Aviseringar
Rensa alla

ALTENATIV TILL BÖKER!


x-lab
Ämnesstartare

Ungdoms utb utan böcker!

Min idee är kanske lite enkelspårig och kan förefalla oflexibel i början, men håll ut så kommer det att klarna.

Kommunen har en hel uppsjö av fastigheter som inte fyller någon funktion i dagsläget, Dom står och förfaller och kostar kommunen en massa pengar. Min idee baseras på just dessa.

Ungdomarna som går på soc och inte har någon utb och definitivt inte vill sätta sig bakom skolbänken, men känner på sätt och vis att det inte håller som det ser ut just nu, kanske tycker denna idee kan vara ett komplement till traditionen.

Nu till ideen!

1# Kommunen införskaffar sig på en byggnad som är utdömd pga av risken för att den kan rasa. Nu tar man in en förtidspensionerad byggingenjör eller liknande och talar om att han skall vara som mentor 'detta bör ej manipuleras med' för min bas är att ingen mentor skall göra annat än att tala om vad som måste vara och förklara varför. 2# nu för att få ihop arbetsstyrkan så vänder man sig till soc och AF. Hos AF vill man ta dom som har vart utan sysselsättning under en lång tid och som inte har någon som helst trygghet att luta sig tillbaka på. Dom som kommer från soc bör vara dom som har inlett sina felsteg men inte tagit hela klivet över 'fånga upp dom innan det är för sent'.
Notering: en ungdom som har tagit hela klivet över kostar ca 3 miljoner / år för kommunen,och kan man då fånga upp ca 5 st innan dom göt 'karriär så är det värt ca 15-20 miljoner / år' sen får även inse att endel av dom kanske startar eget efter en tid i detta exprement.
3# nu har vi byggnad och mentorer samt arbetarna.
Nu börjar det roliga, att se vad man kan anv byggnaden till. Här gör man det enkelt för sig genom att låta arbetarna brainstorma lite tillsammans med någon från kommunen 'bygg avd' . Det som bör prioriteras är vad skall byggnaden har för huvudsaklig funktion? Hur kan man finansiera den med underhåll. Delar som jag har haft är att göra en lunchrestaurang där ungdomarna gör maten med en pensionerad kock,och serverar luncher till allmänheten sen göra en del småkontor där nyföretagande företag med administrativa tjänster kan få hyra till självkostnads pris samt ha någon typ av andra inkomstbringande verksamheter.
Och om fastigheten är tillräckligt stor kan man nu även göra den till ett test/utvärderings obj för tex ABB och andra större företag , Exp ABB har kommit på en nu generator som kan kopplas till både vatten och vind, nu jkan dom testa den vid byggnaden utan att det kostar dom pengar.
Mat för själva byggandet är inga problem egentligen, här i Eskilstuna gjorde jag en test och ringde runt till olika företag inom dom omr som var aktuella här, och det vissad sig att ca 75% av företagen var villiga att skänka bort det som var utanför produktionen eller 2:a sortering.
Datorer kan man ta kommunens gamla och byter ut OS till Linux som är grattis och inte kräver licenser

4# organisera allt: Man delar upp ungdomarna i olika lag som kommer att ansvar för sin del, dvs ett lag har hand om ventilationen och ett annat har hand om VVS osv. Alla lag skall ha en färgkod samt nr / arbetare , detta är för att man skall kunna visa vem som gjort vad vid ev visning för företag.
I varje lag bör det finnas en ansv som då skall ha kontakt med ev sponsorer, mat. anskaffning samt närvaro rapportering.
När varje rum/del är klara bör man bjuda in företag inom resp kategori för att göra en utvärdering av arb 'både kosmetiskt och funktionellt' sen kan företagen ganska lätt se om det finns potential att då ta in personen för test i företaget och kanske anst han/hon som lärling eller liknande.
Om någon vill prova på andra uppgifter så skall dom ha full möjlighet till detta, min konsept bygger på vad ungdommarna vill och inte vad jag tycker eller anser. Finns en viktig detalj och alla regler och förordningar skall följas 'om någon person gör något som inte kan godkännas får han/hon göra om jobbet till det är uppfyllt 'ingen tids marginal sätts'. Vi skall även uppmuntara till eget tänkande och egna lösningar i alla delar 'om någon har från gott prinsipen men resultatet bli bättre än tänkt skall dett belönas på något sätt'
5# färdigställande/mål: syftet med denna idee är att få ungdomar att tänka fritt och hitta egna lösningar på ett givet problem 'jag vet av egen erfarenhet att egna lösningar är bättre i en del fall' samt att ge ungdomar en försmak vad olika yrken är 'kan medföra att en del av dom vill börja plugga efter att det är klart'. Kommunen får nu även en fastighet renoverad och upp fräschat ganska billigt. Samt att kommunen nu sätter sig själv på kartan.
En sak som jag vill understrycka är att fastigheten skall klara energibehoven med glans och ha en mkt låg energibehov 'där kan inte ungdomarna' utan där får man prata med någon annan 'Jag Robert Ribon har en del företag som jag kan presentera för er'

Jag vill/önskar mig att ni kommenterar detta och talar m för mig om detta skulle kunna funka?

Tack för ordet.


   
Citera

Det märks på ditt sätt att skriva att du inte läser särskilt mycket

Nej, böcker är bra


   
SvaraCitera

Fattar inte 


   
SvaraCitera

Skeptisk


   
SvaraCitera
x-lab
Ämnesstartare

Morgonstjärna:
Det märks på ditt sätt att skriva att du inte läser särskilt mycket

Nej, böcker är bra

läser en del fakta bökcer och lite om kemi,fysik och byggteknik. och ju mer jag läser dsto er ser jag vad som är felet. i alla skolor värden över läser vi vad andra har gjort fel.
Böckerna som  man läser idag är skrivna på 80-90 talet och vi upprepar  dessa kunskaper om och om igen.
Et typ exempel..
Prof. Folke Björk på KTH fick i uppdrag för ett antal år sedan att utvärdera en produkt för miljonprogrammet (Nästan alla förorter i sthlm) och han sågade den produkten vid skosulorna. Nu har andra prof. runt om i Sverige och i uropa inte delar hans uppfattning.
Undrar varför det är sådan skillnad.
Mitt förslag är inte att utesluta böcker över huvud taget, utan är ett komplement till den befintliga skolan för oss som inte gått 9 år . Har själv upptäckt en värd som är betydligt mer innehållsrik än böcker .
Just nu studerar jag livets hårda skola och det kan man ite läsa sig till:)


   
SvaraCitera

läs mer böcker


   
SvaraCitera