dricker (mer än vanligt) så utlöses den.. har ja hört iaf. så alla som har sjukdomen behöver inte bli alkohlister.


   
SvaraCitera