Aviseringar
Rensa alla

Ångestdämpande?


Ämnesstartare

Min psykolog vill att jag ska börja med ångestdämpande. Jag tvekar, eftersom jag hört skräckhistorier om en moster som fick ångestdämpande och blev som en zombie och kunde knappt lyfta på sina fötter när hon gick på grund av sin medicinering.

Vad är era erfarenheter av ångestdämpande?


   
Citera

allt är relativt, vissa funkar asdåligt på vissa mediciner men asbra på andra. ångestdämpande brukar ge nedsatt humör dom första veckorna, men finns ju även lugnande medel som atarax som väldigt många får testa innan ssri(?)preparaten.


   
SvaraCitera

bestefar:

Vad är era erfarenheter av ångestdämpande?

Man behöver ju inte gå på dem dygnet runt och om man inte tar mer än vad man ska så blir man ingen zombie.

Jag själv fick Sobril utskrivet och skulle ta det vid behov. Det slutade med att jag tog tio gånger min ordinerade dos och drack vin till det istället om kvällarna.

Inget jag rekommenderar dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det går nog bra:). nu tvivlar jag på att jag har den medicin som din doktor vill att du ska ta men jag har i alla fall inte blivit någon zombie:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

EN MOSTER

Förlåt jag menade monster [sad]

uppenbar:

och skulle ta det vid behov

Så man tar det inte regelbundet?


   
SvaraCitera

bestefar:

Så man tar det inte regelbundet?

SSRI tar man regelbundet men ångestdämpande tar man vid behov.


   
SvaraCitera

har inte märkt av några negtativa effekter utav dom, visst i början kanske man mår lite sämre eller inte tycker att dom hjälper, men för mig har dom hjälpt.


   
SvaraCitera

bestefar:

Jag tvekar, eftersom jag hört skräckhistorier om en moster som fick ångestdämpande och blev som en zombie

Det beror helt på vad du får för medicin.
När jag fick SSRI (antidepp) så blev jag avtruppad osv, nästa lite zombie. Nu får jag atarax istället, som är mot oro, vilket fungerar bra för mig, ingen avtrubbning alls än så länge.


   
SvaraCitera

SSRI var rena sockerpillren för mig. Gav inte ens bieffekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

SSRI tar man regelbundet

Men SSRI = antidepp = helt annat än ångestdämpande? Eller?

tobias:

i början

I början såsom hur länge? 🙂


   
SvaraCitera

bestefar:

Men SSRI = antidepp = helt annat än ångestdämpande? Eller?

SSRI är antidepressiva, vilket betyder att de bara har långsiktig effekt; man tar dem under en längre period, inget man mår bättre av efter ett piller.

Ångestdämpande (lugnande) däremot har kortverkande effekt och tas vid (mer akut) behov. Kan hända att man bara behöver ta en eller två i veckan, beroende på om man får panikångestattacker.

Många tar SSRI under en period och kompletterar när det känns extra svårt med ångestdämpande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stesolid (benzo) är underbart. Dåligt bara att man blir beroende så man kan inte ta så mycket som helst utan att trubbas av [sad]


   
SvaraCitera

Sinnessjukdom:

Stesolid (benzo) är underbart

Jag tycker att det suger. Märker fan ingenting av det..


   
SvaraCitera

batterseabardot:

SSRI tar man regelbundet men ångestdämpande tar man vid behov.

Jag får ångestdämpande för regelbundet bruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Jag tycker att det suger. Märker fan ingenting av det..

Det kanske är för att jag är så liten då. Jag går igång på vad som helst, panodil, hostmedicin, avmaskningsmedel för katter - you name it.


   
SvaraCitera