Aviseringar
Rensa alla

Anmäld?


Ämnesstartare

Tror aldrig att jag varit så här nervös och orolig :s
Min mamma fick hem några paket som vi inte visste vad dom kom ifrån , rakhyvlar osv,
Så hon ringde kundtjänsten som kom fram till att jag använt mammas namn i olika fråge undersökningar och sen råkat beställa hem saker utan att veta om det.

Och det stämmer , fast det var ett tag sen , och jag använde det för att svara på frågor och få poäng i sidor som Gratis bio och pointshop , men utan avsikten att beställa något.
Men hon i kundservice skulle spärra mig ( det är ju okej ) och ANMÄLA mig. Men hon sa aldrig vars ?

Vad kommer att hända med mig ?


   
Citera
Ämnesstartare

Upp till ett år i fängelse och inte mindre än 50.000 kronor i böter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moribund:

Upp till ett år i fängelse och inte mindre än 50.000 kronor i böter.

måste inte min mamma också anmäla det då ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessicaR:

måste inte min mamma också anmäla det då ?

nej


   
SvaraCitera
Tyrael

jessicaR:

Vad kommer att hända med mig ?

Ingenting.


   
SvaraCitera

Var det gratisprodukter som kom hem? Då bör det ju inte hända något...

Eller fick ni någon räkning?


   
SvaraCitera

Jaha, jag missuppfattade frågan. Är det urkundsföfalskning det handlar om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Är det urkundsföfalskning det handlar om?

Jag vet inte .. jag har fått höra på vissa håll att urkundsförfalskning är när man har förfalsksat en namnteckning..
Min mamma tycker ju nu att det är okej , och förstår att jag inte beställt något med avsikt... Och hon vill ju inte heller anmäla mig för det..men ändå är jag livrädd...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Är det urkundsföfalskning det handlar om?

snarare identitetsstöld.


   
SvaraCitera

jessicaR:

jag har fått höra på vissa håll att urkundsförfalskning är när man har förfalsksat en namnteckning..

Stämmer. Urkundsförfalskning är att uppge någon annans namn. Det behöver inte vara en namnteckning specifikt, bara att uppge någon annans namn.
"Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år. "

disaster:

snarare identitetsstöld.

Identitetsstöld är urkundsförsfalskning. Identitetsstöld är inte ett brott i sig.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Identitetsstöld är inte ett brott i sig.

Borde det ju vara [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Identitetsstöld är urkundsförsfalskning. Identitetsstöld är inte ett brott i sig.

du har rätt får ta och kolla upp bättre innan jag häver ur mig saker nästa gång :S


   
SvaraCitera