Aviseringar
Rensa alla

allergi.. Frågor och förhoppningsvis svar 🙂


talrik
Ämnesstartare

Har en asgullig hundvalp på g, rotweiler och någon annan ras.
Nu undrar jag, jag är allergisk, finns det någon medicin som hämmar detta? kliar i ögonen och på huden om ajg kommer i kontakt med en hund + att jag om jag spenderar flera dagar bland många hundar kan bli lite tung i bröstet.


   
Citera

Oj. Inte jättesmart, man aja[crazy]

Finns spray man kan använda mot pälsallergi, men jag är väldigt skeptisk eftersom människor reagerar på olika allergener och vad sprayen innehåller vet jag inte men det är säkerligen miljöfarligt och/eller farligt för djuret på ett eller annat sätt.

Måste fråga hur du tänkte när du skaffar hund när du är allergisk (nej, jag är inte elak nu och jag hackar inte på dig)? Du är inte orolig för att utveckla astma eller liknande?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kom på nu föresten att det ska finnas något slags vaccinliknande preparat på marknaden, men är myyyyycket osäker på om det finns i Sverige...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bara för att jag är så jävla snäll har jag kollat med lite ppl och det ska finnas medicin mot pälsallergi. Sök läkare, i tell u[smile]


   
SvaraCitera

"Rottweiler och någon annan ras" herre gud. Gissar på att du kommer ha lämnat bort hunden inom ett år.


   
SvaraCitera

smart, riktigt smart.


   
SvaraCitera

Min kompis har piller hon tar emot pälsallergi, så sök läkare.


   
SvaraCitera

Antihistaminläkemedel fungerar väldigt bra, men det kommer att bli dyrt i längden och det är knappast en bra lösning att skaffa hund om du är allergisk (dels ekonomiskt, dels för hälsans skull).


   
SvaraCitera

Imoon:

Kom på nu föresten att det ska finnas något slags vaccinliknande preparat på marknaden, men är myyyyycket osäker på om det finns i Sverige...

Det finns i Sverige men det finns ungefär 3 läkare som gör det, för 2 år sedan så var de 9 stycken men 6 utav dem gick i pension, så det är väntelistor, prioriteringar och höga priser... Och eftersom att behandligen tar 4 år så blir det nog jobbigt.

Hade det varit en kortare behandling hade jag nog rekommenderat att flytta någonstans där det finns fler behöriga läkare.


   
SvaraCitera

Violine:

Och eftersom att behandligen tar 4 år så blir det nog jobbigt.

Sen har det säkert massa härliga bieffekter[badgrin]
Nä fan, vaccin är ganska obehagligt[sad]


   
SvaraCitera

Imoon:

Sen har det säkert massa härliga bieffekter[badgrin]
Nä fan, vaccin är ganska obehagligt[sad]

Alltså ja, såhär är det att man injekterar patienten med det som patienten är allergisk mot i små doser... Så man får ju en mindre allergisk reaktion ibland, det har funnits människor som har haft en brännandes känsla i hela kroppen, som legat och spytt konstant osv. Så det måste man tom räkna med. Men om vaccinet fungerar så borde det bli mildare och mildare tills det försvinner. ^_^

Och ja vaccin är rätt äckligt när man tänker efter.


   
SvaraCitera

Om du nu väldigt gärna vill ha hund trots din allergi finns ju alltid dessa vackra varelser:
Image


   
SvaraCitera

Violine:

Och ja vaccin är rätt äckligt när man tänker efter.

Ja och jag måste vaccinera mig snarast[sad]
...mot rabies. Är livrädd för rabies[censur]


   
SvaraCitera

Imoon:

Ja och jag måste vaccinera mig snarast[sad]
...mot rabies. Är livrädd för rabies[censur]

Jo jag med... Vet du vad jag är livrädd för? Att någon ska attackera mig med en spruta med blod från en människa med hiv och pumpa in blodet i mig... Det är vad jag är orolig över ska hända när jag är ute på natten. *ryser*


   
SvaraCitera

Violine:

Att någon ska attackera mig med en spruta med blod från en människa med hiv och pumpa in blodet i mig...

[censur]

Nu kommer jag också vara rädd för det. [sad]
haha

Där jag bor har vi massa fladdermöss och jag är liiiivrädd för att rabiessmittade fladdermöss ska ta sig in från Danmark och ta sig upp hit och attackera mig! Fladdermöss är livsfarliga[no-no]


   
SvaraCitera

du ska inte skaffa en hund


   
SvaraCitera

Imoon:

Där jag bor har vi massa fladdermöss och jag är liiiivrädd för att rabiessmittade fladdermöss ska ta sig in från Danmark och ta sig upp hit och attackera mig! Fladdermöss är livsfarliga[no-no]

Är inte nästan alla fladdermöss fruktätare?

isola:

du ska inte skaffa en hund

Egentligen inte, han tål iofs allergihundar...

Jag kommer iaf skaffa mig en allergihund fastän jag inte haft några allergiska symptom sedan jag var liten, även om min dröm är att ha en samojed. :/ Inte rättvist mot hunden om jag blir allergisk mot den. ///


   
SvaraCitera