Aviseringar
Rensa alla

Anarko-kapitalism den enda sanna friheten


Ämnesstartare

Om du tvingas in i löneslaveri, och vinsterna för det du producerar hamnar i andras fickor så blir du inte fri, alla är inte entreprenörer waiting happen även om Per Schlingmann och liknande kanske tror det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Hur har du tänkt att det ska fungera med kapitalism utan en stat som med våld upprätthåller företagsdiktaturen, tvingar folk att lönearbeta och betala, osv?

Privatiserad polis och försvar så klart. Och det finns inget tvång att få folk att löneslava, du kan utan problem skaffa eget företag, jordbruk, eller hippiekollektiv där ni lever på det ni odlar.

Rödingajäveln:

Själv hade jag ju skitit i att löneslava åt nån kapitalist och tagit det jag vill ha och behöver i affärerna om vi hade statslös kapitalism.

Då kommer denna privatiserade poliskår i kraft och kommer förhindra dig att plundra affärer och liknande.

Rödingajäveln:

Du kan inte upprätthålla en diktatur utan våld, och ett klassamhälle är alltid en diktatur.

Det handlar inte om att upprätthålla en diktatur, det handlar om att försvara privat egendom och friheter. Om du inskränker på någons frihet, våld, misshandel, mord, våldtäkt, kommer du självklart att straffas.

Dubbeltänk:

Men om jag ser det som min frihet att utnyttja, slå och bestämma över alla andra då?

Då blir du inte långvarig. Alla har rätten att försvara sin egendom och sin frihet, med våld om det så krävs.

passaro:

Ersätta något dåligt med något sämre. Nej tack.

Alla driver sina egna liv? Jag ser verkligen inte problemet. Ingen tvingar dig vara del av det, och inget hindrar dig från att driva kooperativa företag.

Marmoth:

Men det är inget vi bör eftersträva.

Vi skall alltså inte sträva mot så stor frihet som möjligt? Ok.

dazed:

Om du tvingas in i löneslaveri, och vinsterna för det du producerar hamnar i andras fickor så blir du inte fri, alla är inte entreprenörer waiting happen även om Per Schlingmann och liknande kanske tror det.

Ingen tvingar dig. Du har all rätt i världen att skapa ett leverne på det viset du vill. Ha en jävla odling där du lever på det du odlar, egen solkraft, vad fan som helst. Skapa eget företag, spela poker, köpa och sälja aktier.

Många ser arbetssäljande som en trygghet, och de vill gärna ha det, du har ingen rätt att motsätta dig deras val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Om du tvingas in i löneslaveri

Ingen tvingas in i någonting. Man kan leva fattigt och ändå anse sig vara fri och lycklig.

Att välja vägen där man tjänar pengar och konsumerar massor må vara frihet och lycka för några, men det behöver nödvändigtvis inte vara så för alla.

Att entreprenörskap ska vara fritt är en självklarhet i dagens moderna och utvecklade samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Vi skall alltså inte sträva mot så stor frihet som möjligt? Ok.

Nej. Man kommer förr eller senare till den punkt där nyttan av frihet blir mindre effektivt för samhället i stort.

Du vill väl ha så rent som möjligt hemma hos dig? Men inte städar du dygnet runt för det? Just eftersom att du inte får någon nytta av de där 23 timmarna extra som du städar per dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Ingen tvingar dig. Du har all rätt i världen att skapa ett leverne på det viset du vill.

[zzz]

Achtung:

Ha en jävla odling där du lever på det du odlar, egen solkraft, vad fan som helst. Skapa eget företag, spela poker, köpa och sälja aktier.

Som sagt är inte alla entreprenörer eller bönder för den delen.

Säg att jag är handikappad då, saknar förmåga att ta hand om mig och arbeta vad händer

Achtung:

Många ser arbetssäljande som en trygghet, och de vill gärna ha det, du har ingen rätt att motsätta dig deras val.

Många ser arbete och förmågan att försörja sin familj som en trygghet, ingen ser själva företagstyranneriet som en trygghet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Nej. Man kommer förr eller senare till den punkt där nyttan av frihet blir mindre effektivt för samhället i stort.

Nej. Du vet alltid vad som är bäst och effektivast för ditt liv och ditt företag.

dazed:

Säg att jag är handikappad då, saknar förmåga att ta hand om mig och arbeta vad händer

Finns ändå jobb att få, annars kommer det alltid finnas privata hjälporganisationer, eller familj. Det är oavsett inte mitt ansvar, och att du skall ta dig rätten att stjäla från mig är vansinnigt.

dazed:

Många ser arbete och förmågan att försörja sin familj som en trygghet, ingen ser själva företagstyranneriet som en trygghet.

