Aviseringar
Rensa alla

Ångest Overklighetskänslor Spice HJÄLp!


Ämnesstartare

Kan jag fått, Derelisation/Psykos? Ångest.Spice.Overklighetskänslor.Ständiga tankar.

För 1,4 månad sedan rökte jag spice. Jag och en kompis hade inte rökt spice förut så vi smög ut på natten och träffade en gammal kompis i 20 års åldern, vi stod och pratade lite och så ringde min mobil och pappa ringde, så jag svarade och han tyckte att jag skulle komma hem och inte vara ute vid den tiden, jag svarade ja jag behövde ta lite luft och lade på. Sen så gick jag och mina två kompisar bakom våran skola då och han hade tänd en holk och frågade om jag skulle ha, jag sa ja visst för att jag ville vara cool och inte vara den töntiga killen, jag tog ett"!! Vanligt halsbloss inte mer, sen gick det några sekunder och då kickade det sönder. Jag fick panik och kände hur allt förändrades, kändes som om att jag var i verkligheten fast i en försämrad dröm, jag fick panik och skrek till min kompis Linus att jag måste hem min pappa har ringt, jag gick så fort jag kunde och kände hur jag svettades och fylldes med en stark rädsla och Ångest så att det brändes i hjärnan! Jag gick och gick men kändes som jag inte kom någon stanns, ibland kom jag tbx till verkligheten men några sekunder då och då så gick jag in i drömmen, Jag Bode inte så långt bort, mina kompisar sa mitt namn o bad mig ta det lugnt och lugna mig och min kompis trodde jag fått psykos medans han höll på att skratta sönder! Jag sa jag kommer dö och bad han sluta dryga och lyckades filma lite. Jag gick hemåt, min pappa stod på gatan och frågade: är det du pappa, och fick ett svar ja, så jag sprang in och försökte andas innan han hunnit komma in, och kände att jag blev törstig vilket min kompis nämnt händer, så jag gick till diskon och drack vatten och tog lite coca cola. Jag hade fortfarande panik och pappa kom in i lägenheten, han fråga om jag hade planerat att gå ut och jag ljög och lyckades få fram ja jag hade planerat och sa att vi går o lägger oss nu, jag gick till sängen och tog av kläderna, jag kände mig då lite lugnare då jag var hemma, men symptomen jag kände var: Utbränd,stressad,ångest i hjärnan, min mun och ansikte var bort domnat, jag kände hur hjärtat gick i 12000 slag per minut, trodde jag skulle dö av hjärt attack/hjärtklappning, jag tog mobilen och skrev till folk vid kl 2 på natten var den då, jag sökte även på internet om psykos och spice och skit i en timme. Jag fick nog och försökte somna, med lite om o men så lyckades jag somna. Dagen efter kände jag inte igen mig själv, hade overklighetskänslor vilket jag inte hade en aning om vad det var, jag klev upp och drog hem till min morsas hus och satte mig på altanen och tog en cigg, jag tänkte vad fan har hänt med mig, ringde min polare som var med o han kom o snackade med mig, jag blev nojjig och frågade han som gav mig spicet hur länge det sitter i, jag trodde jag var efterbäng först och googlade det, det höll i en vecka då jag tänkte att efterbäng i 7 dagar går inte av ett bloss spice, så jag googlade fram Depersonalisation/Derelisation & overklighetskänslor, fick en panik attack och skakade och hjärtat rusade och hade även gråten näst intill på väg, jag var tvungen o sova med kläder på för att känna kroppen varm, jag låg upp på skoldagarna till 12-1 och googlade tills jag en dag fick nog 1 månad innan sommar lovet, sket i allt och trodde det var Depersonalisation och brydde mig inte så det gick nästan över, men efter 2 veckor kom det tillbaka. Jag blev nojjig och började söka igen och trodde det inte var overklighetskänslor & ångesten utan schizofreni & psykos, jag tog till mig och fick panik attack för jag letade efter symptomen och blev vaksam på minsta ljud och trodde de var hörsellhallucination. Det har pågåt nu tills idag och grubblat o tänkt och varit vaksam, är lite hypokondrisk utav mig, jag har blivit så rädd och orolig att jag smsar 118 800 om frågor och ringt. Ringt bris och sjukvårdsupplysnigen, inget har hjälpt långsiktigt utan bara lite. Har tänkt på allt så mycket och tror att jag har vanföreställningar när jag kollar in i ett ljus på kvällen och sedan ut i de mörka att mönstret och de från lyset är en vanföreställning. Jag har tänkt så mycket så hjärnan blivit helt slut i huvudet, orkar ingenting är utmattad och tror jag har lungcancer och hjärnblödning och tumör, har även ett svagt trck i tinningarna tror det är utav att jag spänner ansiktet för att kunna verkligen se om jag inbillar mig saker och är på vakt hela tiden efter nya symptom och ljud, jag ska träffa Kbt om 1-3 veckor och ska nämna det här. Detta tär på mitt liv, känns som att jag håller på att bli galen och ska kopplas bort från världen o hamna i psykos.

