Aviseringar
Rensa alla

alla 00 som funderar på att gå lumpen om typ 5 år


gurkus
Ämnesstartare

Bara undrar vilka 00 som tänker på att joina lumpen efter gymnasiet


   
Citera

vi har inte längre allmän värnplikt, även känt som "lumpen". vad vi har nu är gmu, grundläggande militär utbildning. det åsyftar något annat, som dock är relaterat. men termerna är inte utbytbara.

mvh, ordmärkare som skippade sin mönstring för att gå på en bd-spelning. tack försvarsmakten för att ni sponsrade den resan.


   
SvaraCitera

Tror tyvärr att det är väldigt få i iphone-generationen som kommer göra lumpen. 


   
SvaraCitera

00??? hjälp Gråter


   
SvaraCitera

NiklasW:
Tror tyvärr att det är väldigt få i iphone-generationen som kommer göra lumpen. 

Får mig att det kan komma att öka något faktiskt, dels som en del i ett slags double movement från ett individualistiskt samhälle, en del kanske också föredrar att skjuta grovkalibrigt framför att stå i kö på Arbetsförmedlingen i Fagersra och dels så verkar det ju som intresset för att pröva sig själv på olika sätt ökar mer och mer (Vasaloppets platser tar slut direkt osv osv). Men tyvärr lär vi nog inte få en ersättare för den starka värnpliktsarmé som vore att föredra.


   
SvaraCitera

det är inte helt lätt att "joina" försvarsmakten

man behöver ha utmärkt hälsa (funktion i ben, rygg, öron, ögon, etc; inga besvär med migrän, ledvärk, allergier, etc), styrka (bål), kondition, psykisk hälsa och mental begåvning, och allt testas på antagningsprövningen inför gmu, psykologitestet invävt i en rekryteringsintervju


   
SvaraCitera
Kudhos

dazed: stå i kö på Arbetsförmedlingen

vet flera som gjort GMU just pga detta


   
SvaraCitera

terrormat:
00??? hjälp Gråter

Kände lite så också. Tänk att de redan är 15, var ju typ igår som de var nyfödda.


   
SvaraCitera

Minns nyåret 2000 så jävla väl som ond var igår.. Minns WTC-inflygningarna som om det var igår också.. 🙁 


   
SvaraCitera

Hemskt att folk utbildar sig till att bli mördare/kanonmat, minska ner antalet personer som krävs inom militären till minsta möjliga och satsa på att utöka kärnvapenarsenalen istället


   
SvaraCitera

Gmu ftwGlatt skålande


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Om fem år finns fan inget kvar av försvarsmakten ändå


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:
Hemskt att folk utbildar sig till att bli mördare/kanonmat.

Sveriges försvar går inte riktigt ut och krigar, så mördare tycker jag ändå är att överdriva. Sveriges försvar fokuserar mestadels på att hjälpa, inte att strida emot. I utlandet fokuserar de på att hjälpa de utsatta, och de som jobbar inom det militära i Sverige fokuserar på att skydda landets gränser. 


   
SvaraCitera

Jag tror inte jag är psykiskt kapabel att göra det pga Asperger.
Jag avskyr auktoriteter och liknande som ingår i det militära.

Obs: är inte en 00a utan en 97a men det är bara 3 år mellan. Galen


   
SvaraCitera

sjöhest: Sveriges försvar går inte riktigt ut och krigar, så mördare tycker jag ändå är att överdriva.

Poängen med att bli soldat är att lära sig hur man avlivar andra på bästa vis, hur/om det praktiseras är mindre relevant

sjöhest: Sveriges försvar fokuserar mestadels på att hjälpa, inte att strida emot.

Ja, vapen är ju praktiska till att ex gräva brunnar och stabilisera statsfinanser, det är inte som om de enbart har en väldigt specifik funktion


   
SvaraCitera