Forumet - Alliansen och Kristdemokraterna - 2014

Alliansen och Kristdemokraterna - 2014

282 0 23
Hej!

Ifall Kristdemokraterna åker ut ur riksdagen vid valet 2014, vilken typ av regering skulle alliansen kunna bilda?
Vilka problem, tror ni, kommer att uppstå? och vilka olika lösningar kan bli aktuella? samt vilka konsekvenser kan de få?

Diskussionen är öppen, och alla åsikter respekteras!
Mvh Linnea

Spana också in:

Jörg Buttgereit:

Med SD. Högerpartierna har konsekvent vägrat ta avstånd från regeringssamarbete med SD.

Något sådant vore politiskt självmord, dessutom tar de avstånd från deras politik, att man inte vägrar stå på samma sida i ett debattprogram innebär inte att man är bff med partiet. Det är troligare att Mijöpartiet faller till föga i så fall.
Jag tror att Alliansen först lär flörta med Miljöpartiet, dock har jag påkänn att det inte kommer att hålla och då är nästa parti på listan Sverigedemokraterna, funkar inte det så blir det väl politiskt kaos.

Föresten, är inte Vänstern och Centern även farligt nära 4% spärren?
clickclack:

Vad pratar du om? Det är det sammanlagda resultatet som räknas och då spelar det ingen roll hur många procent man har i vissa valkretsar.

nej I valsystemet finns spärrar mot småpartier. För att få delta i mandatfördelningen vid riksdagsvalet måste ett parti ha fått minst 4 % av antalet röster i hela landet, den så kallade fyraprocentsspärren. Har ett parti totalt fått färre röster i riksdagsvalet kan det ändå delta i fördelningen av de fasta valkretsmandaten i en valkrets om det där fått minst 12 % av rösterna i valkretsen.
Nachac:

Något sådant vore politiskt självmord,

Nej, tyvärr inte.

Nachac:

dessutom tar de avstånd från deras politik,

Nej. FP har länge flörtat med språktester, hårdare tag vid gränserna, osv. Moderaterna flörtar med sin retorik kring arbete och ekonomi. Det största hindret torde vara att SD försöker spela pro-skyddsnät och arbetsrätt, tvärtemot centerpartiets och moderaternas retorik, men det kan de släppa så fort de får en maktposition.
http://arbetaren.se/artiklar/en-medveten-groda/

amsi:

Jag kan ju inte tala för alla politiker, men jag tror att Reinfeldt ler på det viset för att han vill äta oss.

<3 Liv <3
qazedctgb:

Har ett parti totalt fått färre röster i riksdagsvalet kan det ändå delta i fördelningen av de fasta valkretsmandaten i en valkrets om det där fått minst 12 % av rösterna i valkretsen.

Du kunde ha länkat till wikipedia istället för att bara ha skrivit av, men hur som helst så stod det också att det du pratar om aldrig har inträffat, så jag har svårt att se att KD helt plötsligt skulle drabbas av ett mirakel.
clickclack:

Du kunde ha länkat till wikipedia istället för att bara ha skrivit av, men hur som helst så stod det också att det du pratar om aldrig har inträffat, så jag har svårt att se att KD helt plötsligt skulle drabbas av ett mirakel.

ja alltså det har inte inträffat men om KD får mindre än 4% kommer det hända iom att det finns ett bibelbälte och uppsala där KD är stora och dom kommer få mer än 12% i en valkrets.
qazedctgb:

ja alltså det har inte inträffat men om KD får mindre än 4% kommer det hända iom att det finns ett bibelbälte och uppsala där KD är stora och dom kommer få mer än 12% i en valkrets.

Bara spekulationer. De lyckades bara få 10% i Jönköping 1988 och det är ändå rätt kristet av sig.