Aviseringar
Rensa alla

Angela Merkel: Tyskland kommer att bli en islamistisk stat


Ämnesstartare

Kalle Cutta:

Möjligheten att man har översatt hennes ord från tyska till engelska finns.

Med tanke på att de berättar att hon sagt det här i en tysk dagstidning så har de med all sannolikhet översatt hennes ord från tyska till engelska.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Med tanke på att de berättar att hon sagt det här i en tysk dagstidning så har de med all sannolikhet översatt hennes ord från tyska till engelska.

Grejen är att hon inte sagt det någonstans, så det är ingen felöversättning. Det är en lögn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Grejen är att hon inte sagt det någonstans, så det är ingen felöversättning. Det är en lögn.

Tja, har hon sagt det så har hon sagt det i Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kan inte tyska så jag har ingen aning.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Tja, har hon sagt det så har hon sagt det i Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kan inte tyska så jag har ingen aning.

Venfort:

Det enda jag hittat om den artikeln är att det är en lögn. Jag sökte på tyska och hittade ingenting som ens liknade det. På familysecu​ritymatters.org som är ursprungsartikeln finns det inga källor, ingenting som styrker att detta är något Merkel faktiskt sagt

Om inte Frankfurter Allgemeine Zeitung har skrivit en artikel om ett sådant uttalande, så tror jag inte att hon sa det till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Det enda jag hittat om den artikeln är att det är en lögn.

Venfort:

På familysecu​ritymatters.org som är ursprungsartikeln finns det inga källor, ingenting som styrker att detta är något Merkel faktiskt sagt.

http://www.familysecuritymatters.org/publications/id.7440/pub_detail.asp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Om inte Frankfurter Allgemeine Zeitung har skrivit en artikel om ett sådant uttalande, så tror jag inte att hon sa det till dem.

Nej, det tror inte jag heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, Haaretz talade också om det. Måste vara ännu en lögn.

​ http://www.haaretz.com/news/international/merkel-mosques-to-become-bigger-part-of-ger​man-life-1.314495

Merkel: Mosques to become bigger part of German life

After uproar over central bank official's remarks disparaging Muslims, German chancellor urges country to reconcile with implications of 4 million Muslim immigrants.

"Our country is going to carry on changing, and integration is also a task for the society taking up the immigrants," Merkel told the Frankfurter Allgemeine Zeitung daily


   
SvaraCitera

Sming:

http://www.familysecuritymatters.org/publications/id.7440/pub_detail.asp​

Ja. Läs vad jag skrev.

Venfort:

På familysecu​ritymatters.org som är ursprungsartikeln finns det inga källor

Vad gäller Merkels citat.

Sming:

"Our country is going to carry on changing, and integration is also a task for the society taking up the immigrants,"

Läs vad det står. "Vårat land kommer fortsätta att förändras, och integration är också ett ansvar för samhället som tar emot invandrarna." Inget om att det är fler moskeer än kyrkor, inget om ens muslimer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Ja. Läs vad jag skrev.

Venfort:

Vad gäller Merkels citat.

Venfort:

Läs vad det står. "Vårat land kommer fortsätta att förändras, och integration är också ett ansvar för samhället som tar emot invandrarna." Inget om att det är fler moskeer än kyrkor, inget om ens muslimer.

Du har rätt, läste fel där.

Men det finns hänvisningar. Frankfurter Allgemeine Zeitung som sagt. Jag kan ju komma med fler länkar där man hänvisar till samma tidning. men bespara mig gärna tiden om du av vilket jag fått intrycket av, inte tror på historien alls.


   
SvaraCitera

Sming:

Men det finns hänvisningar. Frankfurter Allgemeine Zeitung som sagt.

Detta är exakt vad Merkel sa: "Allerdings ist auch klar: Unser Land wird sich weiter verändern, und Integration ist auch eine Aufgabe für die Gesellschaft, die die Einwanderer aufnimmt. Wir haben uns über viele Jahre darüber Illusionen gemacht. Moscheen etwa werden stärker als früher ein Teil unseres Stadtbildes sein."

