Aviseringar
Rensa alla

Ang. körkort


Ämnesstartare

Har två till dem som nyligen tagit körkort.

När kollar man döda vinkeln enligt de störa trafikreglerna? När man svänger från en väg till höger, tittar man ju i mitt spegeln och sedan i den högra. Där fattar jag som att man inte ska kolla döda vinkeln?

När man svänger åt vänster kollar man ju först mitt spegeln och sedan vänstra spegeln, men kollar man därefter döda vinkeln? Eller beror det på om man är i rullning eller inte? Eller när används döda vinkeln?

Hur mycket pluggade du till teoriprovet, och var det lättare/svårare än förvantat? Något man bör tänka på? Typ plugga en del lite extra?


   
Citera
Ämnesstartare

frågor*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska alltid kolla i döda vinkeln! hela tiden!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alternativt försöka återuppliva den


   
SvaraCitera

laggar28:

Något man bör tänka på?

Kan vara bra att

laggar28:

plugga en del lite extra

Floppsen:

Man ska alltid kolla i döda vinkeln! hela tiden!

[y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ju alltid gör ett praktiskt tips där du kollar vad som faktiskt syns och inte syns i speglarna. Det är rätt mycket plats som ryms i den döda vinkeln, nog med plats till en motorcykel eller mindre bil som håller på att köra om dig.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Du kan ju alltid gör ett praktiskt tips där du kollar vad som faktiskt syns och inte syns i speglarna. Det är rätt mycket plats som ryms i den döda vinkeln, nog med plats till en motorcykel eller mindre bil som håller på att köra om dig.

Precis, det är läskigt vad mycket man kan missa om man inte kollar där [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick 52 rätt på teoriprovet [love]


   
SvaraCitera
Issen

Bygg in vanan att alltid kolla döda vinkeln. Bygg även in vana att kolla alla speglar med jämna mellanrum oavsett väg. Det är mitt tips.

laggar28:

Fick 52 rätt på teoriprovet [love]

Gött jobbat [smile] Jag hade fullt [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra tips!

Issen:

Gött jobbat Jag hade fullt

haha tack 😛 Minst var dessutom 52 poäng xD

Du måste pluggat mycket :O


   
SvaraCitera

Issen:

Jag hade fullt [wink]

Bra jobbat [y]


   
SvaraCitera

Väldigt bra att kolla speglarna och en snabb titt i döda vinkeln. Men GLÖM INTE att BLINKA, det är extremt många som struntar "glömmer" att blinka som gör att trafiken blir säkrare och man inte tar sådana risker som det uppstår en olycka el fler. Så ta för vana att BLINKA för det är inte töntigt att blinka som många tycker att det är, den finns för ett syfte.


   
SvaraCitera

laggar28:

Där fattar jag som att man inte ska kolla döda vinkeln?

Du skall alltid ha koll på döda vinkeln! Du vet aldrig om det kommer en cyklist eller liknande. Dom kan komma när du minst annar det. Kan även varit en person som har gått upp från diket som du kanske inte har sätt.

laggar28:

men kollar man därefter döda vinkeln? Eller beror det på om man är i rullning eller inte? Eller när används döda vinkeln?

Även här skall döda vinkeln kollas pga att det kan vara en bil som håller på med en omkörning och jag gissar att varken du eller passageraren vill köra ut framför den omkörande bilen. Det är väldigt lätt missat speciellt i högre hastigheter.


   
SvaraCitera
Issen

Leggzor:

Även här skall döda vinkeln kollas pga att det kan vara en bil som håller på med en omkörning och jag gissar att varken du eller passageraren vill köra ut framför den omkörande bilen. Det är väldigt lätt missat speciellt i högre hastigheter.

Är typ livsfarligt att kolla döda vinkeln i höga farter annars. Du kan göra det snabbt om du byter fil på motorvägen... annars ska du ha koll innan genom att ha läst speglarna. Men om du sitter och vrider dig under hela din bilfärd för att snegla kommer du krocka.


   
SvaraCitera

Issen:

Är typ livsfarligt att kolla döda vinkeln i höga farter annars.

Ska du svänga BÖR du ha saktat in eller har jag fel?
Och bara för att du kollar ofta i speglarna betyder det inte att du har en 100% chans att se dem.


   
SvaraCitera