Aviseringar
Rensa alla

Anorektikerns tänkande?


Ämnesstartare

Har en liten fråga!

Om de är så att anorektiker ser sig "själva" som tjocka, fast dom inte är det.

Tycker dom då att andra människor är tjocka fast dom också är smala?(oj de där va lite inveckalt[shake] hoppas att ni förstår frågan)


   
Citera

Ofta kan ätstörda människor uppfatta andra människors kroppsform på ett realistiskt sätt medan deras egen självuppfattning är störd.


   
SvaraCitera

Nej brukar oftast vara deras egna kroppar som får mest stryk , tycker t ex att kopisen som väger 30 kg mer är mycket smalare osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men om de är som ni säger så tycker jag det är lite konstigt.
Personen med ätstörningen ser sig själv som tjock, men då borde ju hon/han tycka att dess kompisar också är tjocka.
Eller är det bara så att den störda personen bara har en störning som gör att den ser bara sig själv som tjock men inte andra. Det är ju lite konstigt i så fall.


   
SvaraCitera

http://en.wikipedia.org/wiki/Body_dysmorphic_disorder
För att svara kortfattat på frågan som jag uppfattar det.
De ser inte andras utseende eftersom de är upptagna med sig själva och tycker att de själva är tjockare än andra, oavsett om det är uppenbart att de inte är det


   
SvaraCitera

Kommer håg i badhuset:
skitsmal klasskompis: "oooh fan vad jag hatar fett"
Jag: "naaaanannana." *klär på mig fort som fan*


   
SvaraCitera

Love_93:

Har en liten fråga!

Om de är så att anorektiker ser sig "själva" som tjocka, fast dom inte är det.

Tycker dom då att andra människor är tjocka fast dom också är smala?(oj de där va lite inveckalt hoppas att ni förstår frågan)

Jag tycker inte att alla andra männsikor är tjocka. Jag ser om en tjej är smal eller inte. men det är skillnad när det kommer till än själv, det blir en jakt efter att tappa mer och mer. Förnuftiga jag vet att jag är på tok för smal men sjuka jag vill bara tappa mer.

Jag tycker personligen det är fint med former på andra, mycke finare än vara ett benrangel. men jag kan inte se det på mig själv.


   
SvaraCitera

onevoice:

men sjuka jag vill bara tappa mer.

Skit i vad du vill och börja äta och gå upp i vikt iallafall? Borde inte vara speciellt svårt.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Nu är jag ju inte diagnoserad att jag har anorexi, men någon ätstörning är det, blir aldrig hungrig och typ njuter av att veta att jag klarat mig utan mat.. Vill hela tiden gå ner.. först hade jag under 60, sen att jag skulle väga 55, och nu skulle jag helst väga ännu mindre än det!

Men jag jämför mig med folk, typ rankar in "den och den är jag smalare än" och "den och den är jag fetare än.."


   
SvaraCitera

majkie2:

Skit i vad du vill och börja äta och gå upp i vikt iallafall? Borde inte vara speciellt svårt.

Om man inte själv har en ätstörningen så är det svårt att förstå hur jobbigt och ångestframkallande det är att gå upp i vikt. Så det är inte bara att äta och gå upp i vikt.. pskyet ska ju också hänga med.


   
SvaraCitera

onevoice:

Om man inte själv har en ätstörningen så är det svårt att förstå hur jobbigt och ångestframkallande det är att gå upp i vikt

Jag kan verkligen inte förstå att det kan vara så jävla svårt att äta lite mat. No offence nu, men jag avskyr verkligen folk som är anorektiker, jag anser att dom är svaga odiciplinerade bortskämda snobbiga utseendefixerade idioter. Det är inte snyggt eller hälsosamt.

Det drabbar nästan bara tjejer också, och dom killar som blir drabbade är antingen bögar eller stockholmare, så då är frågan; Hur grundar sig den här sjukdomen, vad är det som framkallar den ?
Det är svaga människor som faller offer för samhällets ideal helt enkelt, inget annat. Psykiskt svaga människor helt enkelt.

Inget personligt mot dig, du är säkert en jätte trevlig tjej, men jag säger bara vad jag tycker.


   
SvaraCitera

majkie2:

Jag kan verkligen inte förstå att det kan vara så jävla svårt att äta lite mat. No offence nu, men jag avskyr verkligen folk som är anorektiker, jag anser att dom är svaga odiciplinerade bortskämda snobbiga utseendefixerade idioter. Det är inte snyggt eller hälsosamt.

Jag kan inte argumentera emot dej, ätstörningar är urlöjligt.

Dock tycker jag du kan visa lite respekt eftersom folk som drabbas mår väldigt dåligt. Sjukdomen handlar om mer än bara viktfobi.
Och nej, de som drabbas är inte svaga människor. [tired]

Hoppas att du växer ifrån dina fördomar...


   
SvaraCitera

majkie2:

jag avskyr verkligen folk som är anorektiker, jag anser att dom är svaga odiciplinerade bortskämda snobbiga utseendefixerade idioter.

Anorexia är en psykisk sjukdom det är ingenting man väljer att få. Man mår dåligt från början och då tar man till maten för att få kontroll över någonting i sitt liv. Det är ju som att säga att du hatar alla som lider av en deprission eller att du hatar någon annan för att dom inte mår bra. Det är ju bara dumt och tyder på okunnighet!

Anorexia är ofta ett skrik på hjälp, man mår dåligt.. och tar ut det genom maten. Sen så när du blivit sjuk så är det ett helvete att bli frisk. Man får ångest över att äta, och då struntar man i att äta för att slippa få den där ångesten. En med anorexia ser inte sig själv som så smal som andra ser henne, hjärnan spelar ett spratt. Jag är själv diagnotiserad med anorexia och jag är inte speciellt utseendefixerad.. jag bryr mig inte om jag går ut utan smink tex. Jag vet att det jag gör inte är hälsosamt, tro mig. Alla sa när jag hade gått upp till normalvikt sist att jag hade en jätte fin kropp då innan jag tappa allt igen. Jag vet att jag var finare då än jag är nu, jag skäms för min kropp som den ser ut idag. Så det handlar inte om att jag ska ner mer i vikt för att bli "snyggare". Även om min pojvän dagligen bråkar med mig om att jag måste upp i vikt. Så kan jag inte bara börja äta utan vidare. Mat är min ångest, samma som att det finns människor med alla möjliga olika fobier.


   
SvaraCitera

majkie2:

No offence nu, men jag avskyr verkligen folk som är anorektiker, jag anser att dom är svaga odiciplinerade bortskämda snobbiga utseendefixerade idioter.

det är snarare väldigt diciplinerade människor som klarar av en sådan svält och det lidande de själva utsätter sig för. att de är bortskämda är också oftast fel, det är människor som har väldigt höga krav på sig själva som oftast drabbas.

majkie2:

Det drabbar nästan bara tjejer också, och dom killar som blir drabbade är antingen bögar eller stockholmare,

det är många fler killar än man tror som lider av ätstörningar, däribland anorexi. helt vanliga killar. suck.


   
SvaraCitera

onevoice:

text

Bra skrivet!


   
SvaraCitera