Forumet - Ancient Domains of Mystery (ADOM)

Ancient Domains of Mystery (ADOM)

5225 0 184
Någon annan här som spelat/spelar ADOM? Har spelat det periodvis i fem år nu, bara klarat spelet två gånger - och då medelst småfula metoder (och sånt som ses som fusk) och trix och med hjälp av en ganska utförlig guide till div. olika företeelser.

För er som är oinvigda är ADOM ett rogue-like, som Nethack, Rogue och DoomRL. De kännetecknas av:
- De är ASCII-baserade i första hand, eller är baserade på stillbilds-"rutor" som rör sig, likt ett brädspel.
- Slumpmässigt skapade grottor.
- Turbaserat system
- Normalt sett permadöd. När du dör är du död och spelet tar bort ditt save.

Nu fuskar jag lite och gör backups på mina saves att återställa om jag dött, då jag helt enkelt finner det FÖR svårt annars. Förr eller senare ska man väl klara det på hederligt sätt, men men...

ADOM är sketanice för att det är rätt öppet gameplay, lite smått sandboxaktigt, och för att det finns SÅ MYCKET SAKER ATT GÖRA, typ. Och för att man metagamear så in i helvete. Och för att det krävs skillz för att klara det. Notera att trots att jag fuskar tog det mig fyra år att klara spelet första gången, och ytterligare ett halvår år att klara det en andra gång.

Spelet vill döda en. Hela tiden. HELA TIDEN. Och det har hänt att man blivit förbannad över en meningslös eller oväntad död... Vilket bara gör att man känner än mer att JAG MÅSTE KLARA DET, eller att man blir gladare när man faktiskt känner att man kommit långt.

Så, någon annan som spelar, eller har spelat, eller vill spela nu när jag frälst er med old-school-grafik och illvillighet?

Här finns spelet för de som vill.

Spana också in:

Leijonsparf:

rogue-likes är rätt jävla jobbiga. har en tendens att fastna i dem.


Och adom är det bästa av dem alla.
Har ärligt talat haft svårt att fastna i andra på grund av irriterande och svårförstådda knappupplägg och enkelspåriga tråkiga grottor. Gillade Moria i några dagar och Nethack har man väl lagt en vecka eller två på, men inget annat har kunnat binda mig i flera år som ADOM.
KingGurka:

Och adom är det bästa av dem alla.


har inte testat det. kanske gör när jag skaffat mig en lämplig dator för det.

det är roligt, för det låter som att jag är ute efter att uppgradera för att möta systemkraven. i själva verket är det inte så, men det känns som att roguelikes gör sig bättre på en netbookliknande sak, och en sådan står på inköpslistan.
Leijonsparf:

men det känns som att roguelikes gör sig bättre på en netbookliknande sak, och en sådan står på inköpslistan.


Vill helst ha ett redigt tangentbord när jag spelar roguelikes, eftersom hela tangentbordet inkl. numpad används, men det går ju att spela på laptop med via FN-lock och är inte så jobbigt. Men får jag välja tar jag hellre ett rejält tangentbord med numpad.
KingGurka:

Vill helst ha ett redigt tangentbord när jag spelar roguelikes, eftersom hela tangentbordet inkl. numpad används, men det går ju att spela på laptop med via FN-lock och är inte så jobbigt. Men får jag välja tar jag hellre ett rejält tangentbord med numpad.


har tänkt satsa på en thinkpad x40 eller närliggande, de har rätt okej tangentbord. dock inte fullstort, av uppenbara skäl.
SOOOORG [cry][cry][cry]

BDF, the trollish barbarian, was killed by a swamp hydra.
He scored 41274 points and advanced to level 9.
He survived for 0 years, 8 days, 4 hours, 37 minutes and 59 seconds (18924
turns).
1 companion was killed during his adventures.
BDF visited 39 places.

He ended his adventuring life on the first level of some strange dwarven
caves.
Pansarvalp:

Gillade inte Rogue, för hur många gånger jag än försökte, så kändes det som om spelet verkligen inte ville att jag skulle spela det. Man bara dog.


Rogue är ännu brutalare, vill jag minnas, i att man har mindre möjlighet att påverka sitt öde. Det här är lite snällare, men fortfarande rätt dödligt. Överlever man bara första timmen så dör man oftast för att man är dum och oförsiktig snarare än att det är HELT random.

Men lite random kan det ofta vara. Älskar situationen där man måste chansa också - man är intryckt i ett hörn med massa troll runt omkring som försöker döda en, och har bara en massa okända drycker i sitt inventory... Så man börjar klunka dem en efter en i hopp om att något ska vara en läkedryck. "Oj, det var gift. Oj, jag blev snyggare. Oj, jag lärde mig en formel jag inte kan kasta. Oj, det var ett motgift, tur det! Oj, nu blev jag bättre på att klättra. Åh, morotsjuice, gott! Oj, det där var raw chaos och jag förvandlades till en slemklump och dog. Fan också."
----------------------------------------------------------------------------
Her achievements during her adventures:
----------------------------------------------------------------------------

HurtAss, the hurthling assassin, was killed by Yrrigs.
She scored 6054 points and advanced to level 8.
She survived for 0 years, 8 days, 7 hours, 20 minutes and 0 seconds (4488
turns).
HurtAss visited 9 places.
Her strength score was modified by +5 during her career.
Her perception score was modified by +1 during her career.
She ended her adventuring life in the small village dungeon on dungeon level
7.

Köffein:

Finns det inget ställe där kontrollerna står? hur plockar jag upp saker och går in i städer?


"?" ger dig manualen, där finns keybindingsen.

Några viktiga:

Numpad - Styra (man kan gå diagonalt.
> , < - gå in/ner, gå ut/upp
, - plocka upp saker.
i - inventory
d - drop
C - Chat
D - drink potion
e - eat food
t - ranged attack
F1 till F7 - tactic settings (F1 = bärsärk, F7 = fegis, mycket användbart)


Gå in i folk för att attackera dem i närstrid om de är fientliga.