Aviseringar
Rensa alla

ALLA ni som har eller har haft "räls"


Ämnesstartare

Jag föddes med ett litet ärfligt överbett, förutom det sög jag även på tummen tills jag blev nio år(jag vet sjukt länge), detta gjorde mitt överbett ännu större.
Under min uppväxt hade jag löstagbara tandställningar och stora natttandställningar, inget fungerade (men då var jag inte så duktig på att använda tandställningarna jag fick heller).
Under mellanstadiet började jag dock få större problem med mina tänder och mitt överbett syntes mer. Mitt ansikte såg avlångt och platt ut, och man kunde se att jag hade överbett. Jag hade även svårt för att hålla igen läpparna.
När jag var 12-13 bestämde tandläkaren att jag skulle få räls, men där jag bodde då var kön på 3 år!! 3 år gick och jag var 15-16, skulle precis börja gymnasiet på annan ort. Jag hade länge tänkt på att jag vill bli av med mitt överbett, men just då hade jag ingen lust att gå med räls i två år på min nya skola(urbota korkat), och tandläkarna verkade nästan vilja övertala mig att låta bli att skaffa tandställningen, så de försökte inte få mig att ändra mig på något sätt.
Det gick två år, jag blev 17-18 och då ångrade jag mig. Jag gick till tandläkaren igen och sa att jag ångrat mig. Då fick jag ställa mig på 3 år kö igen!!![sad]
När jag var 19 flyttade jag till en annan ort, där kön var mycket kortare, men tyvärr hann jag bli för gammal för att få gratis tandläkarvård!!

Hur som helst nu är jag 20 år gammal och ska få rälsen om en månad! Dessutom har jag fått veta att försärkringskassan ska betala halva kostnaden!! Jag blev jätteglad när jag fick veta detta. Jag skrev på kontraktet på en gång utan att blinka, eftersom jag har väntat så länge på detta.

Denna månad ska de dra ut fyra tänder på mig, och i slutet av november ska jag få rälsen i satt.

Då är det så att jag nu har börjat läsa mer på internet, och när jag söker på överbett och räls på google får jag bara upp en massa sidor som skriver att den metoden som tandregleringen brukar använda (dra ut tänder, sätta i räls) är en dålig metod, som kan göra problemet ännu värre än vad det redan är. De skrev att man istället antingen borde flytta fram underkäken eftersom den ligger för långt bak och ger sken av att man har överbett, eller bredda käkarna så att alla tänder får plats.

Det stod att den metoden som tandregleringen brukar använda, kan göra så att hakan nästan försvinner, ansiktet blir ännu mer platt och avlångt osv osv. Nu vet jag varken ut eller in!!![cry]

Därför undrar jag, finns det fler här inne som har haft överbett, fått tänder utdragna och fått räls? I så fall hur blev resultatet för er? Blev ni nöjda?

Tyvärr tror jag att det är för sent för mig att dra mig ur nu, men samtidigt vet jag inte vem jag ska tro på. Jag avskyr mitt överbett, men vill inte få komplikationer efter rälsen för resten av mitt liv. Vill inte heller att min haka ska försvinna!!:o


   
Citera

min kompis har räls och han är nitton lol


   
SvaraCitera

jag hade överbett, fick räls när jag var 11. Drog inte ut några tänder dock, jag hade stort mellanrum mellan tänderna så för mig var det inte käken som var felkonstruerad, utan att tänderna liksom satt långt ut på överkäken. aa. Jag hade tandställning på överkäken ett par år, underkäken något år och så sånadär gummiband mellan, men de sket jag i att använda för de såg så töntiga ut.
fick bra resultat iaf. Har någon mm överbett än idag, men det syns inte så mycket.

tycker du ska lita på tandläkarna mer än vad folk skriver på internet. Hur kan du vara säker på att du har samma typ av överbett som dom som menar att dom fått dåligt resultat av räls?


   
SvaraCitera

min bf hade också överbett och hade räls, han har jättefint bett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade inte överbett men fick tänder utdragna och hade räls pga hade vissa tänder som var väldigt sneda. Har raka tänder nu. Var värt.


   
SvaraCitera

Hade helt glömt bort att jag faktiskt har haft räls[blush][tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för kommentarerna. Det här är sidan som har skrämt upp mig: http://www.tandstallning.net/tandstallning_fore_efter.htm

Och det är ju faktiskt en ganska big deal. Det är ju klart att det inte spelar så stor roll för andra om mitt fejs blir förstört för resten av mitt liv, men för mig spelar det obviously stor roll. I och för sig kan man nog inte avsky något lika mycket som jag avskyr mitt överbett just nu, men ajg vill ju inte förvärra problemet.

Det verkar dock finnas många som blivit nöjda med deras resultat, men vad ska man tro på?


   
SvaraCitera

har haft räls och inte dragit ur några tänder. blev jätte nöjd! dock gick det ovanligt snabbt för mig [smile]


   
SvaraCitera

lillamonster:

Det verkar dock finnas många som blivit nöjda med deras resultat, men vad ska man tro på?

tkr jag fick snyggare ansiktsform efter, hehe


   
SvaraCitera

det låter ju på sätt å vis logiskt att det kan vara en nackdel för utseendet att krympa överkäken genom att dra ut tänder och sedan pressa ihop tänderna som är kvar..
fråga tandläkaren? berätta om din oro. bestäm sen vad du ska göra efter vilket svar du får. du kan ju be om före- och efterbilder också?


   
SvaraCitera

men vem vill knata runt med ett överbett? det kan ju bara bli en fördel att få det fixat


   
SvaraCitera