Aviseringar
Rensa alla

ang. helkroppspass...


Ämnesstartare

hej på er,

har styrketränat i ca ett år med olika träningsprogram. ska nu börja köra följande två ggr/vecka:

vadpress
knäböj
marklyft
latsdrag
bänkpress
bicepscurl (skivstång)
triceps-press
crunches (m. vikt)

såvitt jag vet tränar detta program i stort sett hela kroppen (förutom axlarna och underarmarna).

jag borde kanske vara på gymmet fler dagar i veckan och dela upp det mer, men har inte all tid i världen (skola mm tar mkt tid) så därför blir det helkroppspass två gånger per vecka.

vad tror ni om detta? är det lagom ofta, lagom mycket, lagom uppdelning etc.? bör jag ändra något? lägga till/ta bort något? får musklerna tillräckligt m. vila om jag kör två ggr per vecka?

äter bra och tillräckligt mkt, tar ej kosttillskott

väger: 78-79 kg, längd: 181 cm

endast seriösa svar

tack på förhand!


   
Citera

supermode_:

såvitt jag vet tränar detta program i stort sett hela kroppen (förutom axlarna och underarmarna).

Axlarna är juh lätta att träna med skivstäng. Det är bara att peka ut med armbågarna och lyfta


   
SvaraCitera

supermode_:

ska nu börja köra följande två ggr/vecka:

kör typ motsvarande typ 5 ggr i veckan[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PHilippaPH:

Axlarna är juh lätta att träna med skivstäng. Det är bara att peka ut med armbågarna och lyfta

jo, vet det. kör det så ofta jag orkar men är lite lat, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingen som har någon åsikt?


   
SvaraCitera

okej gluddra igenom lite snabbt och ser ut som det är en övning per muskelgrupp och nån flerledsövning.. hur många reps/set ska du köra då? du drar med axlar i både bänk och lats.. men du har inte angett dina mål med träningen, kan vara bra att veta!

/ J


   
SvaraCitera

supermode_:

vadpress
knäböj
marklyft
latsdrag
bänkpress
bicepscurl (skivstång)
triceps-press
crunches (m. vikt)

Jag föreslår att du tar bort triceps från schemat och lägger till axlar istället. Triceps får mycket träning från bänkpress och axlar.
Sen kan du ju variera övningarna på pass nr 2 så att du inte köra samma övningar hela tiden.

Jag tycker själv det skulle vara jobbigt att köra marklyft och knäböj så pass ofta blir mycket stress på knäna.
Men det skall inte vara någon fara så läge du lyssnar på din kropp, sen finns det ju vissa som aldrig skadar sig oavsett hur mycket dom tränar eller vilka övningar som körs.


   
SvaraCitera

gugge_heter_jag:

kör typ motsvarande typ 5 ggr i veckan

Bra att dina muskler hinner vila. Köra helkroppsprogram 5ggr i veckan är överdrivet för mycket och det ger mer att köra det 2-3ggr i veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xyndare:

okej gluddra igenom lite snabbt och ser ut som det är en övning per muskelgrupp och nån flerledsövning.. hur många reps/set ska du köra då? du drar med axlar i både bänk och lats.. men du har inte angett dina mål med träningen, kan vara bra att veta!

ang. mål med träningen: har inget speciellt uppsatt mål förutom att bygga muskler i allmänhet. vill hålla mig i form, det är hälsosamt, vill ha snygg kropp. ungefär så. inga direkt mål vad gäller vikt m.m. alltså.

ang. reps/set: kör 8-12 reps, olika på olika övningar. kör tre eller fyra set.

LordMurmel:

Jag föreslår att du tar bort triceps från schemat och lägger till axlar istället. Triceps får mycket träning från bänkpress och axlar.

har aldrig gillat triceps-press så det låter som en bra idé. tackar [smile]

LordMurmel:

Jag tycker själv det skulle vara jobbigt att köra marklyft och knäböj så pass ofta blir mycket stress på knäna.

har kännt mig lite ansträngd i benen efter marklyft, vadpress och knäböj men jag märker la om det blir för mycket. tack för upplysningen iaf!

Are you morbid:

Bra att dina muskler hinner vila. Köra helkroppsprogram 5ggr i veckan är överdrivet för mycket och det ger mer att köra det 2-3ggr i veckan.

haha, jag vet. orkade inte ens skriva svar till gugge_heter_jag, vem som helst förstår la att man inte med fördel kan träna samma muskel fem dagar i veckan.


   
SvaraCitera

Hur gammal är du? ;>


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera