Aviseringar
Rensa alla

Ångest


Ämnesstartare

Jag har ganska oftast ångest. Jag skulle vilja höra era åsikter om hur ni botar/dämpar eran ångest så kanske jag kan ta efter [smile]


   
Citera

Menar du att du har en känsla av ångest nästan konstant, eller panikångest-attacker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Både och.


   
SvaraCitera

människan:

Både och.

För båda:

- Gå i samtalsterapi, och ät medicin om det behövs. Inse att bara du själv kan ta dig ur detta, ingen annan, men du kanske behöver en hjälp på traven.

- Kartlägg vad som triggar igång ångesten för att vara mer förberedd. Det kan vara t.ex. stress över något, hyperventilation, så något som påminner om någonting otrevligt.

- Ät bra och regelbundet, sov regelbundet, rör på dig regelbundet och gör sådant du mår bra av. Träna på att stressa av/sänka kraven om du är stressad.

Om du får panikångest:

- Kom ihåg att du inte kan dö eller på något sätt bli skadad. Det är bara jobbigt mentalt just då och går över. Det är ingenting farligt, även om det är jobbigt.

- Träna på att andas "med magen" i djupa, lugna andetag. Du kan lura din kropp på så sätt, så att den blir lugn. Öva gärna på detta då du inte har en attack.

- Koncentrera dig på någonting fyrkantigt, tex en tavla. Följ dess kanter med koncentrerad blick och håll andan vid varje hörn.

- Håll dig nära golvet och dra en filt omkring dig.

OBS! Jag är ingen expert, så ta inte mina råd på blodigt allvar. Detta är bara vad jag följer själv.


   
SvaraCitera

kram[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack MissAnox för dina råd. Jag får hjälp på traven så det är redan ordnat:)


   
SvaraCitera

Ta kontakt med en psykolog. Är du under 18 finns alltid bup. Annars unga vuxna. Annars vuxenpsyk.
KBT tror jag passar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hjälp! [smile]


   
SvaraCitera

ut och spring!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

människan:

Jag har ganska oftast ångest. Jag skulle vilja höra era åsikter om hur ni botar/dämpar eran ångest så kanske jag kan ta efter

Jag har också lidit av hög ångest och panikångestattacker. Om du har såpass mycket problem att det hindrar dig i din vardag, att du undviker att åka eller gå till platser eller umgås med människor av rädsla för att drabbas av panikångest tycker jag att du ska söka hjälp. Det kan kännas omöjligt att föreställa sig ett liv utan den konstanta rädslan, men om man får den hjälp man behöver så är det möjligt att bli frisk och då är kämpandet värt det.

Om du bara vill ha vanliga, enkla, hemma-tips så tycker jag att MissAnox skrev väldigt bra:

MissAnox:

- Kom ihåg att du inte kan dö eller på något sätt bli skadad. Det är bara jobbigt mentalt just då och går över. Det är ingenting farligt, även om det är jobbigt.

MissAnox:

- Träna på att andas "med magen" i djupa, lugna andetag. Du kan lura din kropp på så sätt, så att den blir lugn. Öva gärna på detta då du inte har en attack.

Sedan kan jag även tipsa om ett bra sätt som jag själv lärt mig använda mig av. Min symptom på ångest är illamående, och mitt problem var social fobi. När jag satt i ett klassrum mådde jag alltid illa och fick panik. Sedan lärde jag mig att fokusera utåt, inte inåt. Om du sitter i en jobbig situation - vänd blickarna mot saker i rummet, fokusera på saker som personerna säger och ignorera dina panikkänslor. Snart kommer du ha glömt bort att ha ångest.


   
SvaraCitera

jag ringer på en kompis.


   
SvaraCitera

Det viktigaste är nog att du har någon att prata med om ångesten du känner. Lider också av denna hemska åkomma. Min medicin är den gröna örten mary jane,den funkar väldigt bra mot ångest och diverse andra bekymmer. Då har jag ändå provat det mesta av det kemiskt framställda läkare skriver ut. läkarnas ordinerade "mediciner" är verkligen inget jag rekommenderar,Det skapar verkligen mer problem än vad det löser.


   
SvaraCitera

Lysnnar på musik, tränar,äter mat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

Min medicin är den gröna örten mary jane,den funkar väldigt bra mot ångest och diverse andra bekymmer.

Tack! Var köper du den? Och vilka andra bekymmer funkar den mot? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djurrättaren:

Om du sitter i en jobbig situation - vänd blickarna mot saker i rummet, fokusera på saker som personerna säger och ignorera dina panikkänslor. Snart kommer du ha glömt bort att ha ångest.

Skall prövas tack! [smile]


   
SvaraCitera