Aviseringar
Rensa alla

Android vs apple


Ämnesstartare

min syrra o min familj har android o min syrra säger att man kan ändra mycket mera på android ön på Iphone men om man jämför dem 2 systemen vilken är bäst? 


   
Citera
Ämnesstartare

android men jag är så äckligt jävla lat så köper ios för pallar inte lära mig android på nytt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ai2665.jpg

iPhone peasants incoming


   
SvaraCitera

Inget är bäst. Bara åsikter som tycker att det ena är bättre än andra. Testa båda och se vad du tycker själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag föredrar system där jag har mer möjlighet att välja själv. Men vissa föredrar mer handhållning så de inte blir förvirrade, då är det bättre med ett mindre flexibelt system.

Du vet nog bäst vad du själv föredrar.


   
SvaraCitera

Android för fanMycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vad menar dem med att Ios inte pratar med  android?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danne_cars: men vad menar dem

Vilka dem? Det bästa är om du frågar de som påstår sådant för det är ett väldigt korkat påstående.


   
SvaraCitera

själv bara haft LG och samsung,o tycker dem är underbara!
Så Android i mitt hjärta, doo vaa Hjärta


   
SvaraCitera

Jadu.. Denna diskussion har man haft lite för många gånger. Brukar aldrig leda någonstans och samtliga parter håller fast vid sin åsikt. 

Jag ska ge dig mitt perspektiv. Jag har hållit på med datorer sen jag var runt 8..är idag 23, på väg mot 24. Är system/webbutvecklare, vilket innebär att jag programmerar 8-9 timmar om dagen, samt resterande tid av dagen hemma. Jag införskaffade mig min första Mac för runt 3 månader sen och har ägt en iPhone 4 för att testa på hur det var. Så jag ser mig som kvalificerad att göra en bedömning.

Argumenten kring varför Apples produkter brukar ses som "bättre" för icke datorkunniga, brukar handla om:

  1. Inga virus
  2. Snabbare
  3. Blir inte långsam
  4. Enkel att komma in i användarmässigt

Utöver det så är många väldigt fascinerade av deras design. 

Så var står jag i det hela?

Jag föredrar Windows/Android över iOS. Anledningarna är:

  1. Apples produkter är alldeles för dyra för vad det är. Du betalar för märket. Hårdvaran är betydligt sämre om du köper en motsvarande windowsdator eller androidtelefon för samma pris. Följer dessutom en tekniker på youtube som reparerar windows- och macdatorer (kom ihåg att Apple egentligen inte vill att man ska göra detta då de inte släppt ut några schematics över kretskorten, vilket innebär att tekniker har själva listat ut vad som är vad. Ett sätt för Apple att tjäna ännu mer pengar).
  2. Apple tar betalt för allt. Ska jag utveckla en iOS-app så behöver jag en Mac-dator, gärna en iPhone och dessutom en licens som kostar 1.000kr om året. Sådana krav ställs inte på Windows/Android.
  3. Det användarvänliga gränssnittet i Mac är ärligt talat inte så användarvänligt. Det är begränsande och har en betydligt knepigare inlärningskurva än en PC. Allt handlar om mentalitet hos folk. 
  4. Apple har gjort väldigt lustiga designval med sin hårdvara vad gäller Mac.. Väldigt mycket lull-lull som dessvärre är rätt dåliga. Dock har de vissa bra saker som t.ex. touchpaden som är riktigt högkvalitativ.
  5. Jag nämnde att Apple begränsar dig väldigt mycket.. Värt att nämna en gång till.
  6. Myten om att det inte finns virus till Mac o iPhone stämmer inte. Tidigt i Apples explosion så fanns det inget, då hackers inte såg någon anledning att bry sig om deras användare som var för få. Nu däremot så finns risken. Så fort du försöker ladda ner något utanför app store så löper du risk för virus. Lika stor som för Windows.
  7. Majoriteten av Mac-användare.. Och jag menar verkligen majoriteten.. Skulle lika väl kunna köpa sig en Chromebook för 2-3k och göra exakt samma sak som de gör idag med ett BETYDLIGT mer användarvänligt gränssnitt. Hade då kunnat spara 10.000. 

Det där var ett axplock av punkter. Mac är överskattat. Jag gör mycket av min utveckling på Mac nu, men det beror främst på att jag inte har något val när det gäller app-utveckling till iPhone. Så hamnar ni i situationen där det inte spelar någon roll vad ni skaffar er... Skaffa er en Windows-dator (eller chromebook om ni bara surfar + streamar serier etc). Lägg ner 8.000 så har ni er en riktigt bra dator. 


   
SvaraCitera

Android


   
SvaraCitera

Danne_cars:
min syrra o min familj har android o min syrra säger att man kan ändra mycket mera på android ön på Iphone men om man jämför dem 2 systemen vilken är bäst? 

iPhone = billigt NSA skräp. Du betalar för märket.
Android = Full konfiguration, öppen källkod, tillgång till bättre hårdvara än iPhone


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Apple såklart! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakobmiller: vilket innebär att jag programmerar 8-9 timmar om dagen

Vad för typ av produkt utvecklar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men krånglar inte android ofta?


   
SvaraCitera