Aviseringar
Rensa alla

Andra världskriget


Ämnesstartare

Alltså, jag tycker som alla andra att det Sverige gjorde under andra världskriget kanske inte precis var exemplariskt, och inte så där jättemodigt heller, men jag tänker ändå att vi gjorde det bästa av situationen.

Vi hade inte haft en chans mot Tyskland i ett regelrätt krig och vi hade bara blivit ytterligare en börda för de allierade, som hade fått en till exilregering att ta hand om i London och som hade fått tänka på ytterligare en ockuperad del av Europa som behöver befrias från tyskarna.

Dessutom så kunde vi ju som en självständig stat dessutom hjälpa våra grannländer (vi byggde fästningar åt Hjemmefronten, vi gav dem proviant och organiserade motståndsrörelserna) samtidigt som vi skickade hela Sveriges ammunitionsförråd, tiotusentals soldater och nästan hela vårat flygvapen till Finlands hjälp då Sovjetunionen invaderade. Det hade vi ju inte kunnat fortsätta med om vi hade varit ockuperade eller i krig, precis som våra grannländer som vi försökte hjälpa.

Agree? [smile]

175971388956833.png


   
Citera

   
SvaraCitera

Tja alltså, själv så dricker jag öl.


   
SvaraCitera

Tycker vi skulle ha anfallit norge när vi hade chansen!


   
SvaraCitera

Jo du har i princip rätt, sverige hade inte något val på grund av vår kastrerade försvarsmakt vi gjorde det bästa vi kunde, sen hjälpte det ju att kungafamiljen i princip var garderobsnazister och goda vänner med farbror Adolf och dom andra gossarna.


   
SvaraCitera

Budolicious:

öl.

goit samma här[bigcheers]


   
SvaraCitera

Paranormal_Cannabis:

goit samma här

Snyggt raring!


   
SvaraCitera

att moralisera kring historiska händelser känns lite underligt tycker jag.


   
SvaraCitera

"ööh robespierre var ett sånt jävla as!!"


   
SvaraCitera

mamma säger att hitler inte var snäll[sad]


   
SvaraCitera

Budolicious:

Snyggt raring!

[party]


   
SvaraCitera

kebu12:

mamma säger att hitler inte var snäll[sad]

hälsa mamma att farbror adolf öppnade upp en massa tidigare upptagna parkeringsplatser i östeuropa [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

hälsa mamma att farbror adolf öppnade upp en massa tidigare upptagna parkeringsplatser i östeuropa

Hahahahahaha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

hälsa mamma att farbror adolf öppnade upp en massa tidigare upptagna parkeringsplatser i östeuropa

Hahahahahaha


   
SvaraCitera

Stockholmare:

Hahahahahaha

skämt åsido, överbefolkning är typ det största problemet i världen just nu, inte så att vi borde ha en ny hitler men man kanske borde få upp aborttakten [no-no]


   
SvaraCitera