Aviseringar
Rensa alla

Ångest,gå upp i vikt ?


Ämnesstartare

Hejj har sån ångest igen & behöver hjälp...
Jag är 1.56 & väger ca 48 kilo. Är det underviktigt? När ja kollade mitt BMI hos skolsköterskan för ca 1,5 månader sedan låg det på 20, alltså normalt. Men nu äter ja knappt nånting , ja får panik över att gå upp i vikt. Har gått ner 7 kilo sen augusti månad, är det mkt? Jag är int en sådan person som direkt räknar kalorier. Utan ja svälter mig istället , försöker att gå ut & gå så ofta som möjligt. Men nu när det är så fruktasnvärt kallt ute stannar ja inne & smyg tränar på mitt rum. Mina föräldrar vet om hur det är för att skolans kurator ringde hem & berättade att ja inte åt , att jag gick ner i vikt. Nu tror mina föräldrar att ja äter eftersom ja tar en lagom portion & tar in den på mitt rum. Men ja äter inte den, ja slänger ut den genom min altandörr som jag har. Jag vill gå ner i vikt,ja vill verkligen det. Jag spyr inte upp maten det gör jag inte, jag äter bara lite. Mindre än ett mål om dagen. Som jag sa ja väger ca 48 kilo & vill gå ner till 35 innan sommaren , har redan gått ner 7 kilo sen förra sommaren men om ja kämpar mer kanske ja kommer till min drömvikt. Det är ju jul nu & det betyder julmat. Ja vet inte vad ja ska göra , jag vill inte äta. Men eftersom släkten är där så kmr dem att tvinga på en mat. Antagligen kommer ja att spy upp det när ja kommer hem. För ja är så fruktansvärt rädd för att gå upp i vikt. Jag får ångest blir sur på mig själv -& skär mig.... Ja vet inte om ja ska kontakta BUP, kuratorn bad min mamma att göra det... Men kan inte kuratorn beställa en tid till en `?...
Vad händer med mig?`Vad ska ja gör? Snälla hjälp mig. Vill bara ha seriösa svar, för detta är inte kul & inget att skämta om.


   
Citera

Isabella:

Ja vet inte om ja ska kontakta BUP, kuratorn bad min mamma att göra det... Men kan inte kuratorn beställa en tid till en

Gå dit. Kuratorn kan säkert hjälpa dig. Du behöver ändra din syn om vikt.

Försök äta lite julmat, den är god.

Dold text: styckeindelning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra ska du ju definitivt inte tro att det är iaf. prata med bup eller en riktig psykolog som kan remissa dig till någon som kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska nog prata med henne igen... det behöver jag nog göra.
Kan alltid försöka!

Nee ja vet att de inte är bra, att det är farligt. Ska testa det & se vart det leder. Det är aldrig farligt att i alla fall testa.


   
SvaraCitera
time
 time

Isabella:

Jag är 1.56 & väger ca 48 kilo. Är det underviktigt?

Det är för lite. Ett hälsosamt BMI ska enligt mig ligga mellan 20-23 och du ligger på 19. Skulle du väga 35 vore det på tok för lite, och helt ärligt - jag tror du själv inser att du har svåra problem med maten. Jag hoppas verkligen att du får mod att söka hjälp med det här! Din skolsyster eller kurator kan ge dig en tid på BUP och du kan själv ta kontakt med BUP direkt om det känns bättre så. Huvudsaken är att du ska få vård och stöd så du inte behöver känna så här om mat.

Isabella:

Det är aldrig farligt att i alla fall testa.

Faktum är att där har du totalt fel. Det är väldigt, väldigt, väldigt farligt att testa det här. Du kan dö av anorexi - många har gjort det. Återigen så hoppas jag att du söker hjälp och slutar försöka gå ner i vikt.

Det är inte farligt att äta och du kommer inte bli tjock! När din vikt ändras från dag till dag är det inte fett som ökar eller minskar, utan det beror helt på om du har mat i magen och hur mycket du har druckit. Väg dig inte för ofta alltså, för då får du inte ett vettigt svar. Det krävs faktiskt väldigt hårt kämpande för att gå upp i vikt på riktigt, lika mycket jobb som det krävs för att gå ner i vikt.

