Aviseringar
Rensa alla

Angående homosexuella djur


misfits:

Ungefär som våldtäkt - det finns förklaringar till det med som jag inte orkar ta nu eftersom min bok är utlånad, men det handlar i stort om hanar som inte får föröka sig. Det finns ju också som bekant (?) hos de flesta arter.

Ja men att det finns förklaringar till det betyder väl inte att det måste vara en fördel ur ett evolutionärt perspektiv? Eller på vilket sätt skulle våldtäkter öka en populations överlevnads/reproduktionsförmåga menar du?

misfits:

Ja, sjukdomar kommer sig ju ofta av homozygoti, det vill säga när dåliga alleler hos båda föräldrarna kombineras hos avkomman.

Ja, och de egenskaper som dessa kombinationer ger upphov till behöver väl inte alltid vara positiva? Fast då kanske de skulle dö ut iofs...

Men det finns väl en hel del genetiska sjukdommar som alltid har funnits bland våran art, utan att de evolverat bort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Jo, men hon _kan_ inte vara på riktigt. Hon måste vara Sveriges största troll

Maybe :0

grodanboll_:

Så då kan man slå fast att homosexualitet ärvs genetiskt?

Det finns en hel del forskning på det ja. Grejen är väl att man inte har forska så länge på homosexualitet eftersom det fortfarande på många sätt är tabu. Men man har gjort mycket forskning på homosexuella män, djur och så vidare och funnit många genetiska komponenter. Googla på det vetja 🙂

z i n:

Ja men att det finns förklaringar till det betyder väl inte att det måste vara en fördel ur ett evolutionärt perspektiv? Eller på vilket sätt skulle våldtäkter öka en populations överlevnads/reproduktionsförmåga menar du?

Jo, våldtäkter ger ju en fördel åt de individer som annars inte skulle få para sig och få avkomma! Och om de då lyckas sprida sina gener vidare genom våldtäkt så kommer ju generna att föras vidare. Och så länge arten förs vidare är det en evolutionär fördel. Det kommer alltid finnas en viss procent potentiella våldtäktsmän därav.

z i n:

Ja, och de egenskaper som dessa kombinationer ger upphov till behöver väl inte alltid vara positiva? Fast då kanske de skulle dö ut iofs...

Nej, så är det ju. Dock är det svårt att se att genetiska sjukdomar skulle dö ut hos människan eftersom vi är så pass många, vissa lever i små länder/kulturer och det kommer alltid att finnas genkombinationer som ger dessa sjukdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Men det finns väl en hel del genetiska sjukdommar som alltid har funnits bland våran art, utan att de evolverat bort?

Det finns det! Dock beror dessa sjukdomar främst på mutationer i könscellerna innan eller under befruktningen. Därför kan de inte räknas med i evolutionen på samma sätt. Det har med transkription/translation av DNA att göra mer än fortplanting.


   
SvaraCitera

misfits:

Jo, våldtäkter ger ju en fördel åt de individer som annars inte skulle få para sig och få avkomma! Och om de då lyckas sprida sina gener vidare genom våldtäkt så kommer ju generna att föras vidare. Och så länge arten förs vidare är det en evolutionär fördel. Det kommer alltid finnas en viss procent potentiella våldtäktsmän därav.

Hm, sant. Fast för oss människor borde det ju minska mer och mer iom att vi kan göra aborter.


   
SvaraCitera

misfits:

Grejen är väl att man inte har forska så länge på homosexualitet eftersom det fortfarande på många sätt är tabu.

Alltså det är sjukt att det fortfarnade är det [shake] Lever vi på 1800-talet liksom?

misfits:

Googla på det vetja 🙂

Hate google : ( Inga bra hemsidor att rekommendera? [blush]


   
SvaraCitera

misfits:

Det finns det! Dock beror dessa sjukdomar främst på mutationer i könscellerna innan eller under befruktningen. Därför kan de inte räknas med i evolutionen på samma sätt. Det har med transkription/translation av DNA att göra mer än fortplanting.

Okej. [y]

Men homosexualitet skulle inte kunna bero på detta då alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Hm, sant. Fast för oss människor borde det ju minska mer och mer iom att vi kan göra aborter.

Ja, man tycker det, men som sagt så kommer det alltid finnas en viss procent som ärvs vidare. Sedan har det ju inte enbart att göra med huruvida de kan sprida generna vidare eller ej. Våldtäkttendenser kan finnas hos många män. Annars skulle det inte ske så mycket våldtäkter. Som sagt, jag har inte boken här, annars skulle jag läsa in mig mer på det. Nu tror jag dock jag ska sova, men jag kan svara igen imorgon 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Okej. [y]

Men homosexualitet skulle inte kunna bero på detta då alltså?

Today is a good day to die

Nej, i och med att det finns så många homosexuella individer i en och samma population, och man har kartlagt gener hos homosexuella så har man lagt bort den eventuella teorin. Det har så klart ursrung i en mutation, men det har alla våra egenskaper 🙂


   
SvaraCitera

misfits:

genom våldtäkt så kommer ju generna att föras vidare. Och så länge arten förs vidare är det en evolutionär

Som det där sjuret som klättrar upp i trädet och får väla mellan att hoppa och dö eller bli våldtagen eller ngt sånt. Vad fan var det för djur nu : (


   
SvaraCitera

Om nu överlevnadsgraden blir högre på grund av homosexuella individer, varför finns det inte fler isåfall? [no-no] Överlevnad är ju the top priority för alla djur typ, även människan så då borde det väl vara uppenbart att evolution framhäver homosexualiteten.


   
SvaraCitera

Dightkuz:

Om nu överlevnadsgraden blir högre på grund av homosexuella individer, varför finns det inte fler isåfall? [no-no]

För att det ska vara lagom mängd? Utan kvinnor hade vi inte överlevt, utan män hade vi inte överlevt. På samma sätt behövs både hetero- och homosexuella för maximal mängd (överlevande) avkomma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dightkuz:

Om nu överlevnadsgraden blir högre på grund av homosexuella individer, varför finns det inte fler isåfall? [no-no] Överlevnad är ju the top priority för alla djur typ, även människan så då borde det väl vara uppenbart att evolution framhäver homosexualiteten.

Om det fanns en alldeles för hög procent så skulle ju isåfall reproduktionen minska. Det är ju en fin balans mellan reproduktion och överlevnadsgrad. Det har säkert funnits fler homosexuella under någon tidsperiod, men eftersom det inte var lönsamt så minskade andelen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

På samma sätt behövs både hetero- och homosexuella för maximal mängd (överlevande) avkomma.

Exakt 🙂


   
SvaraCitera

De vill bara knulla tror jag.


   
SvaraCitera

Åh, vad jag blev glad av att läsa detta! [love]

Detta borde man lära ut i skolan så alla homofober som säger att homosexualitet är onaturligt lär sig något! [mad]


   
SvaraCitera