Aviseringar
Rensa alla

Amning offentligt och på sociala medier


Ämnesstartare

Hej på er!
Jag har funderat över huruvida folk tycker det är ok att amma offentligt ( caféer , restauranger, parker mm ) och även lägga upp bilder där någon ammar sitt barn på sociala medier.  

Vad tycker ni om det och varför. Vad skulle vara kraven för att  få amma offentligt osv...  


   
Citera

Självklart ska man få göra det! Dock tycker jag att man kanske ska tänka på att göra det lite mer diskret av respekt för andra, men annars ser jag inga problem med det.


   
SvaraCitera

JA förihelvete. Barn behöver mat, och den maten från de från bröst. Förstår inte varför det ska hetsas och moraliseras så mycket över kvinnobröst (sry, cisnormativt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bröst är bröst är bröst. Den mest prominenta anledningen till att skyla dem verkar vara att de inte ska tappa sin sexuella mystik. Tycker det är mycket rimligare att de används enligt sin primära funktion framför att det inte tillåts för att män ska få ha sina runkobjekt ifred.


   
SvaraCitera

Nachac:
Bröst är bröst är bröst. Den mest prominenta anledningen till att skyla dem verkar vara att de inte ska tappa sin sexuella mystik. Tycker det är mycket rimligare att de används enligt sin primära funktion framför att det inte tillåts för att män ska få ha sina runkobjekt ifred.

HjärtaHjärtaHjärta


   
SvaraCitera
reben

ja visst får dom väl, men fattar inte vfr man vill göra d o man borde inte lägga upp bilder på sina kids öht

dock fixar jag inte när folk ammar på café men är ju jag som får gå därifrån isf inte den personen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart ska man få göra det på allmän plats. Men man behöver ju inte ladda det på sociala medier, tycker det känns lite sådär halv onödig.


   
SvaraCitera
mynona

Spontant gillar jag inte amning på ställen där man äter (restauranger/Caféer) därför att jag är finkänslig/kräsmagad när det gäller mat och ser amning som en utsöndring av kroppsvätskor. Det är ironiskt med tanke på att en baby bör få äta på restaurang precis som alla andra. På andra ställen har jag inget problem med det, tvärtom ser jag det som positivt eftersom det avdramatiserar nakenhet och motverkar den hysteri som ärvts av den traditionella sexualsyn som ser bröst som ett sexualobjekt och sexualobjekt som något som bör döljas, en syn som är löjligt centrerad kring heteromäns bröstpreferenser när bröst ju finns till för barnet och inte som sexualobjekt (varför hör man inte detta från de män som klagar på feminismen genom att peka på "naturliga könsroller"?). Det var faktiskt något jag framförde redan när jag var ca 13 och diskuterade saken med min moster som ammade, minns jag nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får väl amma vart man vill men om jag var kvinna så skulle jag inte göra det på en allmän plats eller lägga ut det på sociala medier men det beror väl på vem det är? xD


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
Man får väl amma vart man vill men om jag var kvinna så skulle jag inte göra det på en allmän plats eller lägga ut det på sociala medier men det beror väl på vem det är? xD

så om ungen blev hungrig när ni var ute så hade du sagt "nä hörrödu, du får vänta med ätandet tills vi kommit hem!" ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

så om ungen blev hungrig när ni var ute så hade du sagt "nä hörrödu, du får vänta med ätandet tills vi kommit hem!" ?

Då får jag väl skaffa ersättning eller spara "gammal" 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ÖÖh :s

Det är en mänsklig rättighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker absolut att man ska få amma där det behövs, ser ingen anledning att det inte skall vara så.

Jag tycker dock absolut inte att man skall lägga upp bilder på sina barn på sociala medier utan barnens medgivande, vilket spädbarn inte kan ge.

Så jag säger, amma hur ni vill, ta kort om ni känner för det, men behåll korten själva tills dess att barnen kan bestämma om de vill att korten skall spridas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bryr mig ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det tycker jag inte. Man får visa lite respekt för sin omgivning. Man kan gå in på t.ex en toalett och göra det. Alla restauranger och caféer har toaletter. Finns det inte tillgång till en toalett precis där man är för tillfället får man ha med en nappflaska med välling i väskan.

Folk som lägger ut det på Facebook och dylikt är ju bara patetiska och uppmärksamhetshoror. Ungefär som om jag skulle lägga ut en bild på när jag bajsar.


   
SvaraCitera