Aviseringar
Rensa alla

ANDRA VÄRLDSKRIGET


akoon123:

Hörru förlåt att jag svärde och sånt jag har skit mycket med respekt mot tjejer men när de stog helt fel sa som citerar en grej jag blev lite arg. förlåt okej

[crazy][crazy] lugnt, bryr mig ej


   
SvaraCitera

Tyskland anföll Österrike och Tjeckoslovakien först.

År 1936 marscherade tyska trupper in i Rhen-landet i västra Tyskland. Det var ett brott mot fredsbestämmelserna (versailles-freden från första världskriget). Men varken Storbritannien eller Frankrike ingrep eftersom de till varje pris ville undvika krig. I mars 1938 rullade den tyska armen in över gränsen till Österrike. Utan att ett skott avlossades kunde Hitler gör sitt gamla hemland till en del av Tyskland. Återigen utnyttjade han engelsmännens och fransmännens rädsla för ett nytt krig.

I Tjeckoslovakien bodde tre miljoner tyskar i gränsområdena. Hitler krävde nu att dessa områden skulle förenas med Tyskland. Det fick Storbritanniens premiärminister Chamberlain att för första gången sätta sig i ett flygplan. I september 1938 reste han tre gånger till München och förhandlade med Hitler. För att undvika krig övertalade Chamberlain till sist tjeckerna att gå med på de tyska kraven.

I utbyte fick han Hitler att skriva på en överenskommelse om att alla framtida tvister skulle lösas på fredlig väg.

Längs gränsen mot Tyskland hade tjeckerna byggt upp starka gränsbefästningar. Dessa tvingades de nu överge. De hade därför nu inget att sätta emot när Hitler gick till anfall i mars 1939. Utan problem gjorde även resten av Tjeckoslovakien till en del av Tyskland.

Nu insåg även de politiska ledarna i Storbritannien och Frankrike att det inte gick att förhandla med Hitler. Så när Hitler krävde områden i Polen, ställde de sig på polackernas sida.

Attackordningen + relevanta händelser:

Österrike, mars 1938. Tysk vinst.
Tjeckoslovakien, september 1938. Tysk vinst.
Polen, 1:a september 1939 Tysk vinst.
Finland (Finska vinterkriget), november 1939. Sov. vinst.
Danmark och Norge, 9:e april 1940. Tysk vinst.
Frankrike, 10:e maj 1940. Tysk vinst.
Undret vid Dunkerque, senare i maj 1940 = Händelse.
Slaget om Storbritannien (Blitzen), augusti 1940. SB, V.
Kriget mot Sovjet, 22:a juni 1941
El Alamein, 1941. Storbrittaniens vinst.
Forts. Kriget mot Sovjet (Stalingrad). 1942-43. Sov.vinst
Pearl Harbor, 7:e december 1941. Japansk bombning.
D-dagen, 6 juni 1944. Amerikans, fransk, brittisk vinst.
Hitler tar sitt liv, 30 april 1945. = Händelse
Atombombning av Hiroshima + Nagasaki, 6:e augusti 1945
FN bildas, 1945.

Ordförklaring:
Sov. vinst = Sovjetisk vinst
SB, V = Storbritanniens vinst.

Kan hända att jag missat något. Fyll gärna på i listan i så fall.

Sen måste du läsa varför krigen inträffade osv. Lite får du göra själv [crazy]


   
SvaraCitera

Han använde BLITZKRIEG[badgrin]<3
Flygplan:
Me 109[badgrin]
Junker ju 87 STUKA[badgrin]
Junker 86 [badgrin]
Junker Ju 88[badgrin]
Panzers:
Panzer I
Panzer II
Panzer III
Panzer IV
Panzer 38
och till transport
Opel Blitz[badgrin]
Vw Kubelwagen(bubbla :D)
sen Sd.Kfz. 251 [badgrin]
där har du lita [badgrin]


   
SvaraCitera

Hitler använde sig av taktiken 'Blitzkrieg', vilket kräver att man har kontrollen över luftrummet, använder sig av tungt pansar, ser till att fienden inte kan slå ut pansarfordonen eller kalla på förstärkning och användning av infanteri i bilar/pansarterrängbilar. Alla dessa enheter är avsedda att snabbt ploga sig igenom fiendens linjer och att alltid röra på sig. Också avsett att förvåna fienden så att de inte har tid att omorganisera sig. Bryr mig inte om fråga #1, eftersom Chibibbi täckte det briljant [y]

Märkte att du undrade över lite vapen också, så jag ska försöka lista några åt dig [smile]

Standardvapnet för infanteriet var ett gevär, Karabiner 98k.
Standardkulsprutorna var MP-serien, t.ex MP40 och MP-44.


   
SvaraCitera

Skandiaz:

Standardkulsprutorna var MP-serien, t.ex MP40 och MP-44.

nja.. Standardkulsprutorna (KSP) torde ju vara MG-34 och MG42.

Om man däremot menar K-pistar så är ju MP40 (MP38, MP36).
MP-28 användes också i viss utsträckning.

STG-44 (MP-34 och 44) blev ju aldrig någon standard. För få och för sent blev byggda.

Att tilläggas är ju att STG-44 var föregångaren till STG45, som var det första vapnet som hade halvreglad mekanism med låsrullar (likt den svenska AK4 (G3).

Men nu börjar vi gå från ämnet =).


   
SvaraCitera