Aviseringar
Rensa alla

Alla borde vara feminister


Ämnesstartare

Alla borde vara feminister är namnet på den bok, skriven av av Chimamanda Ngozi Adichie,  som kommer bli utdelad till nästan alla gymnasieelever i årskurs två. 

http://www.svd.se/alla-bor-fa-chansen-att-vara-feminister/om/debatt
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/chimamanda-ngozi-adichie-alla-borde-vara-feminister/

Är det mest positivt eller negativt att boken ges ut? 
Tycker ni att skolan är rätt "distributör" när det är så pass politiskt som det är? 
Hur tror ni att det kommer påverka tvåorna? 
Kan man vara för jämnlikhet utan att vara feminist? 
Har någon här läst boken alt. går i tvåan och kommer läsa den? 


   
Citera
Ämnesstartare

Mymlans_Dotter: Kan man vara för jämnlikhet utan att vara feminist?

Definiera jämlikhet! Blink

 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ja varför inte. Skolan fostrar ju barn i så många andra ideal så varför skulle inte jämlikhet ingå. Ty i min bok är målet med feminism just jämlikhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absolut inte, skolan ska förmedla kunskap inte konspirationsteorier och politiska ideologier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Absolut inte, skolan ska förmedla kunskap inte konspirationsteorier och politiska ideologier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Das Kapital och Mein Kampf nästa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte läsa Svd, men det är väl ett fackförbund och andra organisationer som delar ut boken? Är väl fritt fram. Har dock inga som helst problem med att skolan lär ut en värdegrund, har de ju alltid gjort förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte det ä en så bra idé. Skolan ska inte förmedla politiska budskap. Enligt mig är inte jämlikhet och feminism samma sak. Jag skulle inte anse mig vara feminist men jag tror på jämlikhet.... Jämlikhet ä så mycket mer....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man nu är emot feminism är det väl skitbra om skolan delar ut en bok om det så man kan ta ställning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:
Om man nu är emot feminism är det väl skitbra om skolan delar ut en bok om det så man kan ta ställning.

Hahah, jo så tänker de nog. De kommer dela ut liberala och högerorienterade publiceringar också i syfte att kunna "ta ställning"? Blink

ont; Gillar speciellt hur de droppar non-sequiturs som att feminism på nåt sätt skulle sträva efter att upphäva könsnormer, och som en brasklapp slänger de in nåt om att "aa just det ja eventuellt ibland kan pojkar också ha det svårt i vissa fall, se fotnot".
Aldrig förr har väl killar fått så mycket skit för hur de är (och hur andra killar är!) som nu. Och som tjej så är du nån slags könsförrädare om du stannar hemma med ditt barn och inte vill ha speciella fördelar pga att du råkade födas med en fitta.


   
SvaraCitera

Vem har betalt tryckningen?


   
SvaraCitera

Mymlans_Dotter:
Alla borde vara feminister är namnet på den bok, skriven av av Chimamanda Ngozi Adichie,  som kommer bli utdelad till nästan alla gymnasieelever i årskurs två. 

http://www.svd.se/alla-bor-fa-chansen-att-vara-feminister/om/debatt
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/chimamanda-ngozi-adichie-alla-borde-vara-feminister/

Är det mest positivt eller negativt att boken ges ut? 
Tycker ni att skolan är rätt "distributör" när det är så pass politiskt som det är? 
Hur tror ni att det kommer påverka tvåorna? 
Kan man vara för jämnlikhet utan att vara feminist? 
Har någon här läst boken alt. går i tvåan och kommer läsa den? 

Tänker bränna bokfan om jag får den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jötunheimer:

Tänker bränna bokfan om jag får den

haha gör det. På skolgården. Gör ett bokbål :DDD hahaha fyfan va bra. Men det är ju dumt, miljön osv. Bara vägra ta emot den.


   
SvaraCitera

Det finns en lärarhandledning utarbetat till den också. Tanken är uppenbarligen att man ska ta upp detta på lektionstid. Vad är det i lärarhandledningen som påbjuder att man ska ta upp enskilda personers helt subjektiva upplevelser och åsikter? Och varför just hennes?


   
SvaraCitera

kommer de som går i årskurs två i år att få den? jag gör nämligen det.


   
SvaraCitera