Aviseringar
Rensa alla

Allt levandes diverse "förmågor"


Ämnesstartare

Hela djurriket är egentligen som att plocka specialattributer ifrån Heroes. Tänk på ödlor som kan lossa på svansen vid fara, stora rovfåglars enormt överlägsna syn, maneters brännande tentakler och mindre glamorösa egenskaper som hundars sätt att svettas.
Vad skulle ni valt för attribut? Människans är förresten utvecklat och komplext psyke, enligt mig. Vi är rätt svaga fysiskt jämfört med många djur.


   
Citera

Empathic mimicry [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genius GZA:

Vi är rätt svaga fysiskt jämfört med många djur.

nej, förmågan att kunna bygga atombomber är ganska överlägsen att kunna bita folk.[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genius GZA:

Människans är förresten utvecklat och komplext psyke, enligt mig. Vi är rätt svaga fysiskt jämfört med många djur.

Det är ju det.. Man undrar ju om det är något "speciellt" som vi har. Eftersom vi faktiskt kan tänka logiskt och analysera så kan vi ju tänka lite längre, men inte överlägsna på det sättet. Finns väldigt många smarta djur på flera olika sätt, och man blir nästan bara förvånad av att höra det.

Allt det du nämnde är ju faktiskt också egenskaper djuren har för att kunna överleva, betyder det inte att vi borde använda oss av denna förmåga, vårt psyke, att överleva då med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Empathic mimicry

Och det är?

postis_per:

nej, förmågan att kunna bygga atombomber är ganska överlägsen att kunna bita folk.

Bygga atombomber har inget med vår fysiska styrka vs djurens fysiska att göra, bygga atombomber kommer av våran framstående attribut, vår hjärna som är enormt mer komplicerad och avancerad än djurens.

ohYEA_:

betyder det inte att vi borde använda oss av denna förmåga, vårt psyke, att överleva då med?

Det är ju det vi gör? Därför vi växer i population och säkrar vår framtid med noga planering, och planerar tillochmed åt generationer om hundratals år (Miljöbevaring etc som inte påverkar våra generationer)


   
SvaraCitera
blum
 blum

Genius GZA:

Det är ju det vi gör? Därför vi växer i population och säkrar vår framtid med noga planering, och planerar tillochmed åt generationer om hundratals år (Miljöbevaring etc som inte påverkar våra generationer)

Vi planerar ju knappast åt generationer om hundratals år, såsom vi lever nu[rolleyes] Hade vi brytt oss så mycket om framtidens generationer hade vi slutat plåga planeten med växtgasutsläpp, vi hade inte använt kärnkraft där avfallet bara lämnas åt framtiden att ta hand om.
Vi tänker på nuet och vad som gynnar oss själva rent ekonomiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Vi planerar ju knappast åt generationer om hundratals år, såsom vi lever nu

Gör vi ju visst det, eller "vi", snarare en del. Individsfråga.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Genius GZA:

Gör vi ju visst det, eller "vi", snarare en del. Individsfråga.

Men knappast de som har makten att göra något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Men knappast de som har makten att göra något.

Det är sant. Men de med stor makt har nog annat att tänka på - det finns viktigare saker att ta itu med än miljöstandarden för generationer om 100 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genius GZA:

Det är ju det vi gör? Därför vi växer i population och säkrar vår framtid med noga planering, och planerar tillochmed åt generationer om hundratals år (Miljöbevaring etc som inte påverkar våra generationer)

Jovisst, jag kom på senare att vi faktiskt använder våra hjärnor för att skydda oss och utvecklas (något annat vore bara dumt att påstå) men frågan är om vi gör det på "rätt" sätt. Moralen är en produkt av logiskt tänkande och mycket som sker på en stor del av denna jord är det sista jag skulle kalla för moraliskt.

Genius GZA:

och planerar tillochmed åt generationer om hundratals år (Miljöbevaring etc

Genius GZA:

det finns viktigare saker att ta itu med än miljöstandarden för generationer om 100 år.

Hm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Hm.

Jag menar att vissa människor håller på med det, jämförbart med inga djur överhuvudtaget.

ohYEA_:

"rätt"

Evighetsfråga, tolkningsfråga whatever. Det finns ingen handbok ifrån gud på vad som är "rätt", och vad som är "fel".


   
SvaraCitera

Genius GZA:

Och det är?

Kunde inte låta bli när du skrev Heroes. Det är Peter Petrellis kraft. Att ändra sitt DNA utefter andras förmågor.


   
SvaraCitera

Jag vill kunna uppfatta infraröd värmestrålning på långt avstånd och sånnt med mina bara ögon. Som typ ormar. Det vore skoj. [smile]

Fast lite onödigt om man endå har tillräckligt med Intelligence för att tillverka egna värme kameror och grejer själv iofs. 🙁
Utvecklad hjärna slår allt, för att en utvecklad hjärna kan skapa alla de andra sakerna. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genius GZA:

Jag menar att vissa människor håller på med det, jämförbart med inga djur överhuvudtaget.

Det är ju bara vi som har tagit oss friheten att förstöra.

Genius GZA:

Evighetsfråga, tolkningsfråga whatever. Det finns ingen handbok ifrån gud på vad som är "rätt", och vad som är "fel".

Möjligtvis inte, men det är en mänsklig instinkt och en självklarhet att man t.ex. inte ska skada andra människor för sitt bästa eller tro att man är överlägsen andra osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Man undrar ju om det är något "speciellt" som vi har.

Ey vi har tummar! [cool]


   
SvaraCitera