Aviseringar
Rensa alla

Ang. ansökan till universitet - frågor och diskussioner


Ämnesstartare

Hejsan! Jag skapade denna tråd för mig själv men tänkte att ni kan ju också dela med er av vad ni ska söka till hösten och era funderingar eller frågor kring det! Glad

Nu är det ju dags att söka till universitet osv. Och jag har en fråga! 

Det är såhär att jag ska söka masterutbildningar, och som vanligt så är vissa universitet lättare att komma in på än andra. De svårare universiteten är dock fortfarande de som jag helst vill komma in på, men jag undrar om det är waste att placera dem högst upp på listan? Söt Jag tänker typ - minskar det chansen för mig att komma in på de "lättare" universiteten, om jag placerar de svåra före dem? Jag har glömt hur det här med ansökningar funkar, var så länge sen... Ledsen Är det nåt mer jag bör tänka på när jag söker master? Är ju mycket färre som kommer in, så känns så svååårt att bli antagen. Gråter 

Tack på förhand!

Snorkråkan


   
Citera

snor: De svårare universiteten är dock fortfarande de som jag helst vill komma in på, men jag undrar om det är waste att placera dem högst upp på listan?  Jag tänker typ - minskar det chansen för mig att komma in på de "lättare" universiteten, om jag placerar de svåra före dem?

nej, du kommer bli satt som reserv till de "svåra" om du inte kommer in, men du kan samtidigt tacka ja till en plats på någon av de andra universiteten och till och med börja där och sen komma in som reserv.

så välj det du vill gå helst först


   
SvaraCitera

Som Blivande_japan sa så minskar det inte chansen, snarare höjer med tanke på att du läggs till som reserv! Jag kommer att sätta psykologprogrammet som nr 1 på min lista, fastän jag vet att jag aldrig kommer att komma in. Men jag har inget att förlora. Glad

Tror att jag vill jobba ett år innan jag börja plugga igen, då jag är väldigt skoltrött. (Går sista året på gymnasiet för tillfället). Men jag kommer att söka in ändå för att se vad jag kommer in på. Kommer jag in som reserv exempelvis så kommer jag ta chansen, och kanske ansöka om studieuppehåll om jag inte orkar plugga mer. 

Funtar på att ta kriminologi-kurser. Eller ansöka till beteendevetenskapsprogrammet, men det programmet finns endast i Uppsala (bor i Sthlm) och jag vet inte om jag vill plugga där... Svårt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej, du kommer bli satt som reserv till de "svåra" om du inte kommer in, men du kan samtidigt tacka ja till en plats på någon av de andra universiteten och till och med börja där och sen komma in som reserv.

så välj det du vill gå helst först

Åh okej, vad bra. För det jag oroade mig över var att andra som valt de lättare utbildningarna som förstahandsval kommer ha större chans att komma in än jag, för att jag inte valde det som förstahandsval. Förstår du? Men det är inte så alltså? 


   
SvaraCitera

snor:

Åh okej, vad bra. För det jag oroade mig över var att andra som valt de lättare utbildningarna som förstahandsval kommer ha större chans att komma in än jag, för att jag inte valde det som förstahandsval. Förstår du? Men det är inte så alltså? 

förstår, nej det är inte så!


   
SvaraCitera

sommargåvan: Som Blivande_japan sa så minskar det inte chansen, snarare höjer med tanke på att du läggs till som reserv!

höjs gör den ju inte heller


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

höjs gör den ju inte heller

Jag skulle säga det, med tanke på att man läggs till som reserv. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh okej nu har jag sökt till 13 st olika masterprogram

om jag inte kommer in kommer jag dö


   
SvaraCitera
reben

klart du kmr in !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
klart du kmr in !

Gråter vene de tar typ bara in 15-20 pers oftast och det är ju asmånga som söker uughuh


   
SvaraCitera
reben

jag kmr nog söka ett program jag förmodligen inte har möjlighet att läsa som förstahandsval. sen ett program jag förmodligen inte vill läsa som nr 2. lär ju få tacka nej till nr 1 o söka i efterhand till nr 2 o va olycklig i 3 år.

elr bara strunta i alltihop o ligga i sängen


   
SvaraCitera
reben

snor:

Gråter vene de tar typ bara in 15-20 pers oftast och det är ju asmånga som söker uughuh

15-20 x 13 är ganska många ^__^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

15-20 x 13 är ganska många ^__^

Ledsen heh ah iofs åh vene, vågar inte hoppas för mycket men tack för pepp!!! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare
  • Kvantitet och kvalitet på tidigare akademiska studier (INT)Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: X av max (9 999)

Vet nån hur jag ska tolka detta? Står under mitt meritvärde på några av masterprogrammen jag sökt, vad säger mitt meritvärde om hur stor chans jag har att komma in?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

var försen med att anmäla mig till höstens kurser, trodde det skedde automatiskt om man pluggade kandidatprogrammet, tydligen inte. får vänta två veckor innan jag kan anmäla mig. 
världens sämsta system. 


   
SvaraCitera