Aviseringar
Rensa alla

Ang. Dagens samhälle ..


Ämnesstartare

Det känns som att folk tar så lätt illa upp idag och så fort ex. en kändis poserar i badkläder och lägger upp på instagram blir man hatad eller om man skriver att kvinnor och män ska vara jämställda är det alltid någon som tycker att män på något sätt står över kvinnorna (?). Finns så många exempel men vad tycker du är att gå för långt, både posta/säga sådana saker och kommentera. Vad är det som gör att något blir för känsligt för vissa eller när vet man att man har gått för långt? Låter som en lärare här nudå, men utveckla och diskutera. (Tycker detta är så intressant, ign inte pls) 


   
Citera
Kudhos

Det går förlångt när man sitter och försöker konvertera folks värderingar till sina egna. Det är inte som att varje person är okunnig och har bara väntat på att någon ska komma och "lära dem". Alla har rätt att tycka X,Y,Z. Det handlar inte om att vinna strider. Förmånga som blir "triggade" eller något annat BS när någon tycker något de inte gillar innanför deras "Safe Space". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Det går förlångt när man sitter och försöker konvertera folks värderingar till sina egna. Det är inte som att varje person är okunnig och har bara väntat på att någon ska komma och "lära dem". Alla har rätt att tycka X,Y,Z. Det handlar inte om att vinna strider. Förmånga som blir "triggade" eller något annat BS när någon tycker något de inte gillar innanför deras "Safe Space". 

Sant, men vad är ok att vara känslig över? Känns som att ordet börjar tappa sin betydelse men människor är inte robotar, man måste ju börja försvara sig när någon börjar ex. nedvärdera en t.ex. Det är det jag tycker kan vara svårt att veta ibland för känslig är man men många är överkänsliga mot något som kanske inte ens angår de. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det har alltid funnits folk som tyckt dessa saker. Men nu när man har direkta och anonyma kanaler så når mer av det fram.
Det viktigaste är att folk lär sig att inte ta åt sig av det. Det finns ingen anledning att ta illa upp för att sämre människor skriver tråkiga saker åt en. 
Alla som brukar internet och är över 15 år gamla borde vid det här laget ha lärt sig att någon kommer önska att man blir våldtagen av den störste massajkrigaren på savannen men att det inte är något man bör bry sig om.


   
SvaraCitera
mens
 mens

det är synd att det har blivit nästintill fult att ha en annan åsikt inom vissa kretsar. folk som stoltserar med sin tolerans och allmänt intersektionella medvetenhet sparkar gärna neråt genom att kräva att alla ska ha samma kunnande och har en allmänt nedlåtande attityd. instagramkontot kvinnohat och "feministiska" grupper på facebook är bra exempel på detta.

Anonym001: n kändis poserar i badkläder och lägger upp på instagram blir man hatad ell

detta gäller ju kvinnor och ej män, precis som tjejer som ligger runt får dåligt rykte etc.

Anonym001: ller om man skriver att kvinnor och män ska vara jämställda är det alltid någon som tycker att män på något sätt står över kvinnorna (?). F

feminism är än idag ett kontroversiellt begrepp, tyvärr. vi är lyckligt lottade här i väst i jämförelse med andra ställen men vi har också patriarkala strukturer här, vilket visar sig genom att t ex män har större sexuell frihet än kvinnor, att män tjänar mer, att kvinnor tar ut större del av barnledigheten, att kvinnor i huvudsak bedöms efter utseende och inte prestation etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Det har alltid funnits folk som tyckt dessa saker. Men nu när man har direkta och anonyma kanaler så når mer av det fram.
Det viktigaste är att folk lär sig att inte ta åt sig av det. Det finns ingen anledning att ta illa upp för att sämre människor skriver tråkiga saker åt en. 
Alla som brukar internet och är över 15 år gammla borde vid det här laget ha lärt sig att någon kommer önska att man blir våldtagen av den störste massajkrigaren på savannen men att det inte är något man bör bry sig om.

