Aviseringar
Rensa alla

Annas Eviga: Män förtrycker kvinnor


Ämnesstartare

Blev ganska less när jag idag gick in på Flashbacks Feminist & Jämställdhets forum och fann detta klippet.

http://svtplay.se/t/103434/annas_eviga

Klippet är från någon form av faktaprogram. Givetvis med en riggad panel där antifeministen får stå helt ensam om att försvara sin sak mot två urtypiska vita riddare till häst.

Temat verkar vara Varför män i alla kulturer förtrycker och har förtryckt kvinnor.

Pär ström är den främsta feministkritikern som finns i sverige och en mycket välbehövlig sådan.

Vad anser ni om klippet? Vilka har rätt och vilka har fel? Kolla klippet innan ni uttalar er, är ni väldigt väldigt snälla.


   
Citera
Ämnesstartare

"Alla män har ett ansvar." - Jävla skitsnack.

Bara när det gäller kvinnofrågan som detta yttras också. Är inga andra brott där det är majoriteten män som är brottslingarna där alla män har ansvar.

Lika löjligt som arvssynden.


   
SvaraCitera

Laddade för långsamt. Gäsp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Vad anser ni om klippet? Vilka har rätt och vilka har fel? Kolla klippet innan ni uttalar er, är ni väldigt väldigt snälla.

Håller delvis med "antifeministen", tycker dock att han är lite för envis på vissa punkter. Kvinnor ÄR de mest förtryckta, och har alltid varit det, därmed satsas det mest på dem. Håller med om att det bör vara mer debatt kring ämnen som berör mäns problem.


   
SvaraCitera

Män förtrycker inte kvinnor i alla kulturer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda sidor är idioter. Maskulinister snackar om att män är lika förtryckta som kvinnor på ett så utbrett vis att de faktiskt förnekar hur världen ser ut idag medan feminister menar att alla män är ansvariga för vissa mäns fötryck. Dessutom så stöder feminister automatiskt uppfattningen om att mäns sysslor och den manliga könsrollen är mer värd eftersom feminister så ofta har en attityd som säger "var som en man, gör som en man" osv. Jag tycker inte man kan värdera könsroller, eftersom kvinnans könsroll faktiskt innebär att hon får fostra och hålla ihop en familj (vilkte är extremt mycket värt). Mannens könsroll ger honom dock fler maktpositioner i samhället och en högre lön, och det är endast där könsrollerna i sig leder till att mannen har mer makt, då mannen i och med detta får styra och ställa mer vad gäller sådant som drar samhällsutvecklingen framåt och sitt eget liv.
Så det är lite lustigt, tycker jag, att feminister har gått på hela grejen med att män på något sätt skulle vara mer värda. Det är ju trots allt män vi offrar i krig och konflikter, kvinnorna värnar vi om eftersom de är nödvändiga för hela kärnan i en civilisation, alltså hemmet och barnfostran. Dessutom gillar jag inte att man diskuterar problemet som om det skulle vara någon tanke bakom det hela eller att män skulle vara ansvariga för det.

Dessutom tycker jag inte våldtäkter hör hemma i diskussionen om feminism och jämställdhet. Våldtäkt är ett brott som misshandel och att just män ofta är förövarna beror helt enkelt på att de kan. Det är sjuka människor som våldtar och att påstå något annat, som att problemet hör hemma i könsroller och skit, är för mig detsamma som att mena att alla män är potentiella våldtäksmän. Vilket är väldigt taskigt, tycker jag.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Båda sidor är idioter.

+1

tycker dessutom att ström avgår från ämnet lite ibland.


   
SvaraCitera

Sming:

Givetvis med en riggad panel där antifeministen får stå helt ensam om att försvara sin sak mot två urtypiska vita riddare till häst.

Självklart är det, det. Dessutom hatar jag Claes Borgström. Jäkla nyfrälst feministas tål jag verkligen inte.

Sming:

Vad anser ni om klippet?

Ja det är ju fruktansvärt vinklat där Per Ström (som visserligen är kunnig i frågan) inte är en duktig debattör tyvärr. Han tar det något väl personligt vilket gör att speciellt Bodström inte ens tycker han är värd att titta på.

Sming:

Vilka har rätt och vilka har fel?

Ja det värsta i hela grejen var där herr Bodström anser att alla män ska ta ansvar för de våldtäkter som en liten handfull män begår, vilket är helt befängt.

