Aviseringar
Rensa alla

Anser ni att man borde flytta när man börjar högskola/universitet?


Ämnesstartare

Exner: Det är bra att lära sig ta ansvar.

Ansvar i att ta hand om ett hushåll, betala hyra och allt annat. Även om man kan göra det hemma så är det ju inte fortfarande inte samma sak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: . Jag flyttade hemifrån första gången när jag var 15, sedan flyttade jag ut permanent när jag var 17.

hur då? om man får fråga?

time: Beror på var man bor, antar jag.

Det är svårt här i Göteborg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bor fortfarande hemma, men Gör Rätt För Mig, dvs betalar hyra, städar, diskar käftar inte emot.


   
SvaraCitera
Kudhos

Flyttade hemifrån när jag nitton, dagen efter studenten. 

Anser inte att jag var mer student då än nu. Om något var jag mer student för jag bodde i en nerriven lägenhet och stressade över allt besvär den bidrog med. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Bor hemma och studerar nu. Men skiter i vad andra tycker, jag pluggar och tar inte in studentlivet för det intresserar mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: och tar inte in studentlivet för det intresserar mig inte.

sånt är inte kul.


   
SvaraCitera
Exner

Anura:

Ansvar i att ta hand om ett hushåll, betala hyra och allt annat. Även om man kan göra det hemma så är det ju inte fortfarande inte samma sak?

Du gör det svårt för dig i onödan. Man lär sig att ta ansvar genom att göra det. Man har inte samma ansvar för ett hushåll om man delar det med andra, betalande människor, men man har fortfarande sin egen sfär att ta  yttersta ansvar för, så snart som man blir myndig. 

Det går utmärkt att öva sig i att sköta hushåll medan man bor hem. Tala med dina föräldrar och föreslå att du ska ansvara för exempelvis elräkning och inköp samt lagande av mat på helgerna.


   
SvaraCitera
Kudhos

Anura:

sånt är inte kul.