Jag lovar dig att du bara kommer må hundra gånger sämre om du går ner ännu mer! Fråga vem som helst som varit i den situationen. När jag själv hade svåra ätstörningar kände jag mig hundra gånger tjockare och ledsnare när jag nått den där målvikten, än vad jag gjorde till att börja med.


   
SvaraCitera
time
 time

Ett annat tips jag kan ge dig är att kolla på dina kompisar eller andra människor runtom dig som äter. Går de automatiskt upp ett kilo av att fika eller äta som vanliga människor gör? Nej, det gör de inte! Det är bara ätstörningsmonstret i ditt huvud som låter dig tro att det är så. Det är helt och hållet en lögn.

Du kan utan dåligt samvete äta 2000 kalorier per dag för det är vad en människa ska få i sig på ett ungefär. Nu sa du att du inte räknar kalorier och det är hur bra som helst, men 2000 kcal motsvarar frukost, lunch, middag, kvällsmål + mellanmål och godis/snacks, vad man nu vill äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aa okejj. Ne ja menade att testa ta kontakt med BUP det kan ju aldrig skada.
Jepp ja inser själv att ja har stora problem med maten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isabella:

om ja kämpar mer kanske ja kommer till min drömvikt.

Fast när du väl nått den vikten kommer din drömvikt ha sjunkit, som för de flesta med anorexia.
Tro mig, det är inte värt det. Du är redan nu underviktig.

Isabella:

Ja vet inte om ja ska kontakta BUP,

Det är nog bra. Det verkar som att du behöver prata med någon om detta.

Isabella:

Vad händer med mig?

Du har ätstörningar verkar det som.

Isabella:

Vad ska ja gör?

Sök hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Sök hjälp.

Okejj ! Ska nog göra det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fler?..


   
SvaraCitera
pimpim

Isabella:

Jepp ja inser själv att ja har stora problem med maten.

Bra att du skriver så, för det är först när man har insett att man har problem som det går att bli frisk. Det är ingen bra idé att kämpa för att nå din målvikt för du kommer ändå aldrig bli nöjd när du är sjuk.
Kämpa istället för att bli frisk, det är såååå mycket mer värt!
Känner du att ätstörningen är en del av dig, liksom en trygghet? Att det är något du kan ha kontroll över? Att du inte vill släppa det?
Jag har själv varit där du är så jag förstår dig. Och jag vet att det är svårt att släppa alla tankar, men det går. Absolut, men man måste ha viljan, du klarar det!

Jag lovar dig, livet är så otroligt mycket mer än en massa dåliga tankar om mat och vikt. Och när du är frisk kommer du inse det... ta hand om dig[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pimpim:

Känner du att ätstörningen är en del av dig, liksom en trygghet

Ja det känner ja verkligen att den har,en trygghet.!

pimpim:

Att det är något du kan ha kontroll över

Nja nej kontroll har ja direkt inte.

pimpim:

Att du inte vill släppa det?

Ja ungefär så,ja vill inte släppa det , det är som en vana nu.

Okejj känns ändå skönt att det finns nån som har/hade det !:) Tack & dsm:)


   
SvaraCitera
pimpim

pimpim:

Att det är något du kan ha kontroll över?

Menade nog mer att du liksom kan känna att du har kontroll över vad du äter.

Tycker du ska försöka ta modet till dig och gå till bup nu. Det är inte farligt och kommer inte att göra nånting värre iallafall. Det kanske inte hjälper efter första gången, man måste ge det lite tid.
Du verkar vara en klok tjej, jag tror du fixar det här [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pimpim:

Menade nog mer att du liksom kan känna att du har kontroll över vad du äter.

Aha du menade så , nja nej inte direkt visa dagar har jag det andra inte beror på.
Jag ska nog försöka att göra de !

pimpim:

Du verkar vara en klok tjej, jag tror du fixar det här

Tack! 🙂


   
SvaraCitera

Viktigt är att en ätstörning inte alltid har med vikten att göra, eller med BMI:et, utan den inställning man har till mat och ätande. Du verkar vara rädd för mat: det är inte bra. Jag hoppas att du får en trevlig läkare och terapeut på BUP!


   
SvaraCitera