Aviseringar
Rensa alla

anarkokapitalism


Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, om arbetarklassen strejkar så får överklassen noll, vrf skulle andra överklasser hjälpa den utsatta överklassen, om den utsatta överklassen går omkull så skapas en marknad för dom att bre ut sig på och därför låter dom överklassen gå under.

Överklassen kan ju vända sig till en underklass på annat håll. Finns inte förnödenheterna här så finns dom ju nån annanstans.
Vilket oxå sker i och med globaliseringen. Ingen vill jobba för så låga löner här, så vi vänder oss någon annanstans..

värdeuppgift:

nej, staten hindrar det. :S

Hur menar du? Jag anser att folk, företrädelsevis högt uppsatta chefer osv får åt helvete för mkt pengar. Pengar som dom inte har gjort sig förtjänta av, medan inget, lr väldigt lite går tillbaka till dom som utgjort verktygen för att bygga upp dom pengarna

värdeuppgift:

ett jordbrukssamhälle deffineras av fria självägandebönder, öppen marknad. tillåt mig att småle när du likställer det med kommunism

Jag tror du förstår vad jag menar. märk inte ord[bigsmile] jag menar ett samhälle (eller by, kalla det vad du vill) där man brukar jorden endast i syfte att överleva, dvs inte göra någon vinst etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

du förutsätter att man inte är i beroendeställning till andra.

Ja. Berätta varför motsatsen skulle gälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

inte förnödenheterna här så finns dom ju nån annanstans.

ja, men att dela med sig av dom vore ju idiotiskt för man skulle tjäna på att en grupp av överklassen försvann

Hell_man:

Hur menar du? Jag anser att folk, företrädelsevis högt uppsatta chefer osv får åt helvete för mkt pengar. Pengar som dom inte har gjort sig förtjänta av, medan inget, lr väldigt lite går tillbaka till dom som utgjort verktygen för att bygga upp dom pengarna

om du tänker på sånadär chefer så sitter dom i företag som alla noll-taxerar. eftersom att staten går in och säger åt oss att betala skatt osv. dom stora företagen kan alltså anställa revisorerer som kan fuska, alltså blir en höjd skatt något som drabbar de som inte bör drabbas. medan rika företag kan komma undan.

statens reglering av marknaden hindrar jämviktsläget från att uppstå, inget snack om saken där.

Hell_man:

dvs inte göra någon vinst etc.

om målet inte är vinst så kommer ingen arbeta, vrf anstränga sig när en latmask ändå får lika mkt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Ja. Berätta varför motsatsen skulle gälla.

läs tråden. grupp A är beroende av grupp B för att överleva osv, symbios.

Mawns:

Själva meningen med civilisationer

är att skapa samhälliga hirarkier som bygger på att vissa tar sig ut rätten att bestämma över en ekonomisk marknad så dom själva bäst gynnas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

läs tråden. grupp A är beroende av grupp B för att överleva osv, symbios.

De starka livnär sig på dom svaga menar du? Jepp, låter som naturens lagar.

värdeuppgift:

är att skapa samhälliga hirarkier som bygger på att vissa tar sig ut rätten att bestämma över en ekonomisk marknad så dom själva bäst gynnas

Dyster livssyn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

De starka livnär sig på dom svaga menar du? Jepp, låter som naturens lagar.

är ju så redan nu

Mawns:

Dyster livssyn.

anarkism kallas det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

är ju så redan nu

Och anarki vill ändra på hur det är nu. Riktig anarki, såklart, inte anarkokapitalism.

värdeuppgift:

anarkism kallas det

Nej. Det är som att säga att liberalism är samma sak som libertarianism bara för att de låter likadant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Och anarki vill ändra på hur det är nu. Riktig anarki, såklart, inte anarkokapitalism

anarkokapitalism kan ses som marknadsanarkism, det finns ingen ¨riktig anarki¨ finns eko-anarkism, social-anarkism osv osv.

Mawns:

Nej. Det är som att säga att liberalism är samma sak som libertarianism bara för att de låter likadant.

libertarianism är en deffinerad form av liberalism. liberalism är ett dåligt ord som beskriver massa olika saker. man kan inte deffinera liberalism då den finns i så många varierande former.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

om målet inte är vinst så kommer ingen arbeta, vrf anstränga sig när en latmask ändå får lika mkt...

Kommunismen fungerar inte enligt min mening, och säkerligen enligt många andra oxå. Det fungerar endast i ytterst små samhällen. exempelvis amish...
Jag håller dock inte med det du skrev här sist. Man jobbar ju inte enbart för att tjäna pengar och för att kunna klättra på samhällets stege. Man gör ju det bla för att få social stimulans osv. Människan (dom flesta) måste vara produktiva på något sätt för att må bra. Endast extremt sinnesslöa människor kan ligga och nöta liggsår i en soffa och inte göra nånting med gott samvete.

