Aviseringar
Rensa alla

Ångmotorn?


Ämnesstartare

sitter här och håller på och skriver lite till ett skolarbete och vefan uppfann ångmotorn?
har läst på wiki sidorna och var det Thomas Newcomen eller james Watt som kom på den bästa?

man skulle kunna säga att jag ska besvara frågan:
"vem uppfann ångmotorn som var revolutionerande och var en stor del av den industriella revolutionen"

James Watt eller Thomas Newcomen

tacksam för enkla och bra svar [bigsmile]


   
Citera

Denis Papin uppfan skiten
Thomas Newcomen gjorde den användbar
James Watt förfinade och höjde efekten


   
SvaraCitera

Newcome kom på den första ångmaskinen(närmare bestämt pumpa upp vatten ur gruvorna), det James Watt gjorde var att han effektiviserade den när han reparerade en sådan maskin. Han tog sedan ut ett patent på skitt arbete. Det han gjorde var att omvandlade pumprörelsen så att den roterade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för att ni lägger er tid på att hjälpa mig!

Älskar internet [cool]


   
SvaraCitera
Weilyn

Vet att jag är hyfsat sent ute här, men vill ändå påpeka att ångmotorns historia går långt mycket längre tillbaka än Papin.
Den första beskrivningen av en maskin som använder ångtryck för en mekanisk rörelse tillverkades av Heron av Alexandria, en Grekisk uppfinnare från första århundradet före Kristus. Maskinen kallades för en aeolipile, och untyttjade vattenånga i en extremt primitv jetmotor för att få ett hjul att snurra.
Uppfinningen var dock väldigt ineffektiv. Den kunde inte användas till något direkt praktiskt, men kunde få mekaniska statyer att röra sig, förmodligen i syfte att skrämma skiten ur folk.

En kuriositet, kanske, men ändå värd att nämnas i sammanhanget.

//Weilyn


   
SvaraCitera