Aviseringar
Rensa alla

Andliga behov, bevis på Guds existens!!!


Ämnesstartare

UTAN GUD, VARFÖR ANDLIGA BEHOV?

Vi har fysiska behov, hur tillfredsställer man dem?

Hunger, genom att äta!

Trötthet, genom att sova!

Lusta, genom att ha sex!

[y]

Vi har intellektuella behov, hur tillfredsställer man dem?

Läsa, debattera, utforska, filosofera, studera osv...

[y]

Vi har (vilka ateisterna förtränger!) andliga behov, längtan efter Gud!

Hur tillfredsställer man andliga behov?

Genom bön, meditation, lovsjunga Herrens härlighet, osv...

[y]

För varje behov finns det alltså alltid ett sätt hur att tillfredsställa dem...

Att det överhuvudtaget existerar andliga behov är ju de facto ett starkt BEVIS på Guds existens!

YES! [cool]

Att längta tillbaka Hem till Gud i den eviga andliga världen är således fullt normalt och dessutom önskvärt, ett tecken på god andlig hälsa, eftersom det endast är möjligt att få evigt liv i fullkomlig lycka i den andliga världen!

Det är faktiskt mer än 80% av jordens befolkning som bejakar sina andliga behov, medan minoriteten, 20%, (ateisterna) förnekar och förtränger sina gudomliga behov... [chocked]

_____________________ ____

UTAN GUD, VARFÖR ETIK OCH MORAL?

Att det finns objektiva etiska och moraliska värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar, att t.ex. mord och våldtäkter överallt anses orätt och straffas, oavsett vad den enskilda människan tycker, är ju också ett starkt BEVIS på Guds existens!

[y]

Om Gud (det absolut goda) inte existerade, varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?

Utan någon Gud, hur skulle objektiva allmängiltiga moraliska värderingar överhuvudtaget kunna existera?

Om endast materia skulle existera, hur och varför skulle materia överhuvudtaget börja bry sig om vad som är Rätt och Fel? [shake]

Och framför allt, hur skulle materia kunna veta vad som är Rätt och Fel? [shake]

_____________________ ______

SLUTSATS:

Andliga behov och objektiva moraliska värderingar är bägge utmärkta BEVIS på Guds, vår Skapares, existens... [y]

Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er... [love]

Aum, Om tat sat


   
Citera

Dödsguden:

varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?

Eftersom man själv inte vill bli mördad eller våldtagen, så förbjuder man dessa handlingar.

Dödsguden:

Att det finns objektiva etiska och moraliska värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar

Men lagar som skiljer sig åt på olika platser? T ex sex mellan samkönade (förbjudet i Iran, inte i Sverige), tidelag (förbjudet i Storbrittanien, inte i Norge) ? Under medeltiden var all religion förutom kristendomen förbjuden i Sverige, i Kina var inte ens kristendomen känd? Och de saker som är förbjudna i de flesta kulturer (mord, stöld) har olika straff på olika platser och i olika tider.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Eftersom man själv inte vill bli mördad eller våldtagen, så förbjuder man dessa handlingar.

Men om allting ändå bara skulle vara materia, vad spelar det för roll? [cool]

Vad bryr sig materia om yttre händelser? [confused]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Att det överhuvudtaget existerar andliga behov är ju de facto ett starkt BEVIS på Guds existens!

Var har du dina bevis på att dessa andliga behov existerar och inte bara är ett långsökt påhitt av tankspridda trådskapare?

Dödsguden:

Att det finns objektiva etiska och moraliska värderingar som efterföljs i alla lagstiftande församlingar, att t.ex. mord och våldtäkter överallt anses orätt och straffas, oavsett vad den enskilda människan tycker, är ju också ett starkt BEVIS på Guds existens!

Jag skulle vilja säga att det är ett BEVIS på att människan är ett flockdjur som överlever genom att samarbeta. Precis som Lanina påpekade föredrar de flesta att inte bli våldtagna och mördade, därför beslutar majoriteten av flocken att förbjuda detta.

Dödsguden:

Om Gud (det absolut goda) inte existerade, varför skulle det då överhuvudtaget anses vara moraliskt felaktigt att mörda och att våldta?

Det är fel för att i de lagstiftade församlingarna är det beslutat att det är just fel. Det är inte heller särskillt fördelaktigt i de flesta fall för individen att begå dessa brott och sätta sig upp mot flocken, därför känns de också helt fel.

Dödsguden:

Och framför allt, hur skulle materia kunna veta vad som är Rätt och Fel?

För att vi tänker. I alla fall de flesta av oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

theSubways:

Var har du dina bevis på att dessa andliga behov existerar och inte bara är ett långsökt påhitt av tankspridda trådskapare?

Utan andliga behov, varför går man till Guds tempel, utan andliga behov, varför ber man eller mediterar osv... [no-no]

theSubways:

Jag skulle vilja säga att det är ett BEVIS på att människan är ett flockdjur som överlever genom att samarbeta.

Ingen överlever i den fysiska världen...därav reinkarnation... [cool]

theSubways:

Precis som Lanina påpekade föredrar de flesta att inte bli våldtagna och mördade, därför beslutar majoriteten av flocken att förbjuda detta.

Men om allting ändå bara skulle vara materia, vad spelar det för roll?

Vad bryr sig materia om yttre händelser?

Hur kan materia ha egna preferenser? [shake]

theSubways:

Det är fel för att i de lagstiftade församlingarna är det beslutat att det är just fel.

