Forumet - Alliansen är nu enbart ett (1!) mandat ifrån majoritet

Alliansen är nu enbart ett (1!) mandat ifrån majoritet

1577 0 56

Spana också in:

Chryseus:

Nobelt av dig Stringburka[wink]

Förhoppningsvis kommer alla nya mandat från en och samma valkrets i något snobbområde, så vi vet var vi ska kommunist-terrorist-bomba innan nästa val.
EDIT: Och hoppas det är i stockholm. Några jävla 08-er kan man vara utan, men vill fan inte ha ihjäl mitt eget folk.
Vet ej vilken tråd som var först så postar mitt inlägg här också så det inte raderas vid eventuell låsning:

Hoppas att Alliansen bildar minoritetsregering, SD kommer ha stort inflytande vilket som då de kommer tvinga övriga högern att radikaliseras även om det blir Alliansmajoritet (de skiljer sig inte särskilt från det tidigare Högerpartiet som sedan blev Moderaterna). Bättre att de får svårt att få igenom sina nedskärningar, privatiseringar och antifackliga politik för att de Rödgröna röstar nej av ideologi och att SD röstar nej i protest mot att de inte får vara med i regeringen.
internet:

jag tilltalas av omval

Lär ju bara gynna SD.

Rödingajävel:

Hoppas att Alliansen bildar minoritetsregering, SD kommer ha stort inflytande vilket som då de kommer tvinga övriga högern att radikaliseras även om det blir Alliansmajoritet (de skiljer sig inte särskilt från det tidigare Högerpartiet som sedan blev Moderaterna).

Utvecklingen i övriga Europa (bland annat i Norge och Danmark) vid den utvecklingen du beskriver har bara lett till att de främlingsfientliga har fått stärkt stöd vid nästa val.

Stringburka:

så vi vet var vi ska kommunist-terrorist-bomba innan nästa val.

lol[bigsmile]
Chryseus:

Utvecklingen i övriga Europa (bland annat i Norge och Danmark) vid den utvecklingen du beskriver har bara lett till att de främlingsfientliga har fått stärkt stöd vid nästa val.

Ja. Högern har blivit mer radikal och allt fler nationalistiska partier har tagit plats. I Italien släppte Alliansens motsvarighet först in Lega Nord (typ SD-gone-crazy-partiet) och sen även Nationaldemokraternas motsvarighet. Därmed kom även de dubbelorganiserade gatufascisterna som kan liknas vid Fria Nationalister/Info-14 in. Nu kan de utomparlamentariska fascisterna fritt attackera romläger och Berlusconi avfärda det hela som gängbråk som polisen inte behöver ingripa i. Den utvecklingen kan man se tendenser till i Danmark på längre sikt och Sverige går i första handen mot situationen där. Skillnaden är dock att Danmark var ockuperade av nazi-Tyskland, det är mycket svårare att vara öppen nazist där p.g.a. hela "ni mördade min familj och våldtog min farmor"-grejen. En sådan utveckling skulle förmodligen gå mycket snabbare i Sverige.

Läsning på ämnet:

​När Berlusconi öppnade dörren för fascismen
Chryseus:

Så varför hoppas du inte på att Alliansen får en majoritetsregering? Vill du ha ovan nämnd utveckling? Risken att Alliansen blir mer "radikal" ökar när SD är vågmästare.

Jag tror det är en oundviklig utveckling och tror den kommer bromsas mer ifall de inte får igenom sin politik lika snabbt. Tror SD släpps in i Alliansen förr eller senare vilket som. Det är den generella tendens i Europa. Hoppas på att V bryter med socialdemokratin och tar den vågmästarroll SD riskerar att få och på så sätt driver debatten vänsterut. Finns en radikalare opposition inom partiet som kan tvinga fram det.