Aviseringar
Rensa alla

Ångest & rädsla


Qeeze
Ämnesstartare

Jag går runt med en ständig ångest, den här ångesten får mig att inte äta som jag ska. För mig känns det HELA tiden som om jag äter mest i hela värden. Det finns INGEN annan som äter så mycket som jag. Det är jag som intar mest kalorier om dagen. (Så tänker jag)

Detta leder till att jag aldrig kan unna mig något gott. Jag önskar att jag kunde äta upp en 200g chokladkaka för mig själv eller en hel Ben & Jerry. UTAN DÅLIGT SAMVETE!

För mig är detta onormalt. I min verklighet äter ingen som äter som jag. Och är det någon som säger att dom brukar göra de så tror jag inte på dom. Inte innan jag har sätt det med egna ögon kan jag tro på de. 

Jag har pratat med terapeuter, men får inget riktigt svar. Är det någon här som kanske har varit med om samma situation? vad ska jag göra? Hur ska jag "öva" bort kontroll behovet?


   
Citera

Qeeze: ag önskar att jag kunde äta upp en 200g chokladkaka för mig själv eller en hel Ben & Jerry. UTAN DÅLIGT SAMVETE!

Man ska inte äta så mycket utan dåligt samvete. Det är inte många som kan göra detta.


   
SvaraCitera

Frågan ligger i varför du äter så mycket vardagligen, hur du får lusten i första hand. Det är lite fel att jämföra sig själv med någon annan men jag äter inte så mycket när jag har ätit en portion, kan vara max knäckerbröd eller små snacks här och där. Tänk på att du också kan ha vissa bakelser eller andra sötsaker hemma som väcker din uppmärksamhet, min hemlighet tror jag skulle va att jag inte alltid har tillgång till sånt hemma. Du behöver inte den där Ben & Jerry, ifall du kan göra det så kan du bara äta när du är hungrig vilket kan höja din självkänsla.


   
SvaraCitera

Ta reda på roten i ditt problem sen lösa det , enklast så 🙂  


   
SvaraCitera

Vet precis hur du känner.. Lider av en ätstörning och vet hur långt det kan gå.. Har ett bmi på 14,7 nu och är påväg tillbaka till ett friskare liv. Jag har nyss börjat blogga och skriver om min kamp mot ätstörningen, svälten och ångesten samt min vardag då jag tagit mig ifrån en väldigt destruktiv samborelation och kämpar för ett bättre liv. Titta gärna in och lämna en kommentar, det skulle betyda jätte mycket för mig, kram!

Lyckanfinns.blogg.se


   
SvaraCitera

Jag håller med Aaron om att du måste hitta orsaken till ditt problem. Dock kan det ta tid att fixa ditt problem, men man måste ta tag i det lite i taget. :)Du kan ju börja med att försöka äta lite mer än du brukar. Gör detta tills det känns bekvämt med den mängden. Öka sedan lite mer. 
Men jag tycker dock att du ska försöka prata med fler terapeuter/kuratorer så att du kan få professionell hjälp med ditt problem! 

 

Ha det fint!


   
SvaraCitera