Aviseringar
Rensa alla

Alliansen vill förlänga skolplikten


NiklasW:

Haha, en grundskoleelev tro som är rädd för att få ett extra år i skolan?

I första hand, ja Galen


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW:

Haha, en grundskoleelev tro som är rädd för att få ett extra år i skolan?

Alltså: förslaget innebär att elever börjar skolan tidigare. Jag vet inte hur du tänker men sicce kan inte åka tillbaka i tiden och börja första klass igen.


   
SvaraCitera

time:

Alltså: förslaget innebär att elever börjar skolan tidigare. Jag vet inte hur du tänker men sicce kan inte åka tillbaka i tiden och börja första klass igen.

time: att skolplikten ska förlängas med ett år, eventuellt mera beroende på hur eleven klarat sig.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW:

Men det sistnämnda handlar om ett annat förslag om obligatorisk sommarskola för de som inte fått gymnasiebehörighet.


   
SvaraCitera

Låter onödigt.


   
SvaraCitera

De kan väl lugna sig med sina reformer lite granna, de de genomfört hittills har ju inte varit någon succé precis. Har inte läst något om detta men spontant känns det som en desperat och ogenomtänkt plan, vad finns det för korrelation mellan skolresultat och den faktiska tid man går i skolan? Vi har nio år nu men var kommer de ifrån liksom? Jag skulle säga att mognadsgraden är viktigare, det har jag märkt på mig själv inte minst, kan gå i skolan i hundra år, kommer ändå inte lära mig nåt om jag inte är motiverad till det.

Menar inte att 10 behöver vara sämre, utan att det låter som ett otroligt fantasilöst och ogrundat förslag. De tappar verkligen greppet den där alliansen...Rullar ögonen


   
SvaraCitera

time:

Men det sistnämnda handlar om ett annat förslag om obligatorisk sommarskola för de som inte fått gymnasiebehörighet.

Okej, det framstår utifrån att du först skriver "att skolplikten ska förlängas med ett år" och sedan i samma mening fortsätter med "eventuellt mera beroende på hur eleven klarat sig" som att det kan bli tal om fler år beroende på hur eleven klarar sig. 


   
SvaraCitera

sicce: Hur är deras hjärnor skapta? Nej.

Hur stora är klasserna nuförtiden?


   
SvaraCitera

Nachac:

Hur stora är klasserna nuförtiden?

Har 103 klasskamrater. Sjuorna i min skola har 94 elever and so on. Minimum 26 elever. 


   
SvaraCitera

sicce: Har 103 klasskamrater.

Vafan? Inte undra på att folk gastar om mindre klasser. Hade ingen aning om att de ökat i storlek så monstruöst.

sicce: Minimum 26 elever.

Detta känns rätt lagom.


   
SvaraCitera

Jag tycker Sverige ska ta efter USA modellen, vissa kommunala skolor ska finnas men majoriteten ska vara privata som kostar! 

Detta obligatoriska skolår finns redan i form av "nollan". Typ 99% börjar redan då... Idioter som klagar på vår stackars kloka regering som tyvärr har vilseletts av den röda maffian av djävulskap


   
SvaraCitera
hor4n

BrädLek:
Jag tycker Sverige ska ta efter USA modellen, vissa kommunala skolor ska finnas men majoriteten ska vara privata som kostar! 

Detta obligatoriska skolår finns redan i form av "nollan". Typ 99% börjar redan då... Idioter som klagar på vår stackars kloka regering som tyvärr har vilseletts av den röda maffian av djävulskap

För det fungerar så bra i usa? Vi bor i ett samhälle där alla ska ha lika föutsättningar och ändå fungerar det uselt


   
SvaraCitera

sicce:

Har 103 klasskamrater. Sjuorna i min skola har 94 elever and so on. Minimum 26 elever. 

whaaattttt?Men.. men...Sitter ni 103 elever och lyssnar på en lärare?


   
SvaraCitera

BrädLek: Jag tycker Sverige ska ta efter USA modellen, vissa kommunala skolor ska finnas men majoriteten ska vara privata som kostar!

Detta obligatoriska skolår finns redan i form av "nollan". Typ 99% börjar redan då... Idioter som klagar på vår stackars kloka regering som tyvärr har vilseletts av den röda maffian av djävulskap

Håller med dig till en viss del där. Röda maffian, inte bra till vissa delar.
Jag är orolig för hösten 2014, dom röda och SD. Vi har det så bra nu tycker jag i alla fall, kommer dom röda till makten så blir det fan skatter på tamefan allt. Skatt på mark, skatt på mat, skatt på att man äger något Som ingen annan har. Skatt på att man äger för mycket pengar. JA SKATT PÅ allt som dom röda kan hitta på....
SD ja då blir det bara en massa "prat" inget händer typ.

Så jag tycker att det är PERFEKT som det är nu. Har man jobb så mår man som en prins. DET ska fan löna sig att jobba. Inte att man ska sitta hemma och gå på bidrag när en som jag eller någon annan stackare ska slita åt den lata jävln. Min åsikt. Jag är omtänksam. Tycker vi har det så bra idag. Man får spara pengar och göra det bästa av situationen.

Kan nästan säga, eller jag kan säga. Om inte Alliansen fick makten 2006 så hade det här landets ekonomi varit rätt käpt och h*vete pga av ekonmiska krisen. Så vi Sveriges befolkning gjorde det bra 2006, låt oss göra det minst lika bra hösten 2014?


   
SvaraCitera
aziqui

Istället för att förlänga skoldagarna kan lärarna ta en aning ansvar och faktiskt lära ungarna något på lektionerna. På så sätt skulle skoldagarna kunna vara korta och kanske skulle man till och med slippa läxor om man lär sig något i skolan.


   
SvaraCitera