Aviseringar
Rensa alla

angående adhd


Ämnesstartare

jag har tagit skitmånga test på nätet angående adhd och alla har visat att jag förmodligen har det och att ja behöver skaffa hjälp
jag vet att test på nätet inte brukar stämma helt och hållet, men man blir ju lite orolig. så hur ber man föräldrarna om att få ta ett adhd test med en psykolog? eller behöver man inte föräldrar för det?


   
Citera

Prata med skolsyster eller kurator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får alltid massa knasiga diagnoser av internet-tester. Gå till en psykolog, inte kurator och DEFINITIVT inte skolsyster. Fast det kanske bara är jag som har dåliga erfarenheter, fick en bricanyl mot min panikångest av min skolsyster...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Man får alltid massa knasiga diagnoser av internet-tester.

fast jag misstänkte innan, är väldigt hyper och kn inte koncentrera mig då jag hela tiden börja tänka/hålla på me något annat och sånt

Geigerzähler:

Fast det kanske bara är jag som har dåliga erfarenheter, fick en bricanyl mot min panikångest av min skolsyster...

haha, vår skolsköterska är blond och trevlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

psykolog

psykologer ger inte diagnoser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

psykologer ger inte diagnoser.

jo det gör dom, fast då måste man specifikt be om ett test och så behöver man bestämma tid och sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

jo det gör dom, fast då måste man specifikt be om ett test och så behöver man bestämma tid och sådant

nej, det gör de inte. psykiatriker sätter diagnoser. psykologer är inte läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

psykiatriker sätter diagnoser

jaha, trodde d var samma [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

fast jag misstänkte innan, är väldigt hyper och kn inte koncentrera mig då jag hela tiden börja tänka/hålla på me något annat och sånt

Som typ... Alla andra? Jag är också så ibland, fast jag är hypomanisk och har inte ADHD utan andra diagnoser.

Leijonsparf:

psykologer ger inte diagnoser.

Man brukar väl börja hos en psykolog på BUP (hugaligen) som sedan säger om man behöver göra en utredning. Det har i alla fall varit så för mig, sedan börjar alla möten med läkare, konstiga tanter och tjocka gubbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta adh:a och gör läxorna istället [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Som typ... Alla andra?

asså nu orkar jag inte räkna upp alla saker, det där var typ två exempel

Geigerzähler:

Jag är också så ibland, fast jag är hypomanisk och har inte ADHD utan andra diagnoser.

jobbigt, vilka?

Geigerzähler:

Man brukar väl börja hos en psykolog på BUP (hugaligen) som sedan säger om man behöver göra en utredning. Det har i alla fall varit så för mig, sedan börjar alla möten med läkare, konstiga tanter och tjocka gubbar.

min förra psykolog på bup var en konstig gammal tant
men okej, jag ska försöka ta upp det så fort jag kan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

jaha, trodde d var samma [blush]

nej. psykiatriker går en läkarutbildning och inriktar sig på psykiatri, psykologer går en psykologutbildning och livnär sig till stor del på att folk tror att samtalsterapi faktiskt hjälper mot vad det nu är de råkar lida av. det enda som de har gemensamt är att de på olika sätt jobbar med personer som upplever psykiska problem.

Geigerzähler:

Man brukar väl börja hos en psykolog på BUP (hugaligen) som sedan säger om man behöver göra en utredning. Det har i alla fall varit så för mig, sedan börjar alla möten med läkare, konstiga tanter och tjocka gubbar.

det är rätt omvänt, men det är väl vad som kan förväntas av bup. dock så är det fortfarande läkare som sätter diagnoser. att skicka någon till en psykolog det första man gör är lite som att ge besökare på vårdcentralen en burk värktabletter och be dem återkomma om det inte blir bättre.


   
SvaraCitera

BadAssLezbo:

haha, vår skolsköterska är blond och trevlig

börja prata med någon av dom.

dom kan hänvisa dig vidare sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BadAssLezbo:

jobbigt, vilka?

Vet faktiskt inte själv vilka som är fastställda och vilka som är typ "vi kan inte sätta detta på dig för än om tre månader då du fyllt 18år"-"diagnoser" efter som att jag är under utredning, eller var, har flyttat 130 mil mitt i utredningen så jag vet inte hur det blir. Men det som har varit på tal är väl social fobi (fastställd, men ändras till personlighetsstörningsvarianten om någon månad), ätstörning UNS (behandlad), bipolär sjukdom typ II (under utredning, men kommer väl rätt så garanterat att få den diagnosen, felaktigt) och säkerligen någonting mer.

BadAssLezbo:

min förra psykolog på bup var en konstig gammal tant
men okej, jag ska försöka ta upp det så fort jag kan

Du får byta när du vill och hur många gånger du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är rätt omvänt, men det är väl vad som kan förväntas av bup. dock så är det fortfarande läkare som sätter diagnoser. att skicka någon till en psykolog det första man gör är lite som att ge besökare på vårdcentralen en burk värktabletter och be dem återkomma om det inte blir bättre.

Ja, fast det ÄR ju läkare som satt diagnoser.


   
SvaraCitera