Aviseringar
Rensa alla

Andliga behov, bevis på Guds existens!!!


WTF is andlig moral? Mår 80% av världen så dåligt att dom måste ha nån "låtsas kompis" att prata med i smyg? [confused]

Dödsguden:

UTAN GUD, VARFÖR ETIK OCH MORAL?

VARFÖR SKULLE FOLK INTE KUNNA HA ETIK OCH MORAL UTAN "GUD".....[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

theSubways:

För att troende TROR på något och deras tro, religion, innefattar

Men VARIFRÅN kommer människans andliga behov? [cool]

theSubways:

Nyhet: när man är död så är man död.

VAD är det som dör?

Just det, bara vår (själens) fysiska stofthydda... [y]

theSubways:

För att man inte vill bli våldtagen och mördad...

Vad spelar det för roll för materia vad som än händer i den yttre världen?

Materia kan ju knappast bry sig mindre... [bigsmile]

theSubways:

Borde de goda gärningarna vara saker som gynnar flocken.

Kan du ge exempel på Goda och Rätta handlingar som gynnar din flock?

theSubways:

Vi består av materia.

Våra fysiska temporära höljen (till skillnad mot själen, som består av den andliga medvetna levande energin) består av materia, ja... [y]

theSubways:

Materia utgör en sak vi har kallad hjärna, i denna sker processer som vi uppfattar som vårat tänkande...

Vem tänker? [cool]

Du vet väl att hjärnan bara är ett objekt och att det är själva subjektet i kroppen som tänker, känner och vill... [y]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Genom bön, meditation, lovsjunga Herrens härlighet, osv...

Jag är tydligen inte människa eller ett av "guds alla barn" eftersom jag inte utövar något av det du nämt....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Enligt den skitlogiken är ju vissa människors avsaknad av andliga behov och det faktum att objektiv moral inte existerar (materia kan ju inte värdera) ett bevis på Guds icke-existens.

1) Ateister förtränger sina andliga behov... [no-no]

2) Tydligen existerar objektiv moral...bara att titta in hos de lagstiftande församlingarna... [bigsmile]

Det är inte materian som värderar, utan vi medvetna själar... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Till skillnad från andlig energi då? Tillåt mig att skratta.

Den materiella energin och den andliga energin är två diametralt skilda sorters energier... [wink]

Lanina:

Hur skulle andlig energi påverka oss, om den inte går att mäta? Allt som påverkar materia på något sätt, kan mätas med materia..

Ditt medvetande påverkade dig precis att skriva det du skrev, och medvetandet är inte materiellt och går inte att mäta... [y]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

1) Ateister förtränger sina andliga behov... [no-no]

Och detta baserar du på...?

Dödsguden:

2) Tydligen existerar objektiv moral...bara att titta in hos de lagstiftande församlingarna... [bigsmile]

Nej, det "existerar" lagar som är beroende av den moralen vi har byggt upp själva.

Dödsguden:

Det är inte materian som värderar, utan vi medvetna själar... [y]

Det är människor som har medvetande som värderar, inte medvetna själar.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Men VARIFRÅN kommer människans andliga behov? [cool]

Från människan själv.

Dödsguden:

Kan du ge exempel på Goda och Rätta handlingar som gynnar din flock?

Att dela med sig av sitt överskott.

Dödsguden:

2) Tydligen existerar objektiv moral...bara att titta in hos de lagstiftande församlingarna... [bigsmile]

Du har inte svarat på:

Lanina:

Men lagar som skiljer sig åt på olika platser? T ex sex mellan samkönade (förbjudet i Iran, inte i Sverige), tidelag (förbjudet i Storbrittanien, inte i Norge) ? Under medeltiden var all religion förutom kristendomen förbjuden i Sverige, i Kina var inte ens kristendomen känd?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Den materiella energin och den andliga energin är två diametralt skilda sorters energier... [wink]

Och vad är då kännetecknande för andlig energi enligt dig? Dessutom har du inte svarat på varför man inte kan mäta denna energi.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Den materiella energin och den andliga energin är två diametralt skilda sorters energier... [wink]

utveckla det där, oki


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

VARFÖR SKULLE FOLK INTE KUNNA HA ETIK OCH MORAL UTAN "GUD".....

Utan det absolut goda, Gud, hur kan det överhudtaget finnas värderingar kring gott och ont i denna materiella värld?

Varifrån kommer det goda överhuvudtaget? [y]

Hmm... [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Jag är tydligen inte människa eller ett av "guds alla barn" eftersom jag inte utövar något av det du nämt....

Du är både människa och Guds barn, men du förtränger dina andliga behov... [cool]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Utan det absolut goda, Gud, hur kan det överhudtaget finnas värderingar kring gott och ont i denna materiella värld?

Varför skulle "gud" vara god?


   
SvaraCitera

Djur har också moral, de våldtar, mördar och gör inte sådant skit för att det är roligt [confused]

Har jag övertillfredställt andligt behov om jag börjar må illa av att gå i kyrkan? Seriöst illa, på-gränsen-till-att-kräkas-illa, eller är jag bara allergisk mot hyckleri?

Jag har ett överaktivt undermedvetet, det kan aktiveras trots att jag inte sover, tack gode gud för vetenskap [bigsmile] [wink]
De skulle bara kolla om jag var schizofren, det är jag inte, bara allmänt psykotisk under stress [cute]

Vad är medvetandet, och vad är det undermedvetna?


   
SvaraCitera

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Och detta baserar du på...?

Vi är alla andliga varelser som har andliga behov! [y]

Materia har inga behov överhuvudtaget... [shake]

Hovnarren:

Nej, det "existerar" lagar som är beroende av den moralen vi har byggt upp själva.

Och den moralen har alltid funnits hos människan... [y]

Hovnarren:

Det är människor som har medvetande som värderar, inte medvetna själar.

Människor är medvetna själar (i en människokropp), som värderar... [y]


   
SvaraCitera