Aviseringar
Rensa alla

Alkoholproblem


Ämnesstartare

Självklart är det så. Men känner jag, och erkänner, att jag inte klarar av att ta eget ansvar, är det kört för mig då?

isola: De låser väl in dig. Men du måste ju ta eget ansvar också.


   
SvaraCitera

tycker dina föräldrar borde slå knut på sig själva för att få dig fri från beroendet. genom att ringa behandlingshem, söka information, osv. det är deras plikt som föräldrar att hjälpa sitt omyndiga barn att må så bra som möjligt. Vad har de för roll i detta?

försök byt kontakt på bup till någon som tror på dig och hjälper dig. du är ju värd att må bra och vore ju skitbra att få bukt med detta asap. Vad är din egen inställning till att sluta? har du motivation? inbillar mig att den enda som kan förändra någon är personen själv, om än med stöd så måste man VILJA själv någonstans. 


   
SvaraCitera

HALLÅ VAR ÄR FÖRÄLDRARNA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tja... mina föräldrars roll är att ta hand om sig själva. I princip. Pga av allt jag har orsakat dem mår de också dåligt och måste söka indivuduell hjälp.
Min pappa sade senast idag att han har gett upp. Men det skulle jag också gjort om jag var han. 

elverpigen: tycker dina föräldrar borde slå knut på sig själva för att få dig fri från beroendet. genom att ringa behandlingshem, söka information, osv. det är deras plikt som föräldrar att hjälpa sitt omyndiga barn att må så bra som möjligt. Vad har de för roll i detta?


   
SvaraCitera

jneelix:
Tja... mina föräldrars roll är att ta hand om sig själva. I princip. Pga av allt jag har orsakat dem mår de också dåligt och måste söka indivuduell hjälp.
Min pappa sade senast idag att han har gett upp. Men det skulle jag också gjort om jag var han. 

i så fall förstår jag absolut inte varför soc vill avsluta ärendet. två föräldrar som mår dåligt, med en alkoholmissbrukande ungdom är väl ett jättetecken på att extern hjälp behövs för DIN, "barnets" skull. men varifrån kommer all alkohol, kan du på egen hand försöka "strypa" dina tillgångar?


   
SvaraCitera

Du kan prova att uppsöka AA, gissar dock att de flesta kommer vara betydligt äldre än dig, men det kanske ändå kan vara till hjälp att prata med människor med liknande problem?

samtidigt undrar jag lite hur fan du ens får tag på alkoholen och hur du lyckas få i dig den utan att dina föräldrar märker det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej tyvärr. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att förstå att jag inte kommer avsluta kontakten med alla de missbrukande män som ger mig alkoholen.
Alltså, soc vill ha samtal med mina föräldrar. För att förbättra DERAS relation och få DEM att må bättre. Men de vill avsluta denna kontakten under sommaren. 
Vilket självklart är jättebra. Det vore underbart om dom mådde bättre. Men så långt som jag har gått nu så tror jag faktiskt inte att det hjälper mig att mina föräldrar mår bra.

elverpigen: i så fall förstår jag absolut inte varför soc vill avsluta ärendet. två föräldrar som mår dåligt, med en alkoholmissbrukande ungdom är väl ett jättetecken på att extern hjälp behövs för DIN, "barnets" skull. men varifrån kommer all alkohol, kan du på egen hand försöka "strypa" dina tillgångar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: Du kan prova att uppsöka AA, gissar dock att de flesta kommer vara betydligt äldre än dig, men det kanske ändå kan vara till hjälp att prata med människor med liknande problem?

samtidigt undrar jag lite hur fan du ens får tag på alkoholen och hur du lyckas få i dig den utan att dina föräldrar märker det.

Visste faktiskt inte att AA hade samtal med personer under 18. Mina föräldrar vet. 


   
SvaraCitera

jneelix:
Nej tyvärr. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att förstå att jag inte kommer avsluta kontakten med alla de missbrukande män som ger mig alkoholen.
Alltså, soc vill ha samtal med mina föräldrar. För att förbättra DERAS relation och få DEM att må bättre. Men de vill avsluta denna kontakten under sommaren. 
Vilket självklart är jättebra. Det vore underbart om dom mådde bättre. Men så långt som jag har gått nu så tror jag faktiskt inte att det hjälper mig att mina föräldrar mår bra.

vill du sluta? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Både och. Jag vill att mina föräldrar ska må bra. Och för att få dem att må bra så måste jag må bra. Så egentligen är svaret ja. Bara att jag inte ser det så tydligt när jag är nykter.

elverpigen:

vill du sluta? 


   
SvaraCitera

jneelix:
Både och. Jag vill att mina föräldrar ska må bra. Och för att få dem att må bra så måste jag må bra. Så egentligen är svaret ja. Bara att jag inte ser det så tydligt när jag är nykter.

Hur länge har du haft det här problemet och vad fick dig att börja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag började dricka "seriöst" i början av nian. Det var också då jag sökte hjälp för första gången.
Det som fick mig att börja var väl... det som fanns kvar efter ätstörningarna.  Skulden, trauman, depressionen, kontrollbehoven. 

Jag får ganska bra hjälp med min "post-traumatiska stress" för tillfället. Vill inte få det att låta som att ingen bryr sig om mig, för det gör dem. Men som sagt vill bup inte ta tag i mina alkoholproblem.

elverpigen: Hur länge har du haft det här problemet och vad fick dig att börja?


   
SvaraCitera

jneelix: Men som sagt vill bup inte ta tag i mina alkoholproblem.

har de gett nån anledning till det?
hur får du råd med all alkohol? 


   
SvaraCitera

jneelix:

Visste faktiskt inte att AA hade samtal med personer under 18. Mina föräldrar vet. 

jag tror inte de har någon åldersgräns i varje fall? Det vore rätt konstigt. På hemsidan står det i varje fall att det enda kravet är att man vill sluta dricka typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sex. 
Och nej det tycker jag inte. När jag har berättat om mina alkoholvanor har de däremot sagt att "nej, så mycket kan inte en ung flicka som du dricka", och därför försökte jag vända mig till soc. 

elverpigen: har de gett nån anledning till det?
hur får du råd med all alkohol?


   
SvaraCitera