Aviseringar
Rensa alla

Anonymitet på internet, bra eller dåligt?


Anonymitet på internet är något positivt så länge det är inom ramen av diskussion, konversation, tankeutbyte osv. Men när det övergår till nätmobbning och hat har det gått för långt.


   
SvaraCitera

sincan:

Bra (Du röstade på detta alternativ)

Jag har inget problem med att vara ickeanonym med människor som har alla hästar hemma, om man nu säger så. Men jag kan tycka att det är skönt annars också pga då fokuseras det på det jag säger och inte döms utefter hur jag ser ett el dyl.

Det kanske var bra att denna brud är anonym t ex. Om hon nu var seriös.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=5433350


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

isola:

Jag har inget problem med att vara anonym med människor som har alla hästar hemma, om man nu säger så. Men jag kan tycka att det är skönt annars också pga då fokuseras det på det jag säger och inte döms utefter hur jag ser ett el dyl.

Är det verkligen ett så himla stort problem, att man verkligen döms efter ens utseende så fort man säger något? Hur ofta lyser det igenom?

isola:

Det kanske var bra att denna brud är anonym t ex. Om hon nu var seriös.

Ja så att hon kan bita mer[sad]


   
SvaraCitera

sincan:

Ja så att hon kan bita mer[sad]

[bigsmile]

(najnaj!!)

sincan:

Är det verkligen ett så himla stort problem, att man verkligen döms efter ens utseende så fort man säger något? Hur ofta lyser det igenom?

Nja inte så ofta, men vi dömer ju folk utefter deras utseende mer än vad vi tror.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

isola:

Nja inte så ofta, men vi dömer ju folk utefter deras utseende mer än vad vi tror.

Ja, men det är så vi funkar. Förstår inte vitsen med att förneka eller försöka motverka detta så länge det inte går ut över någon.


   
SvaraCitera

sincan:

Vet inte (Du röstade på detta alternativ)

Det skall förstås få finnas, det borde rent av vara en rättigheterna men det missbrukas ju förstås. Vi bör dock inte börja normalisera en hetsjakt på människors identitet.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

dazed:

Det skall förstås få finnas, det borde rent av vara en rättigheterna men det missbrukas ju förstås. Vi bör dock inte börja normalisera en hetsjakt på människors identitet.

[y]


   
SvaraCitera
mynona

Det är bra att man genom internets anonymitet kan utöva en olika sidor av sin personlighet och låta alla delar av sig själv komma till tals och utvecklas - dessutom kan man lära känna människor på djupet lättare då man endast får känna deras psyken, utan att distraheras av deras utseende, yrke, pengar etc.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

mynona:

Det är bra att man genom internets anonymitet kan utöva en olika sidor av sin personlighet och låta alla delar av sig själv komma till tals och utvecklas - dessutom kan man lära känna människor på djupet lättare då man endast får känna deras psyken, utan att distraheras av deras utseende, yrke, pengar etc.

Visst fast samtidigt så spelar hjärnan personer ett spratt då den per automatik försöker att tilldela identitetslösa personer både utseende och allt det andra.


   
SvaraCitera
mynona

sincan:

Visst fast samtidigt så spelar hjärnan personer ett spratt då den per automatik försöker att tilldela identitetslösa personer både utseende och allt det andra.

Det har du rätt i, men kanske kan medvetandet om att det kan bli just så lära en att arbeta bort denna automatik, något som leder till ett mindre fördomsfullt samhälle och därmed ännu en fördel till anonymitetens förmån


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

mynona:

Det har du rätt i, men kanske kan medvetandet om att det kan bli just så lära en att arbeta bort denna automatik, något som leder till ett mindre fördomsfullt samhälle och därmed ännu en fördel till anonymitetens förmån

Förhoppningsvis!


   
SvaraCitera

sincan:

Vet inte (Du röstade på detta alternativ)

Ibland bra, ibland mindre bra. Typ så... men det är min åskigt [crazy]


   
SvaraCitera

sincan:

Bra (Du röstade på detta alternativ)

Övervägande bra, men det är såklart illa när personer begår brottsliga/jävligt olämpliga handlingar som skulle rendera i straff om man visste vem personen var, men kommer undan och kan härja grovt och relativt oförhindrat p.g.a. att hen är anonym.

Som exemplen från... vad det nu var, där det rabblades hatiska angrepp mot någon kvinna. Det är ju jävligt tragiska och "små" människor som måste ägna sig åt sådant. Det ser ju ut som SM i "jag kan skriva grövst personangrepp".

Vidrigt är det! Oftast så är det ju ganska tydligt att det är rasister (och liknande med ett empaticentrum som sitter långt upp i röven) som ligger bakom den typen av kommentarer, så det är väl inte speciellt förvånande att de ligger på den "nivån".


   
SvaraCitera

Vet inte exakt vad som skulle vara så dåligt med nätanonymiteten att man vill ha bort den. Det finns ju vissa aspekter som har en negativ inverkan, såklart. Men respekten för det fria ordet väger mycket mer än allt det dåliga tillsammans.

De som inte kan se detta är, och det utan undantag, folk som redan har accepterade åsikter och inte behöver utstå den stigmatisering man har en förhoppning om att oliktänkande ska tvingas utstå när de yttrar sig. Dessa har inget egentligt intresse av att diskutera, utan vill mer än inget annat att dessa element ska avstå från att vädra sina åsikter. I Sverige är åsiktsförtrycket sanktionerat av media.

Vad som är roligt när det fria ordet diskuteras rent generellt är hur gängse person snabbt man kommer in på ett stickspår på rasism och tar det som ett exempel på dess negativa konsekvenser. "Det är bra att man får säga vad man vill, men när man börjar tala om rasistiska saker har det gått för långt". Det betyder att vårt jättedemokratiska samhälle fortfarande har en lång bit kvar.


   
SvaraCitera

sincan:

Bra (Du röstade på detta alternativ)

Spelar ingen roll egentligen är varken värd tiden att stalka elr att döda.

Tänkte mer på andra vackra eller irriterande människor när jag tog "Bra"


   
SvaraCitera