Aviseringar
Rensa alla

alltid hungrig, ont i huvudet/migrän varje dag...


Ämnesstartare

Jag har verkligen problem, jag har ont i huvudet nästan varje dag, sen så fryser ALL THE TIME. Spelar ingen roll om jag har 3 lager kläder på mig. Det har varit så i ungefär 2 år nu. Har kollat upp det på sjukhuset men hittar inget fel så får inge mer hjälp.
Sen är det så att jag är alltid hungrig, även fast jag har nyss ätit middag. Blir aldrig "riktigt" mätt, bara då man äter "sliskig" mat, typ pizza.

Det är inte så att jag äter lite, folk blir oftast förvånade över hur mycket jag äter. Jag är inte överviktig eller så heller, kan nästan inte gå upp i vikt. Väger runt 50-53 och är 165 lång så det är som det ska. Äter väl som man ska och så.

Men det är verkligen jobbigt, nån som haft likadant och fått bukt på problemen? [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter

naaw, kom så ska jag krama om dig! [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nämen vad snällt! [smile]


   
SvaraCitera

känner igen mig rätt mycket. får också ont i huvudet väldigt lätt och fryser ofta och mycket. kanske inte lika extremt dom du (eftersom jag inte kollat upp det lr så) men jag vet inte. jag tror dock mitt problem är att jag sover för lite och har för dåliga rutiner. hur många timmar brukar du sova?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är faktiskt riktigt duktig på att sova, men känner mig aldrig särskilt utvilad [n] Går nästan aldrig och lägger mig senare än 9/10 på skoldagar, vaknar kvart över 6.
Det blir väl 8-9 timmar då, brukar inte vakna så ofta på nätterna så


   
SvaraCitera

Låter lite som att du har järnbrist :C kolla upp dig tycker jag. Hoppas det blir bättre med dig.


   
SvaraCitera

Äter du en tillräckligt näringsriktig och varierad kost?

mvh tant på 60+


   
SvaraCitera

Låter som om tex blutsaft skulle kunna hjälpa dig.


   
SvaraCitera

isola:

mvh tant på 60+

[love]


   
SvaraCitera

elverpigen:

blutsaft

aldrig hört talas om [surprised] vad är det? Vad gör det?


   
SvaraCitera

Dålig blodcirkulation? Det kan bland annat komma sig av rökning och lite aktivitet. Kylmässigt märks det nog främst i händer och fötter, och har du hyfsat lite underhudsfett (du verkar ju ha hög metabolism) förstärks frysa-känslan.

Skulle nog föreslå att du kollar upp dina värden, förhoppningsvis har du "bara" underskott av ex. järn, vitaminer etc. och kan köra på kosttillskott.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

aldrig hört talas om [surprised] vad är det? Vad gör det?

det innehålle rlite vitaminer och järn och ökar välmåendet, iaf för mig. Åt det i perioder för nåt år sedan, funderar på att börja igen. Köpes i hälsokost eller matvarubutiker, kostar typ 100 kr/månad, men det är det värt tycker jag ifall man inte har ont i huvudet utan mår bra. Bra är ändå om du går till skolsyster (om du är i skolålder) eller vårdcentral och ber dem kolla järnvärdet iblodet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Låter lite som att du har järnbrist

Har haft det förut så det var det första dom kollade på sjukhuset, och jag hade bra järnnivå eller vad man säger.

genus:

Hoppas det blir bättre med dig.

tack, det hoppas jag med!

isola:

Äter du en tillräckligt näringsriktig och varierad kost?

nja jag vet inte, men jag tror väl det, brukar ta vitaminer på morgonen ibland. det är typ special för kvinnor [y]

Pickaboo:

kollar upp dina värden

already done that, det var inget "fel" på mig enligt det som dom kollade, och dom kollade ganska mycket [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Dålig blodcirkulation? Det kan bland annat komma sig av rökning och lite aktivitet.

skulle kunna vara så, tror pappa har det

Pickaboo:

och har du hyfsat lite underhudsfett

skulle inte förvåna mig om jag hade lite underhudsfett, fryser på sommaren också, om det är 20+ och ligger i solen, sen kommer det en liten vindpust, bbbrrrr [cry]

Pickaboo:

hög metabolism

vad gör man åt det då? antar att det är därför jag alltid är hungrig


   
SvaraCitera

snowflake:

vad gör man åt det då? antar att det är därför jag alltid är hungrig

Personer med hög ämnesomsättning tenderar att känna sig mer hungrig, ja. Men det är nog svårt att göra något åt, då det är en biologisk process utifrån våra gener. Det går att dämpa hunger med preparat, men jag vill understryka att du bör äta när du är hungrig; att försöka äta mindre skulle nog bara leda till ännu mer huvudvärk etc.

Däremot kan du prova att variera din kost, det finns t ex sådant som pekar mot att LCHF (ett undvikande av kolhydrater) ska ge mer mättnadskänsla. Anledningen är att kolhydrater höjer insulinnivån, som lagrar in ett överskott av näring i fettceller. Efter någon timme kan detta leda till ett "underskott" av näring i blodet, vilket innebär att vi känner oss hungriga igen. Det viktigaste är dock att du inte kämpar "emot" din hunger, utan äter när du är hungrig. Det är sådant vi får acceptera.


   
SvaraCitera