Forumet - Anpassa sig

Anpassa sig

4169 0 31

Spana också in:

Fattar inte heller grejen med att bara invandrare ska anpassa sig och varför ska man anpassa sig till Sverige som nation? Låter ju mer logiskt att anpassa sig till andra som bor här. [shake] Nationen ska man ju inte kommunicera och funka ihop med, utan människorna.

Tycker snarare man bör se det som att alla människor måste anpassa sig till människorna omkring dem, det är en förutsättning för att vi ska fungera ihop. Det är inte bara vissa grupper i samhället som ska anpassa sig efter andra, då blir det ju en helt konstig hierarki mellan oss.
Rödingajävel:

Tycker snarare man bör se det som att alla människor måste anpassa sig till människorna omkring dem, det är en förutsättning för att vi ska fungera ihop. Det är inte bara vissa grupper i samhället som ska anpassa sig efter andra, då blir det ju en helt konstig hierarki mellan oss.

[love]
Rödingajävel:

Fattar inte heller grejen med att bara invandrare ska anpassa sig och varför ska man anpassa sig till Sverige som nation? Låter ju mer logiskt att anpassa sig till andra som bor här. [shake] Nationen ska man ju inte kommunicera och funka ihop med, utan människorna.

jaa det var bra inlägg
Tobbe098:

Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?

Ideellt sätt så tror jag att det ska innebära att man som invandrare borde leva efter de värderingar som länge varit grundade i Sverige, och inte medföra traditioner från andra håll - utan leva efter "svensk kultur".

Men allt det där är egentligen bara hyckleri eftersom vi i det här landet generellt sätt ändå inte lever med någon "svensk" kultur, utan i en global kommersiell ursäkt till kultur som alla andra länder i västvärlden, så jag fattar inte heller hur folk orkar bitcha om saken, men människor gillar väl att ha nåt att skylla på, jag venne.
Tobbe098:

Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?

Till befolkningen. Seder, bruk, tillvägagångssätt.

Invandrare, och särskilt muslimer har det väldigt svårt med detta. Dom vill att vi ska anpassa oss efter hur dom vill ha det. Dom vill exempelvis ha särlagsstiftningar, där annorlunda regler ska gälla för dom. Exempel är...

Könssegregerad simundervisning - Kvinnor och män ska inte få kunna dela en pol tillsammans, än mindre små pojkar och flickor.
Maträtter i skolan - Vissa muslimer äter inte vissa rätter i skolorna med hänvisning till deras religion. Griskött är förbjudet för en muslim och när det hamnar på menyn kan det hända att dom ilsknar till.
religiösa ritualer - Muslimer brukar traditionellt be fem gånger om dagen. Med sig ska dom ha en matta och man ska vara vänd mot Mecka. Men i sverige så går det inte att släppa allt man har i händerna för att gå och be, nöjen får man syssla med under rasten i så fall. Helgdagar är också något som eftersträvas, muslimer firar inte vissa högtider som Kristi himmelsfärd eller nyårsafton. Ramadan (fastemånaden) firar man en gång om året och här vill muslimerna att deras ledighet ska läggas.
Sharia - Det finns även en liten grupp som vill att vi ska införa Sharia lagar i sverige (Guds lag) och där muslimska religiösa lagar ska vara lag. Först vill man uttryckligen att detta ska gälla inom den egna gruppen, alltså för muslimerna själva. Men kommer säkerligen att omfatta även icke-muslimer när den svensk muslimska entiteten vuxit sig tillräckligt stark.

Islam är en härskarideologi som inte låter sig underkuvas av någon. Islam ska härska och dom som motsätter sig den ordning kan förvänta sig att dö(eller att bli dhimmi och betala extraskatt för att inte förlora huvudet).Det var vad som hände på 600-talet och framåt under den muslimska expansionen. Religionen är anpassad efter just Arabien på 600-talet, inte europa på 2000-talet. Det är därför den är så skadlig för Sverige, den är fullkomligt inkompatibel med det svenska, och dom kommer inte frivilligt att bli en del med oss.

Dom senaste åren kring Lars vilks visar tydligt på just detta. För dom är det fullkomligt förbjudet att häla deras religion. Mannen har blivit attackerad såväl som mordhotad (och vid ett tillfälle försökte dom tända eld på hans hus) av muslimer. Upprepande gånger har muslimer, och endast muslimer, blivit upprörda under hans seminarium. Vissa gånger har föreläsningar blivit inställda för att man hotat spränga lokalen. Till råga på detta så hälar Vilks alla religioner lika mycket, kanske även lite mindre med islam. Men vilken grupp är det som gör väsen av sig?

Islam är dock inte det enda problemet. Det finns andra stora invandrargrupper som har svårt att bli en del av vårt samhälle.
Tamburinmannen:

Men allt det där är egentligen bara hyckleri eftersom vi i det här landet generellt sätt ändå inte lever med någon "svensk" kultur, utan i en global kommersiell ursäkt till kultur som alla andra länder i västvärlden,

Så bara för att sverige tillsammans med övriga västvärlden har en dålig kultur i din mening så är det en ursäkt nog för invandrare att inte behöva anpassa sig till våra regler och förhållningssätt?
Lethuc:

Så bara för att sverige tillsammans med övriga västvärlden har en dålig kultur i din mening så är det en ursäkt nog för invandrare att inte behöva anpassa sig till våra regler och förhållningssätt?

Nej, det var knappast där jag lade mitt argument. Jag tog inte ens upp lagar eller regler i mitt inlägg?[confused]
Jag nämnde kulturella faktorer - om du vill starta debatt så får du dig till sak.

Sen ser du saken från en väldigt typisk politisk synvinkel där du bara snackar siffror och statistik. Om Sverige som en relativt trolös nation ska börja snacka om hur muslimsk kultur börjar dominera kristen så är det jävligt fånigt. Nej, jag tycker inte att muslimer bör segregeras och/eller ha något som helst inflytande på skola och politik. Det bör inte kristna ha heller, eftersom vi lever i en sekulariserad stat. Vilka traditioner människor vill fira själva skiter jag fullständigt i.

Att världen blir mindre och invandring ökar har att göra med världen blir mer globaliserad. Svenska företag tillverkar ingenting i Sverige längre. Ska man vara emot invandring som helhet, så måste man vara emot globalisering som helhet också, men den ekvationen vill inte folk göra.

Sen tycker jag inte att invandrare har större anledning att följa lagen än icke-invandrare. Som Rödingajävel sa så anpassar sig folk till omgivningen och inte till symboliska förordningar i någon regering - sånt är bara utbytbart. Jag bryter mot vissa lagar, och folk jag umgås lär förmodligen agera likadant vare sig dem är födda här eller inte.