Aviseringar
Rensa alla

Anser ni att man borde flytta när man börjar högskola/universitet?


Ämnesstartare

Exner: Det är bra att lära sig ta ansvar.

Ansvar i att ta hand om ett hushåll, betala hyra och allt annat. Även om man kan göra det hemma så är det ju inte fortfarande inte samma sak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: . Jag flyttade hemifrån första gången när jag var 15, sedan flyttade jag ut permanent när jag var 17.

hur då? om man får fråga?

time: Beror på var man bor, antar jag.

Det är svårt här i Göteborg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bor fortfarande hemma, men Gör Rätt För Mig, dvs betalar hyra, städar, diskar käftar inte emot.


   
SvaraCitera
Kudhos

Flyttade hemifrån när jag nitton, dagen efter studenten. 

Anser inte att jag var mer student då än nu. Om något var jag mer student för jag bodde i en nerriven lägenhet och stressade över allt besvär den bidrog med. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Bor hemma och studerar nu. Men skiter i vad andra tycker, jag pluggar och tar inte in studentlivet för det intresserar mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: och tar inte in studentlivet för det intresserar mig inte.

sånt är inte kul.


   
SvaraCitera
Exner

Anura:

Ansvar i att ta hand om ett hushåll, betala hyra och allt annat. Även om man kan göra det hemma så är det ju inte fortfarande inte samma sak?

Du gör det svårt för dig i onödan. Man lär sig att ta ansvar genom att göra det. Man har inte samma ansvar för ett hushåll om man delar det med andra, betalande människor, men man har fortfarande sin egen sfär att ta  yttersta ansvar för, så snart som man blir myndig. 

Det går utmärkt att öva sig i att sköta hushåll medan man bor hem. Tala med dina föräldrar och föreslå att du ska ansvara för exempelvis elräkning och inköp samt lagande av mat på helgerna.


   
SvaraCitera
Kudhos

Anura:

sånt är inte kul.

Nej precis. Så jag är nog ingen stereotypisk student. Men vad spelar det för roll? Studerar inte för att supa billig öl på en tråkig studentpub, eller gå på studentevent och supa där. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Studerar inte för att supa billig öl på en tråkig studentpub, eller gå på studentevent och supa där

Du supar ändå i finare ställen? :p


   
SvaraCitera
Kudhos

Anura:

Du supar ändå i finare ställen? :p

Nä super knappt öht


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den andra anledningen är oxå att man vill ha sitt eget space.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inget "borde". Det är upp till var och en vad de själva vill, tkr jag. Alla som vill flytta SKA HA möjligheten att flytta, vare sig det gäller utbildning, arbete eller annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flyttade eg hemifrån när jag precis fyllt hemifrån men flyttade sedan in hos släkt etc så det gills inte tänker jag. Flyttade sedan vid 19 men kom tillbaka igen. Eller tillbaka och tillbaka men ah. Sjukt rörigt för le mig. 
Kan man bo hemma, eller rättare sagt funkar det och får man bo kvar, så är det ju ok. Dock ska man väl sträva efter ett mer eget liv så fort som möjligt om man kan. Bor man väldigt trångt eller har föräldrar som lever väldigt knapert så tycker jag att det är fel att snylta på dem, men de flesta som bor hemma och är över 18 och har någon form av inkomst betalar väl förhoppningsvis för sig och delar hushållssysslorna med föräldern/arna.


   
SvaraCitera
mynona

det behöver man inte. men om det är nödvändigt och man kan så är det bra för ens utveckling om man tar chansen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man möjlighet att bo hemma borde man utnyttja den 


   
SvaraCitera