Aviseringar
Rensa alla

allergi.. Frågor och förhoppningsvis svar 🙂


Violine:

Är inte nästan alla fladdermöss fruktätare?

Jo, men de är livsfarliga ändå[censur]

Violine:

allergihundar

[rolleyes]
Det är sådant jag är så ordentligt skeptisk mot då inte någon allergisk jag känner tål varken "allergihundar", "allergikatter" eller "allergihästar".


   
SvaraCitera

talrik:

Nu undrar jag, jag är allergisk, finns det någon medicin som hämmar detta?

loratadin (piller), livostin (ögondroppar och nässpary), nasonex (nässpray med kortison), Singulair (piller, men det är nog mest mot allergiastma)


   
SvaraCitera

Imoon:

Det är sådant jag är så ordentligt skeptisk mot då inte någon allergisk jag känner tål varken "allergihundar", "allergikatter" eller "allergihästar".

*suckar* De är inte allergihundar, det finns människor som är allergisk mot dem, skillnaden är att man inte lika lätt är allergisk mot sådana hundar, jag känner... 3 personer som är allergiska mot hundar man inte alleriska mot sådana hundar alls.

Exempel: Mitt ex var allergisk mot hundar men hade en bichon frisé
Exempel2: Min väns mamma som faktiskt tom har en kennel har 3 wheatens (orka stava ut hela rasen) och 2 pudlar.

Så nej det är inte allergihundar men de saknar en vis grej i huden som andra hundar har och det är den grejen som många är allergiska mot (men inte alla människor).


   
SvaraCitera

Violine:

*suckar*

Jag känner mycket väl till att det är så. Men jag känner likaväl till de alla "allergihundar" som hamnar på hundstallet och liknande eftersom människor är dumma nog att KÖPA hunden istället för att exempelvis ha den på foder ett tag.

Sen har jag hört från så många uppfödare som själva säger att det är få som klarar hundarna, katterna, hästarna eller vilket djur det nu handlar om. Jag är och förblir skeptisk till att kalla hundarna "mer allergivänliga", allergener skiljer sig för mycket hos olika människor, jag tror säkert att det finns de som klarar t.ex. schäferhundar bättre än afghanhundar eller new foundland bättre än golden retriever. Det är så extremt individuellt, tyvärr ://


   
SvaraCitera
talrik
Ämnesstartare

Oväntad:

"Rottweiler och någon annan ras" herre gud. Gissar på att du kommer ha lämnat bort hunden inom ett år.

lol kom inte ihåg bara, typ dobberman eller nått. Grejjen är den att jag flyttar i sommar, lumpen å allt. Den är för mamma å syrran efter att jag dragit. Kanske e ättre om de har en stor hund här som inger trygghet! ^^


   
SvaraCitera

talrik:

lol kom inte ihåg bara

Nä, det är ju inte så jävla viktigt att veta vad för hundras man ska skaffa. Hund som hund liksom [rolleyes]


   
SvaraCitera

talrik:

dobberman

Hoppas jag verkligen inte. Rottweiler-dobberman blandningar slår ofta fel.

talrik:

Kanske e ättre om de har en stor hund här som inger trygghet!

....

Ja, Helen är ju duktig med hundar hon kanske kan ha något råd.


   
SvaraCitera
talrik
Ämnesstartare

Imoon:

Ja, Helen är ju duktig med hundar hon kanske kan ha något råd.

JAAA! hennes hundar e assöta, träffade henne i fredags på tåget ^^
sry dudz, det va en rottweiler labrador! 😀

Jag tycker den blandningen låter asfin [blush]


   
SvaraCitera

talrik:

Jag tycker den blandningen låter asfin [blush]

Min kusin fick nyligen avliva sin rottis-labbe för att han blev aggressiv.
Blandningen är, vad jag har förstått, den blandning som blir jättetrevlig och bra eller aggressiv. Väldigt sällan "bara bra", utan det blir oftast de extrema individer åt det ena eller andra hållet.

Men. ah. Lycka till. typ.


   
SvaraCitera

Violine:

Egentligen inte, han tål iofs allergihundar...

Dels det, men att skaffa en hund är ett stort beslut och ett ännu större ansvar, man blir så bunden och måste anpassa hela sitt liv.
Rottisar är underbara hundar, men kräver en erfaren och konsekvent ledare.- alltså ingen förstagångsras.

Att välja hund efter utseendet eller för att den är "häftig"är det mest korkade man kan göra., vilket tyvärr många som skaffar såna raser gör.
Sen tvivlar jag starkt på att en 18 åring har råd med veterinär och matkostnader, som är så mycket dyrare än vad man tror.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Imoon:

allergener skiljer sig för mycket hos olika människor

Jag måste säga att jag ääälskaaar att katten ställde sig framför skärmen när vi pratar om pälsdjursallergi. <3 (Hon kanske tog illa upp, lol). Jo det vet jag, jag nämnde väl det fast inte lika välformulerat då mitt vokabulär är läskigt litet.

Men ja, jag vet att det inte finns allergihundar, men det är vad jag kallar dem för det är vad de är för mig då jag från början bara tålde dem då det är det jag personligen är allergisk mot.

Dock tål jag idag alla hundraser förrutom schäfer, men allergier kan komma tillbaka så jag vill inte riskera och köpa en samojed, OM jag inte flyttar till landet och har andra möjligheter. .)

Imoon:

KÖPA hunden istället för att exempelvis ha den på foder ett tag.

Håller fullständigt med, det är idiotiskt, jag bodde ihop med min expojkvän i ett år som har en bichon frisé, jag har även passat en bichon havanais under en väldigt lång period och vet därför att jag tål bichon hundarna (iaf de två, bolognesen har jag ingen aning om och inte heller cotton som även är nära släkt med bichon-raserna) (Yes I'm a dog-tard)


   
SvaraCitera

Violine:

samojed

Börja med en samojed på foder[wink]

Violine:

(Yes I'm a dog-tard)

[bigsmile][y]


   
SvaraCitera

Puss på'rej!


   
SvaraCitera

Imoon:

Börja med en samojed på foder[wink]

Fast om hon har varit allergisk mot hundar, och utsätts för hund varje dag, så kan allergin "bryta ut på nytt" efter något år, eller kanske 10 år. [no-no]


   
SvaraCitera

isola:

Dels det, men att skaffa en hund är ett stort beslut och ett ännu större ansvar,

So true, so true. Det är så sjukt att vissa människor inte ens verkar förstå det som min kusin t.ex. som köpte en husky/boxer mix, och det var hennes första hund... Hon blev faktiskt rädd för sin egna hund efter ett tag och när han var 8 månader fick han säljas, så sad. :/

Och jag som alltid drömt om en hund blev väldigt upprörd för det var som att hon trampade och spottade på min dröm när hon köpte en hund som hon egentligen visste att hon inte skulle klara av men hon tyckte and I quote "Små hundar är ju så mesiga och gnälliga, större hundar är bättre!".


   
SvaraCitera