Hela artikeln finns ​här.

För er som inte förstår tyska betyder det ungefär: "Men det är också tydligt: Vårt land kommer att fortsätta att förändras och integration är också en uppgift för samhället som tar emot invandrare. Vi har i många år gjort oss illusioner om detta. Moskeer har blivit en tydligare del av våran stadsbild."

Notera även att detta är en väldigt, välidigt liten del av en lång intervju. Men en kort summering.

Sming:

Germany Will Become Islamic State, Says Chancellor Merkel

Nej, det sa hon aldrig.

Sming:

Chancellor Angela Merkel said that Germans have failed to grasp how Muslim immigration has transformed their country and will have to come to terms with more mosques than churches throughout the countryside, according to the Frankfurter Allgemeine Zeitung daily.

Nej, detta är felaktigt. Hon säger att Tyskland förändras. Inte att det är muslimsk immigration som transformerar landet. Likaväl säger hon ingenting om fler moskeer än kyrkor varesig på landet eller i städerna.

Sming:

"Our country is going to carry on changing, and integration is also a task for the society taking up the task of dealing with immigrants,” Ms. Merkel told the daily newspaper. "For years we've been deceiving ourselves about this. Mosques, for example, are going to be a more prominent part of our cities than they were before.”

Någolunda korrekt översättning, även om vissa ord bytts ut för att ge Merkel en udd som hon inte har. Aufnimmt till exempel betyder i detta sammanhanget att ta emot, inte att hantera.

Sming:

Germany, with a population of 4-5 million Muslims, has been divided in recent weeks by a debate over remarks by the Bundesbank's Thilo Sarrazin, who argued Turkish and Arab immigrants were failing to integrate and were swamping Germany with a higher birth rate.

Detta är för det mesta sant. Visserligen har Tyskland snarare 3-4 millioner muslimer i landet, men det är irrelevant. 2 miljoner hit eller dit.

Sming:

The Chancellor’s remarks represent the first official acknowledgement that Germany, like other European countries, is destined to become a stronghold of Islam. She has admitted that the country will soon become a stronghold.

Nej, detta är inte sant. Om skribenten har tolkat vad hon sa som detta är han/hon troligtvis inte speciellt duktig på tyska eller en ren lögnare.

Sming:

Resten

Har ingenting med Merkel att göra och med skribentens tidigare misstag kan man ju bara anta att resten är grova förenklingar, missförstånd och rena lögner.

Case dismissed.


   
SvaraCitera

Jag kan till och med göra detta skitttrött och halvfull. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Var kommer siffrorna ifrån?

Nå? Alltså, det skulle vara intressant att se dem i sin rätta kontext. Vilken/vilka undersökningar är det som skribenten använder i artikeln?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Text

Så kort och gott. Angela merkel uttalande sig aldrig om saken, och alla andra tidningar som publicerat artikeln har gått på en jättelögn, enligt dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Så kort och gott. Angela merkel uttalande sig aldrig om saken, och alla andra tidningar som publicerat artikeln har gått på en jättelögn, enligt dig?

Då "alla andra tidningar" i första hand tycks vara en propagandatidning samt tyska tidningar som återgett det hela någorlunda rätt, så är det inte speciellt långsökt.
Och när alla andra tidningar refererar till den artikeln som källa, och den artikeln inte innehåller något sådant påstående, är det ju rimligt att anta att det är där felet ligger.


   
SvaraCitera

Sming:

Angela merkel uttalande sig aldrig om saken, och alla andra tidningar som publicerat artikeln har gått på en jättelögn, enligt dig?

Nästan. Angela Merkel pratade om invandring och muslimer. familysecuritymatters.org skrev en skev och lögnaktig artikel om det, resten av internettidningarna tog artikeln och publicerade den i sin egen nättidning.


   
SvaraCitera