Många företagare tar ut mer i lön än vad som står i proportion till arbetsinsatsen enligt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

libertarianism är en deffinerad form av liberalism. liberalism är ett dåligt ord som beskriver massa olika saker. man kan inte deffinera liberalism då den finns i så många varierande former.

Hm, det låter som ett visst annat uttryck, "anarkism", du har kanske hört talas om det? En ideologi som finns i många varierande former? Alltså inte synonymt med anarkokapitalism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Kommunismen fungerar inte enligt min mening

kommunism är en intressant tanke men jag tror man är för naiv i ideen om att en stat kan tyna bort.

Hell_man:

Många företagare tar ut mer i lön än vad som står i proportion till arbetsinsatsen enligt mig.

givetvis, o jag anser att det är staten som är skyldig till det då det inte råder en fri marknad, om det var absolut frihet så skulle priserna pressas och enorma löner skulle företag inte ha råd att ge. staten går ofta in och reglerar en marknad, jag motsätter mig därför staten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mawns:

anarkism

anarkism refklerarar även hur hirarkier i samhället ska vara, det gör inte liberalism, på ett sett är därför marknadsanarkism inte att deffinera som anarkism men att bråka om det leder bara till en spiral om ordtolkning osv...

Mawns:

Alltså inte synonymt med anarkokapitalism?

nej kanske inte, anarkokapitalismen finns i flera former, helt ritkigt, dåligt av mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

givetvis, o jag anser att det är staten som är skyldig till det då det inte råder en fri marknad, om det var absolut frihet så skulle priserna pressas och enorma löner skulle företag inte ha råd att ge. staten går ofta in och reglerar en marknad, jag motsätter mig därför staten.

Exempelvis flyttar ju vissa företag sin verksamhet utomlands till länder som är "less fortunate" för att minska produktionskostnaderna. priserna ut till kund blir visserligen billigare osv, det kan vi lämna därhän. Hur som, chefen på ett sådant företag kan ju ta ut si och så mycket i lön. Globaliseringen är ju fri konkurrens ut i fingerspetsarna, hur menar du då att staten genom sitt upphörande skulle göra ett en sådan chef inte skulle kunna ta ut lika mkt i lön?

värdeuppgift:

kommunism är en intressant tanke men jag tror man är för naiv i ideen om att en stat kan tyna bort.

Ja, kommunism låter jävligt vackert på pappret, men fungerar inte särskilt i praktiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

priserna ut till kund blir visserligen billigare osv, det kan vi lämna därhän.

samtidigt skapas jobb i fattiga länder.

Hell_man:

Globaliseringen är ju fri konkurrens ut i fingerspetsarna

knappast, det gynnar stora företag som kan smita skatter via det, lösning: ta bort skatter.

Hell_man:

hur menar du då att staten genom sitt upphörande skulle göra ett en sådan chef inte skulle kunna ta ut lika mkt i lön?

alla företag tävlar på samma villkor, stora som små. det blir en fri marknad, för att kunna konkurera så måste man få ner priserna. man kan inte skattesmita heller så ingen fördel där för vissa företag. priserna pressas då på chefens löns bekostnad. om han vill ta ut 2 milj i månaden driver han företaget omkull


   
SvaraCitera
elinc

Jag tycker detta är en väldigt bra tanke. Dock svår att genomföra på grund av ett flertal hinder. Trots svårigheterna bör det inte stoppa oss från att utveckla vårat samhälle till någonting bättre. Tänker inte uttrycka mig om den globala frågan då jag känner att det ej är lämpligt här.

Tack för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

alla företag tävlar på samma villkor, stora som små. det blir en fri marknad, för att kunna konkurera så måste man få ner priserna. man kan inte skattesmita heller så ingen fördel där för vissa företag. priserna pressas då på chefens löns bekostnad. om han vill ta ut 2 milj i månaden driver han företaget omkull

Bara för att det råder fri konkurrens betyder det ju inte att priserna pressas så jävla hårt. Företagen driver ju inte varandra till vad som helst. Inte för att det bildas karteller direkt, men företagen lägger sig ju på en behaglig prisnivå som gynnar kunderna tillräckligt mkt, men samtidigt gör att företaget går tillräckligt med plus.

värdeuppgift:

knappast, det gynnar stora företag som kan smita skatter via det, lösning: ta bort skatter.

Gynnar även mindre skitföretag

värdeuppgift:

samtidigt skapas jobb i fattiga länder.

Ja det stämmer. Å andra sidan har vi stulit jobb ifrån dom i och med den fria konkurrensen. Exempelvis subventioners Usa:s bönder jävligt hårt, vilket gör att ett överskott produceras. Det som blir över dumpas sedan i andra länder för priser som ligger under andra länders produktionspriser så att deras verksamhet går omkull.


   
SvaraCitera