Frågor: Om man har en drogutlöst psykos eller är på väg in i en, vet man själv om det då?

Är det bara massa nojj och tankar att jag skrämmer upp mig själv?

Overklighetskänslor beror på ångest så stark att hjärnan inte kan belasta den, och går vidare till försvarssystemet?

Kan man drogutlösa en psykos av ett bloss spice?

Någon son känner igen sig och kan nästan bekräfta något.


   
Citera
Ämnesstartare

du bara överdriver, jag rökte spice i 2år typ o då fick jag psykos nån gång ibland men de höll max 1h liksom. men psykosen kan vara nästan likadan 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig testat spice, men hört många som sneat på det pga. kan ju vara vilken skit som helst i... kan de ju vara i andra drugs också, men eftersom målgrupp1 verkar var 14 år och inte "fina i kanten" så känns det som det finns en hel del shit i det.

Rök rent ist :pPpp

Med andra ord, vettefan. Hör med flashback. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Overklighetskänslorna du beskriver låter som de stämmer in på derealisation - drogutlös sådan, kan vi förmodligen anta. Att du är rädd och känner oro inför den upplevelsen är väldigt förståeligt, då det kan kännas väldigt olustigt att byta perceptionsstil på det sättet; att gå från en omvärldsuppfattning till en annan. Jag tror att det du bör veta är att det de allra flesta gånger inte alls är farligt, förutom att det kan vara psykiskt obehagligt tillstånd när man inte är van vid det. Det bästa du kan göra är att försöka slappna av så gott du kan - kanske genom att se på någon feel-good-film och andas lugnt och kontrollerat (ta ett andetag, håll inne i fem-tio sekunder och andas ut och repetera sedan).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sök hjälp för säkerhets skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rök en till


   
SvaraCitera
reben

JuicyG: du bara överdriver

nice validering av problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hittat ett alright läge till overklighetskänslor om samman fattar så vart jag ju stressad och fylld av ångest under tiden då drogruset var så de måste jag varit o passar in på  två teorierna som finns: overklighetskänslor skapas utav ångest så stark att hjärnan inte kan belasta det och då går det över till försvars systemet. Det andra är att Hjärnan varit stressad under en lång tid. Men psykos kan det inte vara kan du bekräfta det för det är de ända jag spänner mig för, har ingen känsel i ansiktet eller spänner ansiktet omedvetet så det blir nog ihop draget, sedan så är ju ljushallucinationerna fake kan jag säga jag inbillar mig men svårt att få ner det, och om man är i psykos vet man om det då?

Qulikilavisier:
Overklighetskänslorna du beskriver låter som de stämmer in på derealisation - drogutlös sådan, kan vi förmodligen anta. Att du är rädd och känner oro inför den upplevelsen är väldigt förståeligt, då det kan kännas väldigt olustigt att byta perceptionsstil på det sättet; att gå från en omvärldsuppfattning till en annan. Jag tror att det du bör veta är att det de allra flesta gånger inte alls är farligt, förutom att det kan vara psykiskt obehagligt tillstånd när man inte är van vid det. Det bästa du kan göra är att försöka slappna av så gott du kan - kanske genom att se på någon feel-good-film och andas lugnt och kontrollerat (ta ett andetag, håll inne i fem-tio sekunder och andas ut och repetera sedan). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå spice

ta inga droger som du inte vet det specifika namnet på

googla information innan


   
SvaraCitera