Forumet - Ångestdämpande?

Ångestdämpande?

2648 0 25
Min psykolog vill att jag ska börja med ångestdämpande. Jag tvekar, eftersom jag hört skräckhistorier om en moster som fick ångestdämpande och blev som en zombie och kunde knappt lyfta på sina fötter när hon gick på grund av sin medicinering.

Vad är era erfarenheter av ångestdämpande?
bestefar:

Vad är era erfarenheter av ångestdämpande?

Man behöver ju inte gå på dem dygnet runt och om man inte tar mer än vad man ska så blir man ingen zombie.

Jag själv fick Sobril utskrivet och skulle ta det vid behov. Det slutade med att jag tog tio gånger min ordinerade dos och drack vin till det istället om kvällarna.

Inget jag rekommenderar dock.

Spana också in:

bestefar:

Jag tvekar, eftersom jag hört skräckhistorier om en moster som fick ångestdämpande och blev som en zombie

Det beror helt på vad du får för medicin.
När jag fick SSRI (antidepp) så blev jag avtruppad osv, nästa lite zombie. Nu får jag atarax istället, som är mot oro, vilket fungerar bra för mig, ingen avtrubbning alls än så länge.
bestefar:

Men SSRI = antidepp = helt annat än ångestdämpande? Eller?

SSRI är antidepressiva, vilket betyder att de bara har långsiktig effekt; man tar dem under en längre period, inget man mår bättre av efter ett piller.

Ångestdämpande (lugnande) däremot har kortverkande effekt och tas vid (mer akut) behov. Kan hända att man bara behöver ta en eller två i veckan, beroende på om man får panikångestattacker.

Många tar SSRI under en period och kompletterar när det känns extra svårt med ångestdämpande.