Företagstyranni? Du säljer en tjänst, de köper en tjänst. Lite som när du köper ett mobilabonnemang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Du vet alltid vad som är bäst och effektivast för ditt liv och ditt företag.

Vad man "vet" är i många fall inte det rätta. I fallet om 100% frihet så är det helt enkelt inte det rätta ur ett samhällsperspektiv.

Anarkokapitalism är lika extremt och verklighetsfrånvarande som syndikalism. Det attraherar bara en liten, liten minoritet anhängare och kommer därför aldrig att fungera i praktiken då de flesta inser att dagens samhällsfunktion med små modifikationer är att föredra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Privatiserad polis och försvar så klart. Och det finns inget tvång att få folk att löneslava, du kan utan problem skaffa eget företag, jordbruk, eller hippiekollektiv där ni lever på det ni odlar.

Du vill alltså ha ett samhälle där företagen t.ex. kan skjuta fackföerningsaktiva utan något som hindrar dem? Låter ju som ett sunt samhälle... [rolleyes]

Jo det finns det visst, t.ex. det faktum att alla resurser redan ägs av antingen stater eller privata kapitalister? Vill vi ha något från dem måste vi alltså antingen löneslava eller ta det ifrån dem.

Achtung:

Då kommer denna privatiserade poliskår i kraft och kommer förhindra dig att plundra affärer och liknande.

Ok. Och då går jag såklart ihop med andra som inte vill löneslava, skaffar vapen och skjuter tillbaka mot den privata polisen? Ett sånt samhälle kan ju bara sluta i öppet klasskrig mellan de som har och de som inte har.

Achtung:

Det handlar inte om att upprätthålla en diktatur, det handlar om att försvara privat egendom och friheter. Om du inskränker på någons frihet, våld, misshandel, mord, våldtäkt, kommer du självklart att straffas.

Det handlar om att försvara klassprivilegier som ger kapitalisterna makt över oss andra, dvs. bevara de ägandes diktatur över oss egendomslösa.

Kapitalisterna inskränker allas vår frihet genom göra anspråk på produktionsmedlen som alla behöver nyttja och genom tvinga oss att arbeta åt dem för att få ta del av dess frukter. De gör det med våld, misshandel och mord och det kommer att bli ännu råare och värre i ett samhälle utan lagar som hindrar dem från att avrätta hela arbetarrörelsen och alla annan opposition mot deras diktatur. Det kommer att bli ett samhälle styrt av paramilitära högergerillor som vi sett i diverse latinamerikanska stater, men utan nån form av lagstiftning eller omkringliggande stater som utgör ett hinder för deras terror. Ett sådant samhälle kommer såklart förr eller senare att krossas av en revolution, men fram tills dess kommer det att vara ett blodigt samhälle med våldsamma klasskonfrontationer.


   
SvaraCitera

Achtung:

Då blir du inte långvarig. Alla har rätten att försvara sin egendom och sin frihet, med våld om det så krävs.

Achtung:

Privatiserad polis och försvar så klart

oops jag hade visst en privatiserad polis som försvarar mig.
Så nu finns det alltså flera ledare med privata poliser.
Eller som det också kallas. Ledare med arméer som kan kriga mot varandra i medeltida stil.

Hämndaktioner blir också vanliga i denna sorts samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Anarkokapitalism är lika extremt och verklighetsfrånvarande som syndikalism. Det attraherar bara en liten, liten minoritet anhängare och kommer därför aldrig att fungera i praktiken då de flesta inser att dagens samhällsfunktion med små modifikationer är att föredra.

Syndikalismen har attraherat stora massor genom tiderna, SAC har varit majoritetsfack inom fler industrier i svensk historia och är det även idag på fler arbetsplatser och bland papperslösa arbetare. I Spanien var syndikalisterna på 30-talet så stora att arbetarna kunde ta över hela städer och regioner genom sina fackföreningar. Att ens jämföra syndikalismens storlek med anarkokapitalismens (en helt teoretisk rörelse som inte existerar i praktiken utan i princip helt och hållet är ett internetfenomen) visar ju bara hur okunnig du är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Du vill alltså ha ett samhälle där företagen t.ex. kan skjuta fackföerningsaktiva utan något som hindrar dem? Låter ju som ett sunt samhälle...

Nej. Bara om de skjuter mot människor eller på annat vis hotar liv och egendom.

Rödingajäveln:

Jo det finns det visst, t.ex. det faktum att alla resurser redan ägs av antingen stater eller privata kapitalister?

Hahaha "Privata kapitalister", om jag äger en gård och ett hus, som jag odlar åt mig själv på så är det väl för fan min mark, och knappast kapitalistiskt då det inte odlas för att göra profit på det.

