Aviseringar
Rensa alla

Alliansen och Kristdemokraterna - 2014


Ämnesstartare

Hej!

Ifall Kristdemokraterna åker ut ur riksdagen vid valet 2014, vilken typ av regering skulle alliansen kunna bilda?
Vilka problem, tror ni, kommer att uppstå? och vilka olika lösningar kan bli aktuella? samt vilka konsekvenser kan de få?

Diskussionen är öppen, och alla åsikter respekteras!
Mvh Linnea


   
Citera
Ämnesstartare

kd fuskade ju sist de åkte ut, så ne det kommer ej hända


   
SvaraCitera

Är det här ett skolarbete?..


   
SvaraCitera

även om KD får under 4 % åker dom inte ut för dom får för höga procent i vissa valkretsar (hatar bibelbältet)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linnea-Blomqvist:

Ifall Kristdemokraterna åker ut ur riksdagen vid valet 2014, vilken typ av regering skulle alliansen kunna bilda?

Med SD. Högerpartierna har konsekvent vägrat ta avstånd från regeringssamarbete med SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Med SD. Högerpartierna har konsekvent vägrat ta avstånd från regeringssamarbete med SD.

Något sådant vore politiskt självmord, dessutom tar de avstånd från deras politik, att man inte vägrar stå på samma sida i ett debattprogram innebär inte att man är bff med partiet. Det är troligare att Mijöpartiet faller till föga i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker KD är ett obsolet pissparti som borde sänkas med en rak höger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
Det skulle vara en stor sorg för mig om KD åker ur riksdagen, eftersom jag anser att Hägglund faktiskt är den sötaste alliansen-medlemmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför visar precis alla politiker jämt tänderna till överdrift på såna där bilder? för att skräckslå människor antagligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan ju inte tala för alla politiker, men jag tror att Reinfeldt ler på det viset för att han vill äta oss.
Image
Cred till Liv Strömqvist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att Alliansen först lär flörta med Miljöpartiet, dock har jag påkänn att det inte kommer att hålla och då är nästa parti på listan Sverigedemokraterna, funkar inte det så blir det väl politiskt kaos.

Föresten, är inte Vänstern och Centern även farligt nära 4% spärren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är det ju redan[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idag har vi lite kaos, jag tycker att det är bra då det sätter press på politikerna. I framtiden riskerar vi mycket kaos, det tycker jag är dåligt då vi riskerar att stå utan politiskt styre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

även om KD får under 4 % åker dom inte ut för dom får för höga procent i vissa valkretsar (hatar bibelbältet)

Vad pratar du om? Det är det sammanlagda resultatet som räknas och då spelar det ingen roll hur många procent man har i vissa valkretsar.


   
SvaraCitera

clickclack:

Vad pratar du om? Det är det sammanlagda resultatet som räknas och då spelar det ingen roll hur många procent man har i vissa valkretsar.

nej I valsystemet finns spärrar mot småpartier. För att få delta i mandatfördelningen vid riksdagsvalet måste ett parti ha fått minst 4 % av antalet röster i hela landet, den så kallade fyraprocentsspärren. Har ett parti totalt fått färre röster i riksdagsvalet kan det ändå delta i fördelningen av de fasta valkretsmandaten i en valkrets om det där fått minst 12 % av rösterna i valkretsen.


   
SvaraCitera