Aviseringar
Rensa alla

alvedon - imun?


stereo total:

Jag känner mig inte imun, var bara rädd för att någon gång snart bli det.
Tack för ditt svar.

kan väl växla mellan ibuprofen och acetylsalicylsyra och alvedon då


   
SvaraCitera

Man kan inte bli immun mot smärtstillande.


   
SvaraCitera

Vad menas med immun i detta fall? Lite missvisande begrepp tror jag. Menar du att responsen på en given dos sjunker? Altså att man får mindre effekt av samma dos?

Sagitta:

Man kan inte bli immun mot smärtstillande.

Vad har du fått det från det från? Jag menar att effekten av smärtstillande av opiattyp (dextropropoxifen, kodein, petidin) sjunker mycket starkt vid upprepat bruk. 10 mg morfin (morfin är opiat) skulle göre flertalet medvetslösa medans en heroinist knappt skulle notera det.


   
SvaraCitera
Åtta

Gasolinerainbow:

Jag menar att effekten av smärtstillande av opiattyp sjunker mycket starkt vid upprepat bruk.

Stämmer när det handlar om opioider och opiater, men det här handlade om paracetamol, acetylsalicylsyra och ibuprofen - vilka inte är opiumderivat.


   
SvaraCitera

Åtta:

Stämmer när det handlar om opioider och opiater, men det här handlade om paracetamol, acetylsalicylsyra och ibuprofen - vilka inte är opiumderivat.

håller med, men skriver man smärtstillande så avser det ju alla! Altså inte korrekt. Kan vi vara lite mera wittgensteinska i språkbruket skulle det uppskattas!


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow:

men skriver man smärtstillande så avser det ju alla! Altså

menade ju såna som treo osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Vad menas med immun i detta fall? Lite missvisande begrepp tror jag. Menar du att responsen på en given dos sjunker? Altså att man får mindre effekt av samma dos?

Jag undrar ifall effekten av medicinen försvinner om man använder den för ofta.


   
SvaraCitera

Det kan vara lite skadligt för magen om man har känslig mage och tar det för ofta och för mycket, eller som jag som blir illamående om jag inte tar smärtstillande i samband med måltid, men immun kan man inte bli.


   
SvaraCitera

Fru Musica:

Det kan vara lite skadligt för magen

Det verkar hela tiden som att deltagarna här pratar om sina problem/piller och tror att detta stämmer med andras liknande problem och piller. Smärtstillande läkemedel finns i princip tre typer av:

Paracetamol och klorzoxason
Oselektive COX-hämmare (COX-1 och 2 hämmare)
COX-2 hämmare
Opiater

Tror vi ska vara lite försiktiga med vad vi talar om för typ av läkemedel. Oselektiva COX-hämmare blir man lätt körig i magen av och ska tas med mat för att mildra detta. Övriga ej. Opiater kan dock vara milt förstoppande.


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow:

Oselektiva COX-hämmare

Det händer mig med paracetamol också


   
SvaraCitera

stereo total:

Så, hur lätt blir man imun mot alvedon och dyl?

Det är inte bra för levern att käka för många [no-no]


   
SvaraCitera

det är inte bra med alvedon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Det är inte bra för levern att käka för många [no-no]

Nej nej. Men när jag skapade tråden trodde jag att man kunde bli immun om man åt Alvedon för ofta, inte om man tog för många. Typ som man blir mot penicillin osv. [blush]

Varför bumpade du den här tråden förresten?


   
SvaraCitera

stereo total:

Varför bumpade du den här tråden förresten?

Floppsen:

Det är inte bra för levern att käka för

ofta heller[no-no]


   
SvaraCitera