Vilket jäkla ansvar säger jag då?
Finns nog ingen normal man som tycker att våldtäkt är ett accepterat betéende och skulle självfallet inte uppmuntra till något sådant.
Vad mer vill den här jäkla apan att vi ska göra?

Sen när vi ändå pratar om ansvar så kan jag ju lika gärna ta upp det jag tidigare talat om en egna, personliga ansvar.
Ens ansvar för sitt egna välmående.

Det blev ett jäkla liv när jag sa att speciellt tjejer bör vara försiktiga när de utsätter sig för onödiga risker (dricka alkohol hos äldre män ect) men ingen tar detta på allvar.
Alla förväntar sig att vi ska få göra/se ut/beté oss exakt hur vi vill utan att detta ska leda till någon som helst reaktion, men det är inte så världen funkar.


   
SvaraCitera

Jag tycker att Ström är alldeles för aggressiv för att kunna ta till sig något av vad de andra säger. Han känner sig individuellt mycket förtryckt. Och han påstår sig vara underlägsen i debatten. Jag tycker det mest berodde på att han hade så få argument.

Båda könen förtrycker. Eller snarare, individer ur båda könen förtrycker. Debatten skulle dock handla om grunderna till mäns förtryck mot kvinnor, som anses mer utbrett. Vad det berodde på. Och det fick man ganska vaga svar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Kvinnor ÄR de mest förtryckta,

Intressant nog är det männen som blir nedslagna och misshandlade i störst utsträckning.

HMMMMM

framtidstron är död:

Våldtäkt är ett brott som misshandel och att just män ofta är förövarna beror helt enkelt på att de kan.

Väldigt bra sagt.

En kvinna har ju minst lika mycket att få ut av att tvinga en kille till samlag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Intressant nog är det männen som blir nedslagna och misshandlade i störst utsträckning.

HMMMMM

Fin slutsats där, är det främst män eller kvinnor som misshandlar dessa män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Gäsp.

Gillar inte förtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Laddade för långsamt. Gäsp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Kvinnor ÄR de mest förtryckta, och har alltid varit det, därmed satsas det mest på dem.

Ah, och tyvärr så behövs det också.


   
SvaraCitera

Sming:

Vad anser ni om klippet?

Blir också en aning besviken, debatten gick off target hela tiden. Det i sig är ju iofs ett bevis på hur infekterat ämnet faktiskt är, och med rätta.
Gillade inte att Järvklo inleder sitt rant med att avfärda kvinnors förtryck mot män, individers förtryck mot individer.
"Kvinnoförtryck och mansfrågor. Skulle inte ens prata om mansförtryck."
Även om det inte hade med debattämnet att göra (vilket ingen av dem verkar bry sig om i vilket fall), så var det ett jobbigt naivt uttalande.

Sming:

Vilka har rätt och vilka har fel?

Tycker bl.a att det Järvklo nämnde om hur män och kvinnor förhåller sig till dessa frågor (ex att män inte intresserar sig för eller inte vågar uttala sig kring det) kändes ganska spot on.
Även det Ström sa om att pojkar och flickor inte är kopior (helvete vad folk tjatar om detta, som att det skulle ha någon betydelse) där Järvklo kompletterade med "Det finns inget i vår biologi som förhindrar jämställdhet" var värt att plocka ut.

När Järvklo konfronterar Ströms syn på och förhållningssätt till feminism och tycker att han "Sätter jämställdhetsfrågorna i sank", måste jag nog hålla med. Ström gör ungefär som FreeWay, känner sig hotad och skapar sig en bild av feminismen som bara delvis eller inte alls stämmer. Det Järnklo säger om att det finns ett sug för att prata om dessa mansfrågor bland feminister är helt sant och det är synd att detta så ofta ignoreras eller målas över.

"Vägra skriva under på att män är det skyldiga könet" tycker jag också är helt rätt. Det är som att fylla igen ett hål genom att gräva ett annat när man pekar finger så som många gör, både feminister och andra. Det gör att folk, särskilt män, känner sig precis så hotade som bl.a Ström och FreeWay och får dem att kalla sig för "masculinister" eller annat trams.
Män som sådana har inte ett ensamt ansvar. Om man tvunget ska prata om ansvar är det ett som könen tillsammans ska dela. Därför tycker jag att det mesta Borgström säger låter ganska naivt och virrigt.


   
SvaraCitera