Men precis, tänk då kanske de under 15 som spelar på nätet och så får de ett meddelande om dödshot eller liknande, de blir ju skärrade för livet. Någonstans måste det ju finnas ett stopp tycker jag 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
feminism är än idag ett kontroversiellt begrepp, tyvärr. vi är lyckligt lottade här i väst i jämförelse med andra ställen men vi har också patriarkala strukturer här, vilket visar sig genom att t ex män har större sexuell frihet än kvinnor, att män tjänar mer, att kvinnor tar ut större del av barnledigheten, att kvinnor i huvudsak bedöms efter utseende och inte prestation etc.

Håller med, absolut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: precis som tjejer som ligger runt får dåligt rykte etc.

Av nyfikenhet, känner du någon som talar illa om tjejer som ligger runt? Jag kan då inte föreställa mig att vare sig jag eller någon bekant skulle kommentera om någon annans sexvanor överhuvudtaget, vare sig positivt eller negativt. Har nog aldrig hört någon annan person yttra sig negativt kring en kvinnas sexvanor alls

Frågar för att jag finner det där återkommande påståendet märkligt, enda förklaringen i min värld är att folk generellt har riktigt rövhåligt umgänge eller så är den något som existerar mer som föreställning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001:

Men precis, tänk då kanske de under 15 som spelar på nätet och så får de ett meddelande om dödshot eller liknande, de blir ju skärrade för livet. Någonstans måste det ju finnas ett stopp tycker jag 

De unga som spelar är ju de som växer upp och tidigt lär sig hur klimatet är. Det är ju de som tar minst illa upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen tycker jag att folk idag blir provocerade så mycket lättare än innan, själv tror jag det beror på media och liknande, men att små 10- åringar sitter och skriver "hoppas du blir våldtagen" eller "jag kommer döda dig" och liknande under en bild på ex. instagram eller fb eller liknande. Det är inte acceptabelt för mig men sådant händer hela tiden. Men just det här med att när en man lägger ut halvnakna bilder får han oftast kommentarer som snygg, vältränad, fin o.s.v. däremot om en tjej gör det får hon kommentarer som anorexia, tjock, fet, ful. Det här är då bara exempel, män blir också utsatta men oftast kvinnor. Också jakt eller när man har en tiger som husdjur, ex. Floyd Mayweather och vissa araber har jag sett har. Det är sånt som jag blir jättekänslig över. För mig borde sådant vara olagligt över hela världen och för mig ska kvinnor och män definitivt vara jämställda. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Anonym001:

Sant, men vad är ok att vara känslig över? Känns som att ordet börjar tappa sin betydelse men människor är inte robotar, man måste ju börja försvara sig när någon börjar ex. nedvärdera en t.ex. Det är det jag tycker kan vara svårt att veta ibland för känslig är man men många är överkänsliga mot något som kanske inte ens angår de. 

Det är ok att vara känslig men det är skillnad att vara känslig och inte tåla andras perspektiv. Man måste inte strida över allt, eller acceptera allt. Du förlorar tid och energi på att tjafsa med folk som vars synpunkt är fast oberoende vad. "Sköt ditt, så sköter jag mitt." Kommer alltid vara folk som tycker olika eller provocerar för reaktioner. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Av nyfikenhet, känner du någon som talar illa om tjejer som ligger runt? Jag kan då inte föreställa mig att vare sig jag eller någon bekant skulle kommentera om någon annans sexvanor överhuvudtaget, vare sig positivt eller negativt. Har nog aldrig hört någon annan person yttra sig negativt kring en kvinnas sexvanor alls

Jag har iaf sett för mycket sådant, tjejer som blir våldtagna för att killar tror att de gillar det eftersom de gillar att ligga eller att de bara blir sexuellt utnyttjade. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I takt med den sociala utvecklingen har människor upptäckt och utmanat maktstrukturer och de som sitter på toppen av dessa känner sig hotade och biter tillbaks.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001: Jag har iaf sett för mycket sådant, tjejer som blir våldtagna för att killar tror att de gillar det eftersom de gillar att ligga eller att de bara blir sexuellt utnyttjade.

Jag talade om negativa kommentarer, menar du på allvar att du funnit dig i närheten av hittehjon som våldtar folk för att de "ligger runt"?
Se i sådana fall till att byta social krets och försök isolera dessa infekterade element så att de kan dö av långt bort från oss andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trodde det skulle gå bättre att läsa på datorn men nej.


   
SvaraCitera