Rödingajäveln:

Och då går jag såklart ihop med andra som inte vill löneslava, skaffar vapen och skjuter tillbaka mot den privata polisen?

Ni skulle inte bli långvariga. Det ni kan göra är dock att gå ihop med andra som inte vill lönearbeta och bilda en egen kommunitet där ni gemensamt nyttjar resurserna, jag ser inget problem i detta.

Rödingajäveln:

Ett sådant samhälle kommer såklart förr eller senare att krossas av en revolution, men fram tills dess kommer det att vara ett blodigt samhälle med våldsamma klasskonfrontationer.

Tvivlar. Då alla är garanterad total frihet över sina liv är det nog bara ett fåtal individer som strävar efter revolution, och det verkar vara en hop värdelösa individer som inte ens klarar av ett eget leverne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

I Spanien var syndikalisterna på 30-talet

Rödingajäveln:

på 30-talet

Vakna upp till 2000-talet. Jag vet att det är den största utmaningen för dig. Hur mycket som helst har förändrats sedan 30-talet.

Idag är vi en globaliserad värld. I en globaliserad värld med sociala medier får människor reda på levnadsförhållanden som är att föredra. Därför kommer aldrig syndikalism att sprida sig. Folk kommer aldrig ge upp sin frihet.

Syndikalismen är en väldigt liten minoritet. Sen får du intala dig vad sjutton du vill för att boosta ditt politiska självförtroende.


   
SvaraCitera

Kommer aldrig att funka, precis som allt annat påfund från vänstern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

Kommer aldrig att funka, precis som allt annat påfund från vänstern.

Vänstern? Är du så här efterbliven eller gör du dig till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Nej. Bara om de skjuter mot människor eller på annat vis hotar liv och egendom.

Om det inte finns nån form av stat och rättsystem som hindrar arbetsköpare från att skjuta fackföreningsaktiva så kommer det att ske. Det sker ju redan idag i t.ex. militärdiktaturer i Latinamerika, i Kina, i Iran och i massor av andra kapitalistiska länder. De länder där det inte sker är de länder där vi arbetare lyckats tilltvinga oss olika former av skydd mot det. Hur har du tänkt hindra att detta sker om det varken finns stat, lagar eller något annat som gör att de inte kan skjuta alla som hotar deras profiter?

Achtung:

Hahaha "Privata kapitalister", om jag äger en gård och ett hus, som jag odlar åt mig själv på så är det väl för fan min mark, och knappast kapitalistiskt då det inte odlas för att göra profit på det.

Ok. Men nu råkar det vara så att alla gårdar redan har ägare, och jag vill inte bara ha en gård där jag kan odla mat utan jag vill ha kläder, teknikprylar och allt annat som räknas till en normal levnadsstandard. Hur ska jag kunna få allt detta om jag inte äger några produktionsmedel och inte vill lönearbeta? Det går nämligen inte. Det är samma klassamhälle idag men dessutom utan nån som helst reglering av kapitalisterna och deras handlingsutrymme.

Achtung:

Ni skulle inte bli långvariga. Det ni kan göra är dock att gå ihop med andra som inte vill lönearbeta och bilda en egen kommunitet där ni gemensamt nyttjar resurserna, jag ser inget problem i detta.

Jaha du, var får vi alla resurser och produktionsmedel vi behöver för att göra det? Och hur ska vi kunna behålla samma levnadsstandard som vi har idag? Det här är ju bara fånigt och ologiskt. För att bygga ett samhälle behöver du produktionsmedel (alla dem ägs redan idag av någon), du behöver råvaror och naturresurser till produktionen (allt detta ägs idag av någon), du behöver mark att bygga det hela på (all mark ägs idag av antingen stater, företag eller privatpersoner), osv. Vi är alltså fortfarande tvungna att löneslava i ett anarkokapitalistiskt samhälle ifall vi inte tar det vi vill ha från de som äger det och kommuniserar det.

Achtung:

Tvivlar. Då alla är garanterad total frihet över sina liv är det nog bara ett fåtal individer som strävar efter revolution, och det verkar vara en hop värdelösa individer som inte ens klarar av ett eget leverne.

Nej, alla är inte garanterade total frihet över sina liv så länge makten över produktionen och dess frukter ligger i händerna på en klass, medan resten står maktlös och egendomslös. När maskiner, mark, råvaror, resurser och alla andra delar av samhället ägs och nyttjas gemensamt så att vi alla har samma möjligheter, när vi har ett samhälle fritt från klasshierarkier och klassprivilegier, då kan vi börja prata om att alla har "total frihet över sina liv".


   
SvaraCitera