Men om det finns saker som anses vara ont och fel, så måste ju motsatsen finnas, dvs goda och rätta handlingar?

Vad är Gott och vad är Rätt? [cool]

theSubways:

För att vi tänker. I alla fall de flesta av oss.

Materia kan överhuvudtaget inte tänka... [no-no]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Utan andliga behov, varför går man till Guds tempel, utan andliga behov, varför ber man eller mediterar osv... [no-no]

Vissa har nog sådana behov, precis som vissa har andra behov. Men alla har inte andliga behov.

Dödsguden:

Men om allting ändå bara skulle vara materia, vad spelar det för roll?
Vad bryr sig materia om yttre händelser?
Hur kan materia ha egna preferenser? [shake]

Materia bildar nerver, hjärna etc. Dessa gör det möjligt för oss att känna smärta. Du får "materia" att låta oerhört simpelt, när våra kroppar är väldigt komplicerade. Dessutom: nerver är inte bara materia, de skickar elektriska impulser, dvs energi!
Sambandet mellan energi, materia och antimateria är fascinerande och inte alls något att avfärda som simpelt och korkat.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Utan andliga behov, varför går man till Guds tempel, utan andliga behov, varför ber man eller mediterar osv...

För att troende TROR på något och deras tro, religion, innefattar oftast vädelösa saker som att be, gå till kyrkan, meditera osv... Dessa är inga behov utan bara saker ni troende gör.
Äter du inte så dör du, sover du inte skadar det det kropp, studerar du inte blir du dum, får en sämre uppfattning och klarar dig sämre. Ber du inte sparar du däremot tid! Dessa religösa påhitt täcker inga riktiga behov.

Dödsguden:

Ingen överlever i den fysiska världen...därav reinkarnation...

Nyhet: när man är död så är man död. Ta det i en annan tråd...

Dödsguden:

Men om allting ändå bara skulle vara materia, vad spelar det för roll?

Vad bryr sig materia om yttre händelser?

Hur kan materia ha egna preferenser?

För att man inte bli våldtagen och mördad utan överleva och ha det så bra som möjligt. Vi tänker, tycker och handlar som vi vill, att vi är materia har ingen inverkan på saken.

Dödsguden:

Men om det finns saker som anses vara ont och fel, så måste ju motsatsen finnas, dvs goda och rätta handlingar?

Vad är Gott och vad är Rätt?

Om de onda och felaktiga handlingarna utgörs av de saker som du tog upp, mord och våldtäckt, saker som förstör för individ och flock. Borde de goda gärningarna vara saker som gynnar flocken. Dock är jag inte för ditt överdramatiserande - "de goda och de onda" handlingarna. Det finns bara fördelaktiga och mindre fördelaktiga.

Dödsguden:

Materia kan överhuvudtaget inte tänka...

Vi består av materia. Materia utgör en sak vi har kallad hjärna, i denna sker processer som vi uppfattar som vårat tänkande.
edit: jag skriver långsamt, inlägget över mig förklarar lite bättre.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Andliga behov och objektiva moraliska värderingar är bägge utmärkta BEVIS på Guds, vår Skapares, existens... [y]

Enligt den skitlogiken är ju vissa människors avsaknad av andliga behov och det faktum att objektiv moral inte existerar (materia kan ju inte värdera) ett bevis på Guds icke-existens.

[tired]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Varför finns det andliga behov?

Kan det bero på att människor saknar känslomässig kontakt med sig själva och söker med hjärnan efter ett svar vilket hjärnan naturligtvis aldrig kan ge dom. Man måste säppa hjärnan för att få kontakt. Utan hjärnan blir allt plötsligt självklart.

Visst så långt är jag med dig att vi har en ande men den går inte att söka med hjärnan eller i några gammla skifter.
Gud bara är, inget mer.


   
SvaraCitera

Marvin:

Utan hjärnan blir allt plötsligt självklart.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Lanina:

[rolleyes]

Jag menar naturligtvis att man släpper interlektet och den medvetna tanken. Naturligtvis tar man inte bort hjärnan, men det var jag som uttryckte mig slarvigt [blush]


   
SvaraCitera

Marvin:

Jag menar naturligtvis att man släpper interlektet och den medvetna tanken. Naturligtvis tar man inte bort hjärnan, men det var jag som uttryckte mig slarvigt [blush]

Det gör ditt uttalande lite bättre, men jag är inte säker på att jag håller med. I vissa fall kan det vara bra att handla efter instinkt visserligen och inte grubbla så mycket.

Men väldigt många jag har träffat borde istället lära sig att tänka mer rationellt. Speciellt unga tjejer som lever alltför mycket efter känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Dessa gör det möjligt för oss att känna smärta.

Nu när du ändå är inne på subjektet, dvs vårt Jag, definiera exakt vad *oss* består av, dvs subjektet som känner smärta... [cool]

Lanina:

nerver är inte bara materia, de skickar elektriska impulser, dvs energi!

Elektriska impulser är materiell energi... [y]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Elektriska impulser är materiell energi... [y]

... Till skillnad från andlig energi då? Tillåt mig att skratta.

[bigsmile]

Hur skulle andlig energi påverka oss, om den inte går att mäta? Allt som påverkar materia på något sätt, kan mätas med materia. Och jag tycker inte om att man missbrukar ordet "energi".


   
SvaraCitera

Lanina:

unga tjejer som lever alltför mycket efter känslor.

Dom kanske tänker för mycket efter känslor, så kan det också vara.


   
SvaraCitera