Aviseringar
Rensa alla

Alla barn under 18 ska få gratis medicin


Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, jag tycker skatten skall vara samma för alla, oavsett vem du är, sån är jag.
Ju mindre du tjänar desto mindre betalar du, ju mer du tjänar desto mer betalar du. Det är därför man använder procentsatser vettuBlink

nu läste du ju inte alls vad jag skrev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: hellre att folk känner så än att barn får välja mellan medicin och vinterstövlar

Aldrig tänkt på att de som blir bestraffade kringgår det hela? Så i slutändan så får man helt plötsligt in mindre intäkter från personen i fråga, och då blir det ändå stackars låginkomsttagarna som betalar kalaset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: nu läste du ju inte alls vad jag skrev

Vad du dillar om vet jag ej, förstår du inte så får du be mig förklara delen du vill ha hjälp med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vad du dillar om vet jag ej, förstår du inte så får du be mig förklara delen du vill ha hjälp med.

Är van vid att ta saker flera ggr för barn så vi tar detta again.

Vad jag förstår (rätta mig någon om jag har fel) så ska folk som tjänar över 50 k nu betala mer i skatt för denna höjda utgift för samhället. När du säger att du tycker att alla ska betala så tycker du ju även att skatten ska höjas för låginkomsttagare så att höginkomsttagare inte ska behöva dra hela lasset av denna summa själva, därav mitt inlägg.

aristoteles: Zymba: Dåligt för att:

Jag tycker alla skall betala, för det är något hela landet drar nytta av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vad jag förstår (rätta mig någon om jag har fel) så ska folk som tjänar över 50 k nu betala mer i skatt för denna höjda utgift för samhället. När du säger att du tycker att alla ska betala så tycker du ju även att skatten ska höjas för låginkomsttagare så att höginkomsttagare inte ska behöva dra hela lasset av denna summa själva, därav mitt inlägg.

Ja, det är ju det jag sagt från första början? Vad är din fråga?

Jag tycker skatten skall vara samma för alla, det är ett enkelt konceptMycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Bra för att:

Finns inte mycket som är viktigare än barns hälsa antar jag. Skönt att rika människor ska finansiera det också, blir som en pungspark på alliansen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, det är ju det jag sagt från första början? Vad är din fråga?

Jag tycker skatten skall vara samma för alla, det är ett enkelt konceptMycket glad

Ja, du tycker alltså att skatten nu ska höjas även för dem som tjänar minimilön för att folk som tjänar över 50 k i månaden inte ska behöva betala hela summan själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, du tycker alltså att skatten nu ska höjas även för dem som tjänar minimilön för att folk som tjänar över 50 k i månaden inte ska behöva betala hela summan själva.

Jag tycker att skatten skall vara samma för alla jaGlad
Men vill man inte betala höginkomstskatt så kan man ju bara ta ut lönen i optioner, pensionssparande, firmabil och en hel del annat. Så i slutändan betalar man mindre skatt än från första början..


   
SvaraCitera

Zymba: Bra för att:

huruvida föräldrar kan/vill prioritera barns mediciner ska inte spela in, behöver barnet medicin ska det ha det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Dåligt för att:

Förslaget i sig är inte dåligt, kan tycka det är rimligt att medicin för barn skall skattefinansieras då föräldrar inte kan rå för (oftast) om deras barn insjuknar. Även om det är föräldrarnas fel så är det inget barnet skall lida för. 

Däremot tycker jag inte att förslaget skall finansieras av skattehöjningar, finns ingen anledning att ta in mer skatt än vad som redan görs. Tycker tvärt emot att skatten borde sänkas.


   
SvaraCitera
b1son

Zymba: Osäker för att:

detta har med alla skattehöjningar att göra förvisso men börjar fundera på hur bra det är. om man till exempel har en familj med sex personer som är beroende av den inkomsten är 50 000 kr i månaden helt plötsligt inte så himla mycket längre och skattehöjningen påverkar då hela familjen väldigt mycket. en familj på fyra personer med två inkomster på 25 000 var tjänar ju helt plötsligt jättemycket på detta. tycker man borde justera skatterna efter hur många som är beroende av ens inkomst också, barn och hushåll liksom. om man nu vill minska klyftorna i samhället.

men annars så är det såklart bra. sjukvård är en rättighet.


   
SvaraCitera

Zymba: Bra för att:

Borde vara en självklarhet i viss mån. Att kunna kurera åkommor och sjukdom skall inte vara ett klassbaserat privilegium.


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba: Osäker för att:

Jättekluven. Bra för de som kan behöva medicinen. Men de riktigt dyra medicinerna går väl på försäkringen oavsett? Och hur kan man garantera att unga inte försöker utnyttja för substansberoende? Det är redan lätt att lura läkare för recept, om det blir gratis så känns det inte som att antalet kommer minska.

Sen är det surt att det går på skattebetalarna. För det finns säkert bättre metoder. Bara en tidsfråga innan förmögenhetsskatten kommer tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Bara en tidsfråga innan förmögenhetsskatten kommer tillbaka.

De vill ju finansiera alltihopa med bara pengar från höginkomstskatt..


   
SvaraCitera
Kudhos

aristoteles:

De vill ju finansiera alltihopa med bara pengar från höginkomstskatt..

Låter ju kalas. 

Anders Borg - Never Forget. 


   
SvaraCitera